اخبار

کامران پریزاد: هزینه تمام شده مهم نیست. سرنوشت کسب و کارها را “فروش” تعیین می کند!

بسپار/ ایران پلیمر بی مقدمه، این باور اشتباه است که قیمت تمام شده تولید مهم است! سرنوشت کسب و کارها را “فروش” تعیین می کند. “قيمت تمام شده” هر چه باشد در صورت نداشتن امکانات و ابزارهای فروش، جبر به “مفت فروشی” خواهد شد.

گرجستان کشوری ۲۷ ساله با قدمتی بیش از طول عمر مسیحیت است، مردم این کشور علیرغم حمله های مکرر مغول، ایران، ترکیه، عرب و روس به خاکش، زبان و فرهنگ و سنت ها و دین و ایمانش را به خوبی حفظ کرده است، به انسانها و دوران های خوب و بد تاریخ خود احترام گذارده. همه را با هم باور دارد. بهترین نشانه اینکه، منزل و موزه استالین را حفظ و نگهداری کرده، علیرغم آنکه به هیچ عنوان احساس عشق و علاقه به او و جایگاهش در تاریخ خود ندارد ولی باور دارد و می پذیرد که او قسمتی از تاریخ گرجستان است.

 

حرف  اول: گرجستان بازار نیست.

گرجستان ولی در میانه جاده ابریشم کاملا مستعد برای تجارت و توليد، شاهراه دسترسی به آسیا و اروپاست. هرچند اولویت اول سرمایه گذاری دولت بر صنایع توریست و کشاورزی است ولی گرجستان موقعیت ممتازی برای تولید و تجارت دارد که در منطقه خود و به عبارتی در مسیر جاده برایشم کم نظیر است. شبکه بانکی متصل به جهان، عضویت در WTO و دارای معافیت گمرکی برای صادرات به اتحادیه اروبا و دیگر کشورهای اروپایی، رژیم تجارت آزاد با ترکیه، روسیه، آذربایجان، ارمنستان، اوکراین، چین، سوییس، نروژ و بخشودگی تعرفه واردات  به آمریکا و کانادا یعنی غرب و شرق تنها بخشی از توان فروش و صادرات  گرجستان به عمده کشورهای صاحب جمعیت و ثروت است.

گرجستان، ششمین کشور امن جهان در رتبه بندی جهانی از سال ۲۰۱۶ است. ۷ سال است که سرقت خودرو به پلیس گزارش نشده است. سیستم مالیات مطابق قوانین اتحادیه اروپا اگر نه مثل ساعت سوییسی ولی مثل ساعت کار می کند. مالیات بر ارزش افزوده ۱۸ % است که در کسری از ساعت به صورت اتوماتیک به حساب بستانکار یا بدهکار شرکتها منظور می گردد. در صورت پستانکاری حداکثر ظرف ۳۰ روز کاری نقدا به حساب شرکت واریز می شود،

20 % مالیات بر حقوق و ۱۵ % مالیات بر سود خالص که این مالیات بر سود در صورت سرمایه گذاری مجدد در شرکت و عدم برداشت، توسط شرکا از مالیات معاف می شود.

عملیات ترخیص محموله وارداتي با صادراتی در صورت تکمیل بودن اسناد بدون نیاز به ترخیص کار ظرف کمتر از ۳ ساعت در گمرکات انجام می شود. کل تعرفه های تجاری در سه بخش از لحاظ مالیات بر واردات تقسیم بندی شده اند که شامل عمدتا تعرفه واردات صفر درصدی معاف از مالیات، تعرفه ۵ درصدی و تعرفه ۱۲ درصدی است که بر اساس حمایت از کسب و کار در داخل کشور تنظیم شده است.  این در شرایطی است که صادرات کلا از مالیات معاف است و ۱۸ ٪ مالیات بر ارزش افزوده کالاهای صادراتی بلافاصله در حساب بستکاری شرکتها منظور می گردد.

اگر از مناطق آزاد صنعتی و تجاری چشم پوشی کنیم، گرجستان دارای “شهرک های صنعتی” نیست، کلیه زمین های کشور تقریبا در دو بخش کشاورزی و غیر کشاورزی (صنعتی) دسته بندی می شوند. در تفلیس پایتخت کشور زمین صنعتی بین ۱۰ تا ۲۵ دلار آمریکا هر مترمربع قابل تهیه است که به نوعی بر اساس دسترسی به منابع برق و گاز و دسترسی به شریان های حمل ونقل جاده ای، ریلی و هوایی ارزش گذاری می شوند. مسلما هرچه از پایتخت دور شویم، قیمت ها نیز رقابتی تر خواهند بود. مالکیت در کشور آزاد است و ملیت های دیگر جهان می توانند مالک صددرصد زمین صنعتی (و نه کشاورزی) و شرکت خود باشند و نیاز به شریک محلی ندارند.

در عین حال گردش اطلاعات در کشور بسیار شفاف است، اطلاعات در دسترس عموم کارآفرینان است و شاید تنها نیاز به مترجمی برای ترجمه وبسایت های دولتی برای دسترسی به اطلاعات باشد. بانک ها کاملا خصوصی هستند، نرخ ارز، مدیریت شده توسط بازار ارز است و دخالت دولت و بانک مرکزی بسیار ناچیز است. لذا شوک ارزی ظرف دهه اخیر وجود نداشته است.

بانک ها در حد استاندارد اروپا سريع هستند. نرخ بهره آنها در رقابت با یکدیگر، با تورم و طرح کسب و کارها و بسیاری عوامل دیگر همخوانی دارد.

پاسپورت گرجستان برای ورود به اتحادیه اروپا و جمعا ۱۱۲ کشور نیاز به اخذ روادید ندارد و در عین حال مطابق گرارش بانک جهانی، گرجستان در رده نهم رنکینگ جهانی برای شروع کسب و کار و بالاتر از سوئد قرار دارد! جالب آنکه امارات متحده عربی مطابق این گزارش در رده ۲۱ و ترکیه در رده ۶۰ قرار دارند.

شایان ذکر است که زیر ساخت و تنوع دانشگاهها در زمینه های مهندسی بسیار محدود است، هر چند که گرجستان به منظور تأمین نیاز شوروی سابق به پزشک از ساختار بسیار قوی دانشگاهی در زمینه های پزشکی و رشته های مرتبط برخوردار است. متوسط حقوق ماهیانه در گرجستان مطابق گزارش های تابید شده، حدود ۴۱۱ دلار در ماه می باشد. در شرایطی که حقوق کارمند یا کارگر ساده حدود ۲۲۰ دلار در ماه است و نیروی کار جوان در سنین ۲۰ تا ۳۵ سال کاملا در دسترس است که عمدتا تحصیل کرده به زبان گرجی و فارغ  التحصیل رشته های متفاوت مرتبط با علوم انسانی از دانشگاه های گرجستان هستند.

دسترسی حمل ونقل بین المللی نه تنها از طریق زیر ساخت قوی راه آهن باقي مانده از دوران شوروی سابق بلکه از طریق جاده های ترانزیت شرق به غرب کشور و نیز توسعه بنادر دریابی پوتی و باتومی در دریای سیاه و بندر عمیق در حال تأسیس در ANAKLA و فرودگاههای بین المللی تفلیس کوتایسی و باتومی با قیمتهای بسیار رقابتی در حال توسعه می باشد.

خطوط انتقال نفت و گاز باکو – تفلیس – سبحان (ترکیه) با (Western Route Export Pipeline) WREP  یا NSMGP خط لوله شمال به جنوب با پروژه جدید BP همه گویای موقعیت استراتژیک گرجستان در شاهراه ترانزیت است. بنادر پوتی و باتومی عملا دروازه واردات آذربایجان، ارمنستان و بسیاری دیگر از کشورها و حتی جنوب روسیه می باشند. گرجستان شاهراه صادرات ترکیه به روسیه از طریق مرزهای جنوب غربی و شمال شرقی خود است. گرجستان، گاز ندارد ولی سراسر کشور از نعمت گاز لوله کشی برخوردار است (متوسط GEL  0.141 هر متر مکعب) که از طریق آذربایجان به این کشور پمپ می شود.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این یادداشت را در شماره 191ام ماهنامه بسپار که در نیمه مردادماه منتشر شده است بخوانید. 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا