اخبار

کاهش آلودگی های ناشی از پلاستیک با ساخت جاده هایی از پلاستیک های بازیافتی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر پیش از این خبری در بسپار مبنی بر ساخت آزمایشی یک جاده از پلاستیک های بازیافتی در هلند با استفاده از پلاستیک های بازیافتی منتشر شد. اکنون جزئیات بیشتری از ساخت این جاده در دسترس عموم قرار گرفته است.

شرکت Mexichem پشت پروژه ای قرار دارد که در نظر دارد جاده هایی بهتر با استفاده از پلاستیک های بازیافتی بسازد. در این پروژه قرار است جاده هایی بهتر، ماندگارتر با سطوحی هوشمند از پلاستیک های بازیافتی ساخته شود تا آلودگی های زیست محیطی ناشی از این پلاستیک ها کاهش یابد.

با وجود شرکت هایی نظیر Mexichem و همکارانش، طراحی های انقلابی برای ساخت جاده هایی با محوریت اقتصاد مدور به یک واقعیت تبدیل شده است.

این جاده در ماه سپتامبر برای اولین بار در Zwolle هلند ساخته شد. بسیاری از دست اندر کاران این پروژه، بسیاری از تصمیم گیرندگان و  افراد مهم در این شهر برای افتتاح این جاده با دوچرخه ی خود از آن عبور کردند.

۳۰ متر از این جاده تا به حال ساخته شده است. در ساخت این ۳۰ متر از مقادیر زیادی از پلاستیک های مصرفی شهروندان استفاده شده است. مقدار پلاستیک مصرفی برای ساخت این جاده معادل با بیش از نیم میلیارد درب بطری های پلاستیکی است. این جاده حاوی پلی پروپیلن است. پروپیلن های مصرفی عمدتا از مناطق مسکونی جمع اوری شده اند. هدف نهایی سازندگان این جاده این است که در نهایت ۱۰۰ درصد مواد مصرفی ساخت این جاده را از پلاستیک های بازیافتی تامین کنند.

 

در حال حاضر شرکت های Wavin، KWS و Total در حال ساخت و آزمایش جاده هایی هستند که در مناطق غیر عمومی و برای عبور و مرور ماشین های سنگین ساخته می شوند. در پروژ های مختلف تلاش می شود برای سایر بخش های غیر جاده ای نظیر پارکینگ ها، پیاده رو ها و مسیرهای عبور و مرور قطار نیز از پلاستیک ها استفاده شود. به این ترتیب در آینده معضلات پلاستیکی به راه حل های پلاستیکی در شهرهای مدرن تبدیل خواهد شد.

برای ساخت سریعتر و آسانتر جاده ها، طراحی آن ها به صورت مدولار (پیمانه ای، قابل اتصال به صورت قطعه ای) انجام شده است (شکل بالا). در این صورت این جاده ها می توانند به صورت ساختار کاشی مانند کنار یکدیگر قرار داده شوند. این قطعات بسیار سریعتر از حالت معمولی می توانند کنار هم قرار گرفته و جاده ای قابل استفاده را تشکیل دهند. این مساله تاثیر به سزایی در کاهش ترافیک های حاصله در اثر ساخت و سازهای جاده ای دارد. چنین ساختاری امکان جابجایی های مورد نیاز را نیز ممکن می شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا