اخبار

کاظم ظهیری، رییس هیات مدیره پایون پلیمر: اگر به 18 سالگی برگردم فیزیک و فلسفه می خوانم

پایان سال 95 و نزدیکی نوروز بهانه ­ای شد تا در بسپار با آدم ­ها کمی هم خارج از چارچوب های کاری و حرفه ای صنعتی صحبت کنیم. سوالاتی شخصی ­تر و عمومی ­تر بپرسیم و صمیمانه پاسخ آن­ها را بشنویم. تجربه دلنشینی بود. دریافت جدیدی از  فعالان صنعت پلاستیک، آشنایی با دنیای منحصر به  فرد هر یک از این افراد. پیشنهاد می­ کنیم خواندن این مطلب را از دست ندهید.

 


سوالات بسپار

در سال 95 روزی چند ساعت کار کردید؟

روزی چند دقیقه یا چند ساعت در فضای مجازی بودید و چه مواردی را از این طریق دنبال کرده اید؟ (اخبار روز، اخبار تخصصی، اطلاعات عمومی، لطیفه و …)

امسال چند نفر را استخدام کردید یا تعدیل نیرو؟

فکر می کنید مثبت ترین کاری که در سال 95 انجام دادید چه بوده است؟ بزرگترین اشتباه حرفه ای یا غیر حرفه ای که امسال داشتید، اگر داشتید؟

در راستای انجام احتمالی مسوولیت های اجتماعی در سال 95 برنامه ای داشته اید اگر بله، ممکن است اعلام کنید؟

مهم ترین خبری که بر روی فعالیت شغلی شما موثر بود در سالی که در پایان آن هستیم، چه بود؟بهترین خبر سال و بدترین خبر سال از نظر شما کدام ها بودند؟

به نظر شما رییس جمهور آینده ایران کیست؟

آیا در سال آینده وضعیت اقتصادی برای بخش صنعت بهتر خواهد شد یا بدتر؟

یک شخصیت را نام ببرید که به هر دلیل در عرصه سیاسی، اجتماعی، هنری یا ورزشی در سال 1395 از نظر شما، شخصیت سال باشد؟

اگر دوباره به 18 سالگی برمی گشتید، فکر می­کردید در دانشگاه در چه رشته ای تحصیل کنید؟

اگر در شغل فعلی خود نبودید، دوست داشتید چه کاره باشید؟

آیا از میزان درآمد خود رضایت دارید؟ (آیا با این درآمد می شود جت شخصی خرید؟ قایق تفریحی؟ یا …؟)

خودروی مورد علاقه شما کدام است؟

در اوقات فراغت خود چه می کنید؟ (آیا مهارت ویژه ای در موسیقی، ورزش، هنر یا … دارید؟)

در مواقع عصبانیت و در مواقع خوشحالی چه رفتار مشخصه ای دارید؟

آیا در سال 95 سینما رفته اید؟ بهترین فیلمی که دیدید چه بود؟

آیا کتاب می خوانید؟ آخرین کتابی که خوانده اید؟

چه موسیقی گوش می کنید و در چه زمان هایی؟

آیا امسال سفر رفتید؟ چند بار؟ کاری یا خانوادگی؟ چه نقطه ای از ایران و چه نقطه ای از دنیا را برای سفر ترجیح می دهید؟

یکی از رویاهای خود را اگر دوست دارید بگویید.

پرسپولیسی هستید یا استقلالی؟ آیا ایران به جام جهانی صعود می کند؟

آیا احساس خوشبختی می کنید؟

چند سال دارید؟

و سوال های پایانی:

می توانید یک خاطره از بسپار بگویید؟ یا یک نظر پیشنهادی یا انتقادی؟

از بین مجلات بسپار و پوشرنگ، سایت ایران پلیمر، کانال و گروه تلگرامی، فیسبوک، اینستاگرام و … گروه مجلات بسپار کدام یک را دنبال می کنید؟

کاظم ظهیری، مدیرعامل ایران برس و رییس هیات مدیره پایون پلیمر

راستش را بخواهید من جز خواب در بقیه مواقع سر کار هستم! یعنی از ساعت 6 صبح با تلفن و فضای مجازی و موبایل تا حدود  10-11 شب مشغول کار هستم. حتما می دانید که ما در کنار کار و فعالیت در صنعت پلیمر،یک واحد کشاورزی و دامداری هم داریم که نه پنجشنبه می شناسد، نه جمعه و نه عاشورا و تاسوعا، همیشه باید در دسترس باشیم. مگر چند روزی بروم مسافرت و خلاص شوم.  در هر حال به طور متوسط روزی 16-15 ساعت کار می کنم.

 

شاید یک ساعت، یک ساعت و نیم هر روز در فضای مجازی باشم. معمولا از ساعت 9 تا 11 هر شب گروه های مختلف انجمن ها را چک می کنم، اخبار صنف را دنبال می کنم و اگر لازم است به مطالبی پاسخ بدهم، می دهم. ضرورت این روزهاست و نه اینکه علاقمند باشم.

 

امسال تعدیل نیرو نداشتیم، هرچند نیاز بود. ولی نگاه می کنم با این اوضاع اقتصادی آن فرد اگر از مجموعه ما برود، چه می تواند بکند؟ دو مهندس پلیمر هم در سال 95 استخدام کردیم.

 

موفقیت ما امسال به نظرم یکی برگزاری کنفرانس مستربچ و کامپاند بود. از پارسال که اولین دوره آن برگزار شد، تا الان تلاش کردیم. برای سه روز ورکشاپ ها و سخنرانی ها و نمایشگاه و … هیات مدیره شبانه روز کار کردند و برای من، انجمن و صنف موفقیت بزرگی بود. فکر می کنم توانسته به بالابردن دانش پلیمرها در کشور کمک کند. خیلی از دوستان که در کنفرانس بودند و دیدند، تعریف کردند.

موفقیت دیگر ما تولید واکس پلی اتیلن سنتزی از مواد نو و مشابه خارجی بود. خیلی ها که از خارجی آن استفاده می کردند، با تولید ما، آن را جایگزین کردند. خودکفا شدیم و خوشحالم. اما در مورد اشتباه بزرگ حرفه ای در سال 95 … واللا چه عرض کنم؟ انسان همیشه در معرض اشتباه هست ولی اشتباه بزرگی نکردیم. اگر بوده تقصیرات کوچک بوده.

 

من علاقمند به NGOها در مسیر امور اجتماعی هستم. در انجمن ملی صنایع پلاستیک و پلیمر و انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند و در موسسه خیریه مهرسهیلا (که حامی بیماران مبتلا به سرطان در کرج است) فعالم. در صندوق توسعه کشاورزی هم همینطور و در وزارت صنایع و اتاق بازرگانی جلسات مختلفی شرکت می کنم. اگه بشود اینها را در قالب مسوولیت های اجتماعی به حساب آورد، نصف وقت من در هفته به همین امور می گذردکه با اشتیاق و میل و رغبت آنها را انجام می دهم.

 

مهم ترین خبر، خبر خاصی نبوده. ما الان دورنمای صنعت و کار ما مبهم است. هر کاری صورت می گیره یه جای دیگه خراب می شه دلال ها سهم دارن تصمیم پتروشیمی ها نقش داره به دست گرفتن بازار صادراتی و از دست دادن … همه درهم است.

 

بدترین خبر امسال برای من، آتش سوزی پلاسکو بود و خیلی ناراحت شدم. خیلی سال پیش از همین ساختمان، مواد پلاستیک می خریدیم. آقای القانیان آنجا دفتری داشت و همین پلی استایرن که وارد می کرد، می رفتم و می گرفتم. اینکه دیدم برج به این عظمت با این همه آدم و سرمایه به آتش کشیده شد و از بین رفت غم انگیزترین خبر بود. البته از چرایی اش اطلاعی ندارم. شهادت آتش نشانان خبر بدی بود و هنوز در شوک این خبر هستم.

 

من فکر می کنم روحانی رییس جمهور بشود. صلاح هم در همین است. در این 4 سال برنامه ریزی های موفق و نیمه موفقی انجام شده که برای اجرایی شدن و نتیجه دادن به زمان نیاز دارد. دقت کنید که این دولت هنوز دارد خرابکاری دولت قبلی را درست می کند. حالا اگر کس دیگری بیاد و مخالف باشد، صدمات خیلی خواهیم خورد. موافق هم باشد تا بیاید جای پایش را مستحکم کند، کلی زمان از دست رفته است.تا چه قبول افتد و “که” در نظر آید!

 

من فکر نمی کنم سال آینده وضعیت بهتر بشود. اقتصاددانان بزرگ اعتقاد دارند که سال 96، سال ریزش است.آنهایی که توان ندارند زمین می خورند و آنهایی که بتوانند بمانند سال 97 برایشان خوب خواهد بود. به هر حال سال 96 دورنمای خوبی ندارد.

 

18 ساله شدن البته که غیرممکن است! ولی اگر برگردم به آن سن و سال، فیزیک و فلسفه می خوانم. الان هم کتاب هایی در همین زمینه مطالعه می کنم.

 

من فکر می کنم از نظر هنری، در فیلم فروشنده آقای شهاب حسینی واقعا هنرپیشه موفقی بود. این فیلم تم جدیدی داشت. انسان را در فراخنا کنکاش می­کرد. اینکه چه کارهایی می تواند و حقش است که بکند ولی نباید بکند!در مورد شخصیت سال شاید این را بتوانم بگویم.

داوود رشیدی هم فوت کردند و متاثر شدم. از جوانی در تیاتر ایشان را می شناختم و برجسته بودند. ولی در مجموع به دلیل حوزه کاری که ما در آن هستیم خیلی به مسایل بیرون شغلی فرصت توجه نداریم.

 

اینکه چه کار دیگری دوست داشتم بکنم غیر از حرفه فعلی، یاد شعر سعدی می افتم: همه قبیله من عالمان دین بودند/ مرا معلم عشق تو شاعری آموخت …

خب هر چند به این حرفه علاقمندم و پدرم هم در این کار بودند، ولی اول کارهای دانشگاهی را دوست داشتم. 6 ماه قبل و بعد از انقلاب سرپرست تحقیقات دانشگاه تهران بودم و خیلی دوست داشتم. البته الان ناراضی نیستم مخصوصا که خرده موفقیتی هم به دست آورده ام. اما واقعا امور علمی و دانشگاهی را ترجیح می دادم.

 

چی بخرم؟! نه خانم، همچین درآمدی نداریم! ولی زندگی بدی هم نداریم، خدا را شکر.

 

ما در کارخانه چند خودرو داریم که هر کدام را بشود من سوار می شوم. یک  نیسان پیکاپ داشتم که یک روز مدیر کارخانه تصادف کرده و ماشینش از بین رفته بود، من هم سوییچ را دادم و به این ترتیب هر ماشینی که دستم می آمد سوار می شدم. الان  دو سه سال است کهخودروی بنز خانمم را سوار می شوم. چون بزرگ بود، ایشان  سوار نمی شدند و من تصاحب کردم!

 

من خیلی علاقه به رمان های کلاسیک دارم. همه آثار کازانتزاکیس را خوانده ام، همه ترجمه های محمد قاضی را، همه آثار ماکز را … باز هم فرصت کنم رمان و کتاب فلسفه می خوانم. در اوقات فراغت غیر از مطالعه از دوستانم که دانشگاهی هستند، دعوت می کنم، صحبت می کنیم از گذشته و حال. چون قند دارم، هر روز نیم ساعت پیاده روی می کنم، آن هم با دوستان همدل و هم رنگ. اینها تفریح من است. آخرین کتابی که در دست دارم، هرمنوتیک طبیعت گرایانه است که سخت  است و کم کم می خوانم! درباره تفکرات هایدگر با ترجمه علیرضا حسن پور. ترجمه خیلی جالبی ندارد ولی چون علاقه دارم، می خوانم. آخرین لحظات روزم را با مطالعه به پایان می برم.

 

عصبانی شدن، انسان را از انسان بودن در می آورد. برای همینسعی می کنم عصبانی نشوم. خوشحال هم بشوم حس رضایتمندی دارم.

 

من ترک آذری هستم. موسیقی آذربایجانی را خیلی دوست دارم. نشاط می دهد. موسیقی کلاسیک ایرانی هم گوش می کنم. اما موسیقی عاشقلر را مخصوصا دوست دارم که سنتی آذربایجانی هاست و بیشتر مباحث اخلاقی و حکمتی و فلسفه درش هست.

 

(ادامه دارد …)


متن کامل این مصاحبه را در شماره 175 ام  ماهنامه بسپار که در فروردین ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد. 

 

در صورت تمایل به کانال تلگرامی گروه مجلات بسپارhttps://t.me/iranpolymer بپیوندید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا