اخبار

کاجاران در ایران پلاست: از فضای تحریم برای خودکفایی بهره گرفتیم/ ساخت گیربکس های جدید در کشور

بسپار/ ایران پلیمر او فعالیت خود را در کارگاه پدرش مانوک ابراهیمی آغاز کرده و پیشه ی پدر را در پیش گرفته است. کارخانه ی کاجاران از سال 75 با ساخت انواع سیلندر و مارپیج ها اکسترودری تزریقی و همچنین ساخت جک های هیدرولیک کار فعال و شروع به ساخت اکسترودر های تک مارپیچ از سایز 25-120 میلیمتری کرد. 

یروس ابراهیمی متولد 1343 و حدود 34 سال است که در صنعت ماشین سازی مشغول به فعالیت است. ابراهیمی گفت: در اوایل سال 1378 این شرکت با توجه به نیاز بازار شروع به طراحی و ساخت جلو خط لوله های PE از سایز 16 تا 63 میلیمتر کردیم که این روند تا سال 1380با ساخت خط لوله های PP  و PE تا سایز 400 ادامه پیدا کرد. در سال 1381 کاجاران به طراحی و ساخت ماشین آلات بازیافت و کامپاند (آمیزه سازی) مواد پلیمری نیز وارد شد. در سال 1385 سری جدید از اکسترودرهای KEX  را با تکنولوژی روز دنیا به بازار عرضه کردیم که حدودا” در اواسط سال 1385 با مشکل کمبود فضای کارگاهی مواجه شدیم. ساخت کارخانه‌ای به مساحت10000 متر مربع  در دستور کار قرار گرفت و در اوایل سال 1386 با به اتمام رسیدن بخشی از کارخانه‌ی جدید، کار ادامه پیدا کرد. در اواخر سال 1386 طراحی و ساخت خطوط ورق‌های پلیمری ABS/PP/PS/PE پرداختیم که در این حوزه نیز توانست محصولات خود را به طور موفقیت آمیزی به بازار ارایه کنیم.

 

وی ادامه داد: کاجاران از اوایل سال 1389 شروع به طراحی و ساخت اکسترودر‌های دومارپیچ موازی جهت کامپاند مواد که از سیستمی با تکنولوژی بسیار بالا برخوردار است، کرد و توانست در سال 1390 اکسترودر‌های دو مارپیچ موازی در سایز های 20-50-63-75 و 92 با نسبت L/D 44 الی 56 را برای اولین بار در ایران تولید و به بازار عرضه کند.

این مجتمع با رشد بسیار چشم گیری در سال 1391 یک بار دیگر محصول جدیدی به بازار تحت عنوان اکسترودرهای دو مارپیچ کونیکال ارایه کرد که مخصوص پی وی سی(PVC) است و در تولید گرانول PVC و پروفیل درب و پنجره و انواع پروفیل هایی که از پودر PVC تولید می شود کارآمد است.

در اوایل سال 1393 به موازات تمام خطوطی که در حال ساخت بودند، کاجاران در راستای تکمیل سبد محصولات خود طراحی و ساخت اکسترودر‌های کونیکال مخصوص PVC در 5 سایز 1015/51، 110/55 ،132/65 ،156/80 ،188/92 ارتقا داد و در اواسط سال 1393 شروع به طراحی و ساخت خط گرانول ساز آزمایشگاهی، قابل استفاده در دانشگاه ها، دانشکده های پلیمری و آزمایشگاههای تولید کامپاندهای مهندسی و مستربچ سازان کرد. این دستگاه برای تست میکس و اختلاط مواد بسیار کارآمد و در کاهش انرژی نقش زیادی داشت. در سال 1394 با تجربیات بسیار زیادی که کاجاران در مورد خطوط ورق به دست آورده بود تصمیم به طراحی و ساخت خط ورق PET گرفت که این خط قابلیت تولید ورق PET با مواد 100 درصد بازیافتی و یا مواد نو را دارد. این امر اواسط سال 1394 به اتمام رسید و خط ورق PET برای اولین بار در ایران توسط مجتمع تخصصی صنعتی کاجاران ساخته شد.

در سال 1395 طراحی و ساخت خط لمینیت جهت روکش‌دهی مواد پلیمری روی فلزات و یا کاغذ و همچنن طراحی و ساخت اکسترودر برای میکس نشاسته با پودر‌های معدنی که جهت مصرف در حفاری چاه های نفتی هست را به سرانجام رسانید.

در سال 1396 کاجاران صادرات دستگاه به ایتالیا و در سال 1397 ایجاد نمایندگی فروش و خدمات پس از فروش در کشور ایتالیا را به لیست موفقیت های خود افزود.

در سال 98با توجه به تحریم های موجود، کاجاران تصمیم به طراحی و ساخت تجهیزاتی که برای تکمیل محصولات خود خریداری می کرد، نمود و تولید گیربکس های اکسترودر را به سبد محصولات خود اضافه نمود و تا اخر سال 98 به همت نیروهای توانای کاجاران از خرید گیربکس بی نیاز خواهد شد.

 

این مجموعه در ایران پلاست امسال در غرفه ی شماره ی 19 سالن 7 حضور دارد:  به نظر من این نمایشگاه تفاوت زیادی با نمایشگاه های سابق دارد چرا که نمایشگاه بین المللی تبدیل به یک نمایشگاه برای نمایش توانمندی های داخلی شده است. جنب و جوش وصف ناپذیری در ماشین سازان و قطعه سازان ایجاد شده و علی رغم رکود کاری حرکت های قوی و رو به جلویی را شاهد هستیم. در حال حاضر سالن 6 و 7 در اختیار انجمن صنفی کارفرمایان ماشین سازان است و نوآوری های بسیاری برای این نمایشگاه آماده شده. مشابه این جنب و جوش را نزدیک بیش از دو دهه پیش شاهد بودیم که افراد در زیرزمین های خانه ها ماشین آلات پلیمری می ساختند. اما شرایط تغییر کرده و اکنون ما مجهزتر از آن دوران هستیم و انگیزه ی بسیار زیادی برای پیشرفت و گام های رو به جلو داریم. البته این را هم نباید فراموش کرد که ما در کوتاه مدت نتیجه نخواهیم گرفت اما شتاب و انگیزه ی زیادی برای رسیدن به قله ها داریم.

اکسترودرهای دو پیچ 35 را برای معرفی در ایران پلاست تدارک دیده بودیم که متاسفانه برای نمایشگاه حاضر نشد، اما گیربکس های جدیدی را تولید کردیم که پیامد همین تحریم ها و نوسانات ارز است. ما بعد از تحریم ها در زمینه ی تامین گیربکس با مشکل مواجه شدیم اما به سرعت برای رفع آن اقدام کردیم. این گیربکس‌ها تست‌های کیفی را پشت سر گذاشته و تا آخر امسال روانه‌ی بازار خواهند شد و شرکت ما را از واردات این قطعه بی نیاز خواهد کرد. ما با برنامه ریزی و مدیریت از چالش ها و تهدیدهای تحریم عبور کردیم و قدم هایی را درجهت خودکفایی برداشتیم. در شرایط تحریم همه به فکر استفاده از تولید داخل افتاده اند و تولیدکننده با رونق کار خود روبه رو شده. البته که ما هم در ابتدا مانند سایر صنایع از تحریم آسیب دیدیم چون قطعات وارداتی به راحتی قابل تهیه نبودند و جهش قیمت ها باعث عقب افتادن موعد تحویل دستگاه های شرکت و ضرر و زیان ما شد. ما از این تلاطم ها عبور کردیم و از نظر من عبور از آن برای تمام صنایع امکان پذیر است.

 

ابراهیمی ضمن تاکید بر روشن بودن آینده ی صنعت ماشین سازی در کشور می گوید: اگر شرایط فعلی تداوم یابد، همانطور که افراد زیادی شروع به سرمایه گذاری در صنعت ماشین سازی کرده‌اند،  روز به روز به تعداد آنان افزوده خواهد شد و آینده‌ای بی نظیر رقم خواهد خورد. در حال حاضر افراد در زمینه‌هایی برای تولید برنامه‌ریزی کرده‌اند که در کشور بی‌سابقه بوده و در واقع توقف واردات بستر مناسبی را برای پیشرفت فراهم کرده است. اما نگرانی هایی هم مبنی بر عدم ثبات این شرایط و تغییر رویکرد یک شبه‌ی مسئولین وجود دارد. تداوم شرایط فعلی زحمات ماشین سازان را به ثمر خواهد نشاند و من به این امر ایمان دارم. ایمان دارم که در این جنگ اقتصادی تنها با اتکا به خود پیروز خواهیم شد و ما ماشین سازان در خط مقدم جبهه‌ی جنگ اقتصادی هستیم و باید از ما حمایت شود.

 

ابراهیمی در رابطه با نمایشگاه‌های تخصصی می‌گوید: در تمام دنیا این نمایشگاه‌های تخصصی هستند که پیشرفت را برای صنعت به ارمغان می‌آورند. امسال حضور چشم‌گیر ماشین‌سازان داخلی و شور و شوق آنان، برگزار کنندگان نمایشگاه را حیرت زده کرد. چون انتظار می رفت با نیامدن خارجی ها و ممنوعیت مبادلات و مسدود بودن راه ها، ماشین سازان کمتری هم به این نمایشگاه بیایند. اما در سه مرحله سالن برای ماشین سازان اضافه شد! خیلی از صنعتگران مجددا” به این عرصه بازگشته اند.

در اخر خطاب به مسوولین باید بگویم که باید اهمیت ماشین سازی را درک کنند. این صنعت شریان اقتصاد کشور است و پیشرفت آن به پیشرفت سایر صنایع ختم خواهد شد. صنعت ماشین سازی سود آور نیست ارزش آفرین است.

 

ستاد خبری ایران پلاست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا