اخباراخبار ویژه

کاهش تقاضای PET به دلیل ویروس کووید-19

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر  سوزان مایر، از تحلیلگران حوزه ی پتروشیمی، در یکی از آخرین مقالات خود بیان کرد: پلی اتیلن ترفتالات (PET) از جمله پلاستیک هایی است که بیش از سایر مواد در بسته بندی آب و سایر نوشیدنی ها و مواد غذایی استفاده می شود و میزان مصرف این مواد از الگوی خاصی پیروی می کند. برای مثال، با افزایش دما و آغاز تعطیلات تابستانی در اروپا، تقاضا برای تولید PET افزایش پیدا می کند. بالا رفتن دما و بیشتر شدن مسافرت ها اصلی ترین عامل افزایش تقاضا برای بطری آب است. ولی در سال جاری و به دلیل شیوع بیماری کووید 19، هیچ یک از این اتفاق-ها رخ نداد و امسال، برای بیشتر صنایع، از جمله صنعت مرتبط با PET، سال پرفراز و نشیبی خواهد بود.
او همچنین بیان می کند: درماه مارس که محدودیت ها برای اروپا ایجاد شد، ابتدا PET به دلیل مصرف بیشتر محصولات بسته بندی، بیش از پیش مورد مصرف قرار گرفت و سقوط قیمت نفت خام بر روی آن تاثیری نداشت. در ماه آپریل، فراگیری شرایط قرنطینه و محدودیت های مسافرتی بر روی میزان مصرف PET اثرگذار بود. تقاضای صنایع پایین دستی کاهش پیدا کرده و قیمت مواد خوراک این صنعت افزایش پیدا کرده است. احتمالا مسافرت های محدود و همچنین کاهش سفرهای هوایی از اصلی ترین دلایل کاهش مصرف محصولاتی هستند که با PET بسته بندی می شوند. به دلیل کاهش توریست از اواسط ماه مارس تا کنون، در سال 2020 یک تعطیلات معمولی وجود نخواهد داشت و به همین دلیل انتظار می رود میزان تقاضا برای PET کاهش پیدا کند.
یکی از جنبه های بسیار جالب در این حوزه تاثیری است که بر روی بازیافت خواهد داشت. بر اساس داده های ICSI، هر مسافری که در محل اقامت توریستی اسکان داشته باشد، در هر شبانه روز به طور متوسط سه نوشیدنی با بسته بندی PET مصرف می کند. به همین دلیل، کشورهایی مانند اسپانیا، ایتالیا، پرتغال، یونان و کرواسی که صنعت توریست در آن ها قدرت بیشتری دارد در سال 2020، نسبت به 2019، کاهش بیشتری در مصرف PET را تجربه می کنند. در کشورهایی مانند هلند، بلژیک، آلمان و دانمارک که مسافرت های داخلی زیادی دارند مصرف دوباره افزایش پیدا خواهد کرد.
مصرف PET بر روی سرعت بازیافت آن تاثیرگذار است. هر کاهشی در مصرف نوشیدنی موجب کاهش تعداد بطری های در دسترس می شود.
هرگز، همه ی اهداف زیست محیطی اروپا در سال 2020 محقق نخواهد شد. بر اساس اطلاعات ICIS، در سال 2018 سرعت بازگشت بطری های PET به چرخه ی تولید در اروپا 63% بود. بر اساس برنامه ریزی-ها، این عدد باید تا سال 2020/2021 هر ساله 3% افزایش پیدا کند. ولی تجزیه و تحلیل های ICIS نشان می دهد برای رسیدن به میزان بازیافت قابل انتظار برای پلاستیک ها پس از مصرف اول، سرعت رشد باید برابر 7% بر سال باشد. جمع آوری و ترتیب بندی نه تنها اولین قدم برای بازیافت زباله ها هستند، بلکه مهمترین گام این فرایند به حساب می آید. بدون کیفیت و کمیت لازم، زنجیره ی تولید نمی تواند PET را بازیافت کرده و دوباره تولید کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا