اخبار

چین مقصد اول کالاهای ایرانی/ افت ۱۸ درصدی ارزش کالاهای صادراتی

بسپار/ایران پلیمر بررسی جدیدترین آمار تجارت خارجی حاکی از افت ۱۸ درصدی متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در ۱۱ ماهه امسال است و در این مدت چین، عراق و امارات متحده عربی هم سه مقصد اول کالاهای ایرانی در این مدت بوده‌اند.

بر اساس آمار گمرک از تجارت خارجی کشور، در ۱۱ ماهه سال جاری حجم تجارت خارجی کشور (مجموع صادرات‌ و واردات) با احتساب صادرات نفت خام و خدمات فنی و مهندسی به ۱۳۸ میلیارد و ۸۴۰ میلیون دلار رسیده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۷ درصد افزایش داشته است. بنابراین با احتساب صادرات نفت خام و خدمات فنی مهندسی، بیش از ۱۹ میلیارد دلار مازاد تجارت خارجی است.

همچنین در این مدت ۸۴ درصد مجموع مبادلات تجاری غیرنفتی ایران، معادل ۸۸ میلیارد دلار با ۱۰ کشور شامل چین، امارات، ترکیه، عراق، هند، پاکستان، روسیه، عمان، آلمان و افغانستان انجام شده است. در میان این ۱۰ کشور، مبادلات به لحاظ وزنی و ارزشی با شش شریک تجاری افزایش داشته که بیشترین افزایش مربوط به روسیه بوده است؛ به‌طوری که مبادلات ایران و روسیه در مدت یاد شده به لحاظ وزنی ۵۴ درصد و به لحاظ ارزشی ۲۴ درصد افزایش یافته است.

کسری ۱۵ میلیارد دلاری تجارت غیرنفتی

بر این اساس در مدت یاد شده مجموع صادرات کشور به رقم ۷۸ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار رسیده است. از این میزان، صادرات غیر نفتی به استثنای صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی بیش از ۱۲۴ میلیون تن کالا به ارزش ۴۴ میلیارد و ۸۹۰ میلیون دلار بوده و تجارت خارجی کشور ️بدون احتساب صادرات نفت ۱۵ میلیارد دلار کسری دارد.

در این میان میزان کالاهای صادراتی بدون احتساب صادرات برق، نفت و خدمات فنی مهندسی و صادرات از محل تجارت چمدانی به لحاظ وزنی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۱.۴۲ درصد افزایش و از حیث ارزش ۸.۸۷ کاهش داشته است.

همچنین در این مدت ۳۲ میلیارد و ۵۹۰ میلیون دلار نفت و یک میلیارد و ۹۰ میلیون دلار خدمات فنی مهندسی صادر شده است.

سه قلم عمده کالاهای صادراتی

در این مدت گاز طبیعی مایع شده با ۳ میلیارد دلار، پروپان مایع شده با دو میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار و متانول با دو میلیارد دلار سه قلم عمده کالای صادراتی بودند. همچنین در بین اقلام عمده کالاهای صادراتی، سنگ آهن با ۶۴ درصد، گازهای نفتی و هیدروکربورهای گازی شکل مایع شده با ۵۴ درصد، محصولات نیمه تمام از آهن یا از فولاد با ۲۸ درصد از بیشترین رشد به لحاظ ارزشی در بین اقلام عمده کالای صادراتی داشتند.

در این میان گاز طبیعی مایع شده با ۵۵ درصد، پروپان مایع شده با ۲۲ درصد و بوتان مایع شده با ۹.۲۱ درصد به لحاظ ارزشی در ۱۱ ماهه سال جاری بیشترین کاهش در ارزش را در بین اقلام عمده کالای صادراتی به خود اختصاص دادند.

همچنین صادرات کالاهای پتروشیمی با ۴۵ میلیون و ۶۰۰ هزار تن و به ارزش حدود ۱۸ میلیارد دلار، از نظر وزن ۹.۴ درصد کاهش و از حیث ارزش حدود ۲۹ درصد کاهش داشته که ناشی از کاهش قیمت جهانی فرآورده‌های پتروشیمی بوده است.

۵ کشور اول مقصد صادراتی کالاهای ایرانی

بر اساس آمار گمرک در ۱۱ ماهه امسال، ۱۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار کالا به چین، هشت میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار به عراق، پنج میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار به امارات متحده عربی، سه میلیارد و ۸۰۰ میلیون دلار به ترکیه و دو میلیارد دلار به هند صادر شد. بدین ترتیب ۷۵ درصد از وزن و ۷۳ درصد از ارزش کل صادرات کشور در ۱۱ ماهه سال جاری به ۵ کشور یاد شده صادر شد.

گفتنی است متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی در این مدت با ۱۸ درصد کاهش به ۳۶۰ دلار رسید.

ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا