اخباراخبار ویژه

اختصاصی بسپار/ کاربرد لوله های پلاستیکی در صنعت نفت و گاز

بسپار / ایران پلیمر  گازهای اسیدی، فشارهای شدید و دماهای زیاد، فقط برخی از شرایطی هستند که لوله های پلاستیکی باید در صنعت نفت و گاز فراساحلی (offshore) تحمل کنند. در این مقاله، پیشرفت ها در این حوزه آورده شده است.

صنعت نفت وگاز فراساحلی یکی از دشوارترین محیط ها برای مواد است. دما و فشارهای بسیار زیاد و مواد خورنده امری عادی است و به این معنی است که معمولا کاربردهای معدودی برای پلاستیک ها وجود داشته است. با این حال، این موضوع شروع به تغییر یافته است. پلاستیک های مهندسی و چندسازه ها (composite) قادر هستند در صورت طراحی صحیح در محصولات، در برابر این محیط ها مقاومت کنند.

کاربردهای حفاری

شرکت Aramco Overseas، به نمایندگان حاضر در همایش Oil & Gas Non-Metallics که توسط AMI برگزار شد، گفت که لوله هایی از چندسازه های بسپاری در کاربردهای حفاری رایج تر شده اند.

این یکی از چالش برانگیزترین کاربردهای موجود می باشد که با دمایی در حدود 150-110 درجه سانتی گراد و فشارهای psi 10000-4000 (پوند بر اینچ مربع) و غلظت زیاد گازهای اسیدی مانند سولفید هیدروژن مواجه است. این شرایط می تواند موجب تا حدود 50 درصد آسیب برای لوله کشی فولادی معمولی شود.

راه حل های مرسوم برای این کار شامل پوشش دادن لوله داخلی با رزینی برپایه اپوکسی (epoxy) یا اضافه کردن آستری از چندسازه ها است. درحالی که این موارد به تقویت مقاومت در برابر خوردگی و کاهش پوسه ای شدن کمک می کنند، محدودیت هایی مانند کاهش قطر داخلی لوله را نیز دارند.

به عقیده شرکت، سامانه های ساخته شده از چندسازه های بدون-خوردگی یک جایگزین موثر است. این سامانه ها از نسبت استحکام به وزن زیادی برخوردار هستند، سبک وزن، صاف و شفاف در برابر امواج الکترومغناطیسی هستند و هم چنین قابلیت طاقه‎پیچی (spoolable) دارند.

هم چنین لوله های ساخته شده از چندسازه ها می توانند از طریق کاهش خوردگی و مدیریت پوسه کاهش هزینه های مواد و افزایش عمرکاری موجب صرفه جویی قابل توجهی در هزینه شوند.

با این حال، چالش های زیادی برای انطباق در مقیاس بزرگ وجود دارد. در زمینه هایی از جمله هزینه، طراحی، عملیات و نصب چالش وجود دارد. به عنوان مثال، بسیاری از محصولات لوله کشی فولادی استاندارد در صنعت وجود دارند که به خوبی شناخته شده اند، در حالی که هیچ استانداردی برای طراحی و ارزیابی کیفی لوله های چندسازه ای وجود ندارد.

برگردان: پدرام ملائکه
[email protected]

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 216 ماهنامه بسپار که در نیمه مهرماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق فیدیبو قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا