اخبار

کارگروه مقابله با ویروس کرونا در انجمن ملی پلیمر چه خروجی داشت؟/ گفت و گوی اختصاصی بسپار با علیرضا ترک: بزرگترین مسوولیت اجتماعی ما در صنعت پلاستیک، تامین تقاضای تولیدکنندگان محصولات بهداشتی بود

بسپار/ ایران پلیمر انجمن ملی صنایع پلیمر در هفته گذشته با تشکیل کارگروهی، یافتن راهکارهایی تخصصی برای برون رفت از بحران همه گیری ویروس کرونا در کشور را در دستور کار خود قرار داد. علیرضا ترک، رییس کمیسیون روابط عمومی این انجمن در گفت و گویی با خبرنگار گروه رسانه ای بسپار گفت: از همان روزهای ابتدایی بحث شیوع کرونا در کشور و تشدید وضعیت و همزمان شکل گیری کمپین نفس در اتاق بازرگانی، در جلسات هیات مدیره انجمن صحبت این بود که رسالت انجمن ملی در این شرایط چیست؟ و در چه بخشی خوب است و باید تلاش بیشتری داشته باشد؟

 

اول فکر کردیم، با توجه به نیاز مراکز درمانی به برخی از اجناس، در مسیر تامین مالی حرکت کنیم. در همین زمان بود که  کمبود ظروف بسته بندی مایعات ضدعفونی کننده که نیاز مبرم و شدید در مراکز درمانی، سازمان ها و منازل و … بود، خود را نشان داد و قیمت ها هم بی مهابا رو به افزایش گذاشت. انجمن های شوینده و پاک کننده هم عدم امکان تامین تقاضا برای مواد بهداشتی را کمبود ظروف پلاستیکی عنوان می کردند!

اینجا بود که دیدیم بزرگترین مسوولیت اجتماعی ما می تواند حل این چالش جدی و مطالبه عمومی از صنعت پلاستیک باشد.

 

بسپار- این در حالیست که در سالهای اخیر کمپین های متعددی در خصوص نه به پلاستیک ها به راه افتاده بود و بدون توجه به جنبه های مثبت و بعضا بدون جایگزین پلیمرها، فقط از مضرات آنها برای محیط زیست گفته می شد …

ترک: همینطور است، اصولا کمتر به جنبه های بهداشتی و نقش پلاستیک ها در سلامت جامعه توجه می شد. این فضایی است که می شود از صنعت پلاستیک به صورت عینی دفاع کرد. به هر حال کم کم وزارتخانه های مختلف مثل وزارت بهداشت و مراکز درمانی، حتی پلیس و … برای نیروهای خود اعلام نیاز و کمبود ها در حوزه صنعت بسته بندی پلاستیک را به انجمن منتقل می کردند.

از آنجا که کار با نیروهای انجمن که بعضا به دورکاری هم رفته بودند ممکن نبود، هیات مدیره نیروهای خود را هم در اختیار انجمن قرار دادند، تیمی تامین و در دفتر یکی از همکاران ستاد تشکیل شد. از مراجع مختلف مثل بورس کالا (برمبنای خریدهای انجام شده)، وزارت صمت و بانک های اطلاعاتی موجود از جمله بانک اطلاعات پلیمریس در مجله بسپار، اطلاعات را جمع آوری کردیم و نهایتا به لیستی بالغ بر 1500 شرکت رسیدیم.

در یکی دو روز اول نیازهای ضروری را مرتفع کردیم و بعد از چند روز که سروسامانی به تقاضاها داده شد، فهرست های تهیه شده را در نوبت های مختلف منتشر کردیم برای استفاده سایر بخش های خصوصی و نهادها.  (فهرست های منتشره را اینجا ببینید

 

از یک طرف برای ما جای خوشحالی داشت که توانستیم به درخواست ها پاسخگویی مناسبی داشته باشیم و از سوی دیگر به آمار ناامیدکننده ای در عدم فعال بودن واحدها، شماره تلفن های اشتباه و بدون جواب رسیدیم. در واقع یک جور غربالگری هم اتفاق افتاد در سیستم بهین یاب که باید در اولین فرصت توسط مراجع مربوطه راستی آزمایی مجدد و بازاعتبارسنجی شود.

این تجربه ای بود که انجمن به دست آورد و این ستاد هنوز مشغول فعالیت است.

 

این هم دیده شده در صورتی که نیاز جدی پیدا بشود، هماهنگی های لازم صورت بگیرد و امکان آن هست که بتوانیم از طریق بورس تامین مواد را برای واحدهایی که مشغول تامین نیازمندی های کشور برای مقابله با ویروس کرونا هستند، انجام دهیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا