اقتصاد و مدیریت

چگونه هنگام مصاحبه شغلی بر استرس خود غلبه کنیم؟

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد،  مشاور عزیز هفته گذشته در یک جلسه مصاحبه حاضر شدم. اصلا آمادگی نداشتم و کمی دیر به جلسه رسیدم. طی جلسه نیز نمی‌توانستم تمرکز کنم و حسابی دستپاچه شده بودم. روی هم رفته، مصاحبه خوب پیش نرفت و می‌دانم که علتش، استرس بیش از حد بود. نمی‌دانم دوباره با من تماس بگیرند یا خیر، اما به هر حال مصاحبه‌های دیگری در پیش دارم و سوالم اینجاست که چگونه می‌توانم میزان استرسم را کم کنم.

پاسخ: دوست عزیز،  همه ما در مصاحبه دچار استرس می‌شویم. یک متقاضی کار در روز مصاحبه کارهای زیادی باید انجام دهد. باید وارد یک ساختمان غریبه شود، با آدم‌های غریبه ملاقات کند و سر از کارشان دربیاورد. باید در آنها ذهنیت مثبت ایجاد کند، به کلی سوال پاسخ دهد و به اندازه کافی درباره شغل مربوطه اطلاعات کسب کند.مصاحبه مثل صحنه تئاتر است. باید یک لباس مبدل بپوشی و نقش آدمی را بازی کنی که شبیه خودت است، با کمی تفاوت جزئی. تو باید «آماده اجرا» باشی و این استرس‌آور است. حتی بازیگرهای حرفه‌ای هم گاهی دچار استرس صحنه می‌شوند.

پیش از آنکه به روش‌های غلبه بر استرس مصاحبه بپردازیم، باید یک اخطار به تو بدهم. خودت را به خاطر مضطرب شدن در مصاحبه سرزنش نکن چون فقط شرایط را بدتر می‌کنی. به خودت بگو: «ممکن است هنگام ورود به جلسه مصاحبه کمی مضطرب شوی و این ایرادی ندارد. این برای مسوولان مصاحبه عادی است و انتظارش را دارند.» و اما نکاتی برای غلبه بر استرس:

۱. برای مصاحبه آمادگی زیاد داشته باش: در روزهای قبل از مصاحبه، تا می‌توانی درباره شرکت اطلاعات کسب کن. به وب‌سایت شرکت برو. نظر وبلاگ‌نویسان را درباره سازمان، برنامه‌ها و چالش‌هایش بخوان. اگر با کلمات تخصصی مواجه شدی، تعجب نکن. اهالی کسب‌وکار دوست دارند از این کلمات استفاده کنند. به مرور با کلمات آشنا می‌شوی. لیستی از سوالاتی را که قصد داری بپرسی آماده کن، درباره جایگاه شغلی، زمان‌بندی کار و سایر موضوعات.

۲. وسایل مورد نیاز و لباس‌هایت را از شب قبل آماده کن: در جلسه مصاحبه باید یک دفترچه، خودکار سالم و چند کپی از رزومه‌ات را به صورت پرینت شده به همراه داشته باشی. در دفترچه، سوالاتت را بنویس، به همراه آدرس و تلفن شرکت یا مسوول مصاحبه (که اگر گوشی تلفنت به هر دلیلی خاموش شد، از مصاحبه جا نمانی). لباست را نیز آماده کن. لباس مصاحبه باید رسمی باشد (میزان رسمی بودن بستگی به سازمان مربوطه دارد).

۳. برنامه‌ریزی کن: درست مثل وقتی که می‌خواهی به یک سفر درون‌شهری بروی، برای مصاحبه هم باید برنامه‌ریزی کنی. هر مسافری به‌خوبی می‌داند که برنامه‌ریزی دقیق می‌تواند استرس روز سفر را به میزان قابل توجهی کاهش دهد. یک برنامه زمانی تعیین کن، از لحظه‌ای که بیدار می‌شوی تا زمان بازگشت به خانه. لیستی از کارهایی که باید طی روز مصاحبه انجام دهی، تهیه کن. یکی از کارها این است: «خاموش کردن موبایل هنگام حضور در جلسه.»

۴. شناسایی موقعیت مکانی سازمان: یک یا چند روز قبل از مصاحبه، به محل سازمان مربوطه برو تا ببینی دقیقا کجاست و چقدر طول می‌کشد به آنجا برسی. اگر با ماشین خودت می‌روی، فکر جای پارک را هم بکن. هیچ چیزی را به شانس نسپار. کارهای دقیقه‌ نودی می‌توانند استرس را افزایش دهند.

۵. زودتر از موعد مقرر در سازمان حاضر شو: بهتر است ۱۵ یا ۲۰ دقیقه زودتر از موعد مقرر در سازمان حاضر شوی. خیلی دلسردکننده است اگر دقیقا به موقع به سازمان برسی و منشی بگوید: «مصاحبه‌ها در یک ساختمان دیگر انجام می‌شوند که با اینجا چند کیلومتر فاصله دارد!» وقتی زودتر به سازمان می‌رسی، به اندازه کافی زمان داری تا کارکنان، فروشندگان یا مشتریان را بشناسی و با نحوه تعامل آنها با یکدیگر آشنا شوی. آیا در این شرکت همه خوشحال و راضی به نظر می‌رسند یا همه چیز سیاه و ترسناک است؟

۶. جزئیات را مشاهده کن: یکی از بهترین راه‌ها برای کاهش استرس، مشاهده جزئیات در جلسه مصاحبه است. به محوطه شرکت،معماری ساختمان و نحوه تزئین آسانسور با دقت نگاه کن. هر چه که می‌بینی، می‌شنوی یا تجربه می‌کنی در ذهنت یادداشت کن. دقت کن که منشی چگونه به تو خوشامد می‌گوید یا مسوول مصاحبه چگونه گفت‌وگو را آغاز می‌کند.  دقت به جزئیات به تو کمک می‌کند تا صدای منتقد درونت را که به شدت مخرب است نشنوی. هر چه بیشتر به جزئیات پیرامونت دقت کنی، دیگر وقت نمی‌کنی از خودت انتقاد کنی.

۷. تحرک بدنی: اگر به شدت احساس هیجان می‌کنی و هنوز چند دقیقه تا مصاحبه مانده، می‌توانی از ساختمان بیرون بروی و با سرعت در محوطه پیاده‌‌روی کنی.  هدف از این کار این است که کمی به بدنت تحرک بدهی و تمرکزت را از ذهنت به بدنت معطوف کنی. این کار اعصابت را آرام می‌‌کند. قبل از اینکه به عرق کردن بیفتی، دست از پیاده‌روی بردار.

۸. یادداشت‌برداری کن: خیلی‌ها معتقدند که یک راه فوق‌العاده برای کاهش استرس مصاحبه، یادداشت‌برداری است. اگر حین صحبت‌های مسوول مصاحبه، سوالی برایت پیش آمد، آن را بنویس. مشاهداتت و هر فکری به ذهنت رسید را یادداشت کن. یادداشت‌برداری همچنین کمک می‌کند تا علاوه‌بر یادآوری جزئیات مصاحبه، بیشتر روی گفت‌وگوها تمرکز کنی و کمتر عملکرد خودت را زیر سوال ببری.

۹. در لحظه باش: هر کسی که در مصاحبه حاضر می‌شود به خوبی می‌داند که غرق شدن در افکار و زیر سوال بردن خود در جلسه مصاحبه تا چه حد می‌تواند به اعتبار فرد لطمه بزند. گاهی در جلسه مصاحبه حضور داری اما ذهنت جای دیگر و در حال گفت‌وگو با منتقد درونت است. در این مواقع بهتر است او را نادیده بگیری و در دلت به او بگویی که به صحبت‌هایش اهمیت نمی‌دهی. سپس به مکالمه‌ات با مسوول مصاحبه ادامه بده.

۱۰. از خندیدن به خودت نترس: ورزشکارانی که در المپیک حاضر می‌شوند، می‌گویند: «حضور در این مسابقات برای من یک افتخار است اما مسابقه، فقط یک روز است. من قبل از ورود به المپیک هم زندگی فوق‌العاده‌ای داشتم.» حضور در مصاحبه مثل حضور در المیپک نیست. بهتر است برای کسی کار کنی که بتواند از استرس‌ها و ترس‌های تو در جلسه مصاحبه چشم‌پوشی کند. اگر اتفاق خنده‌داری افتاد، می‌توانی بخندی. می‌توانی حتی به خودت بخندی. گارد نداشته باش. درست است که مصاحبه یک موقعیت کاملا تصنعی است اما زمانی می‌توانی قدرتمند جلوه کنی که خود واقعی‌ات باشی.

منبع: دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا