اخبار

کاربرد حسگرهای نوین در نانوچندسازه‌ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، شرکت AIMPLAS به عنوان یک همکار در پروژه نانوچندسازه‌ها، که به بررسی کنترل فرایندهای ساخت نانوچندسازه‌ها (Nanocomposites) مجهز به فناوری حسگر می‌پردازد، دانش خود را در اختیار گروه تحقیقاتی قرار داده است.

استفاده از نانوذرات عامل‌دار شده در بسپارها یکی از مهمترین کابردهای مواد نوین می‌باشد. بکارگیری مقدار بسیار کمی از نانوذرات در چندسازه‌ها خواص جدیدی نظیر مقاومت در برابر آتش‌گیری، رسانایی الکتریکی، خواص نوری، مکانیکی و سدکنندگی را بهمراه می‌آورد. در این پروژه، شرکت AIMPLAS در سدد است تا با ارائه دانش خود مسیر اجرای این نوآوری را سهولت بخشد.

پروژه NanoOnSpect با سرمایه‌گذاری اتحادیه اروپا در هفت چارچوب اصلی تنظیم شده است که در آن تلاش برای توسعه ابزارهای مشخصه‌یابی درخط (Online) جهت استفاده در رانشگرهای آمیزه‌سازی onBOX صورت می‌پذیرد. علاوه بر این، فناوری سخت ابزارآلات کنترلی بمنظور دست‌یابی به نسل جدید چندسازه‌های گرمانرم با کیفیت عالی نیز احداث گشته است.

مشخصه‌یابی درخط درجه آزادی و انعطاف‌پذیری لازم جهت بهینه‌سازی خواص محصول، بدون نیاز به انجام مشخصه‌یابی در مسیر موازی، را فراهم می‌آورد. تا به امروز، از روش سعی و خطا برای مشخصه‌یابی استفاده شده است؛ این روش، نه تنها زمان‌بر و هزینه‌بر بوده، بلکه سبب افزایش ضایعات تولید شده به دلیل عدم برخورداری از کیفیت مورد نیاز می‌گردد. از سوی دیگر، هزینه‌ تلف شده ناشی از ضایعات نیز به دلیل گران‌قیمت بودن نانوذرات قابل توجه خواهد بود.

توسعه حسگرها با توجه به فناوری‌های مختلفی همچون استفاده از امواج مافوق صوت، مادون قرمز، روش طیف‌سنجی نوری، روش الکتریکی و گرمایی امکان‌پذیر است. با استفاده از این حسگرها می‌توان خواص چندسازه‌ها را تحت شرایط صنعتی تنظیم نمود.

با توسعه این فناوری نوین ساخت نانوچندسازه‌ها پیش‌بینی می‌شود فروش حسگرها، نرم‌افزارها و سامانه‌های خودکار با افزایش قابل توجهی روبه رو خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا