اخبار

چین تنها اقتصاد بزرگ دنیا که در ۲۰۲۰ رشد می‌کند!

بسپار/ایران پلیمر  اقتصاد چین اولین اقتصادی بود که تسلیم ویروس کرونا شد و به نظر می رسد سریعترین اقتصادی است که از این بحران بیرون می آید.

رونق اقتصادی وابسته به صنعت چین در حال بیرون کشیدن این کشور از رکود تاریخی در سه ماه اول سال جاری میلادی است و به نظر می‌رسد چین تنها اقتصاد بزرگی باشد که در 2020 رشد می‌کند. اقتصاددان‌ها رشد اقتصادی چین را 2 درصد تخمین می زنند.

دلیل عملکرد خوب چین تمایل عموم مردم برای قبول اقدامات شدید کنترلی ویروس کرونا و اجرای آنها و همچنین نیاز دنیا به صادرات این کشور بوده است. صادرات چین در جولای با بازگشایی کارخانه ها و خرده فروشی ها در سایر نقاط دنیا افزایش یافت.

شواهد بیشتر برای عملکرد خوب اقتصادی چین در روز جمعه منتشر شد. اطلاعات ماه جولای نشان داد تولید صنعتی در این کشور 4.8 درصد در جولای نسبت به سال قبل افزایش داشته ولی کمتر از حد انتظار اقتصاددان‌ها بوده است. خرده فروشی 1.1 درصد کاهش داشته در حالیکه یک افزایش 0.1 درصدی برای آن پیش‌بینی می‌شد. سرمایه گذاری ثابت 1.6 درصد در هفت ماه اول سال جاری میلادی پایین تر بوده است.

اقتصادانها عقیده دارند عملکرد بهتر اقتصاد چین به خاطر نقش بزرگی است که سرمایه‌گذاری در آن بازی می کند. در حالی که در سایر نقاط دنیا حمایت های دولت بیشتر بر اشتغال متمرکز شده است.

رئیس جمهور چین در بحبوحه افزایش اختلافات با آمریکا بر یک اقتصاد مستقل تر داخلی تاکید دارد که توسط فن آوری ها و سرمایه گذاری های خاص خارجی تکمیل می شود.دولت چین به شدت در زیرساخت ها مخصوصاً فناوری های مربوط به آینده هزینه می کند.

شاخص سهام شانگهای 15 درصد طی شش ماه گذشته افزایش یافته که بیشترین افزایش در بین شاخص های بزرگ جهانی است. ولی با توجه به کنترل ویروس کرونا در اکثر بخش های چین، عدم تمایل مصرف کنندگان برای هزینه‌ بیشتر همچنان باعث نگرانی است.

علیرغم مثبت شدن فروش کالاها برای اولین بار در سال جاری و رشد 0.2 درصدی آن نسبت به سال گذشته که بیشتر نتیجه افزایش فروش خودرو بوده است، هزینه کرد مصرف کنندگان در رستوران ها در ماه جولای 11 درصد پایین آمد. سطح اشغال هتل ها به سطح ماه ژانویه بازگشته و 90 درصد پروازهای داخلی انجام می‌شود.

رونق اقتصادی چین تا حد زیادی بستگی به مهار ویروس کرونا هم در داخل و هم در شرکای تجاری چین مثل آمریکا و اروپا دارد که متقاضی کالاهای چینی هستند.

 

تسنیم

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا