اخبار

کاهش طبقات تعرفه واردات در سال ۹۵/ مواد اولیه همچنان ارز مبادله‌ای می‌گیرند

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: طبقات تعرفه‌ای با مصوبه هیأت وزیران در سال ۹۵ از ۱۰ به ۸ طبقه کاهش می‌یابد و مواد اولیه تولید و کالاهای اساسی نیز ارز مبادله‌ای می‌گیرند.
به گزارش فارس، ولی‌الله افخمی‌راد درمورد آخرین وضعیت تعرفه واردات کالا برای سال 95، گفت: طبق مصوبه هیأت وزیران تعیین تعرفه مشابه سال‌های گذشته است و اگر کالایی در داخل تولید شود، برای واردات کالای مشابه افزایش تعرفه خواهیم داشت که البته این کار زمان دار است تا زمانی که ثبات در تولید کالای داخلی ایجاد شده و به مرور این تعرفه کاهش می‌یابد.
وی اضافه کرد: برای سال آینده طبق مصوبه هیأت وزیران تعداد طبقات تعرفه‌ای از 10 به 8 طبقه کاهش خواهد یافت که سبب می‌شود، در واردات شرایط مناسب‌تری به‌وجود آید.
رئیس سازمان توسعه تجارت همچنین در مورد آخرین وضعیت اختصاص ارز مبادله‌ای با توجه به وضعیت موجود گفت: کالاهای اساسی و مواد اولی کالاهای صنعتی همچنان در سال آینده از ارز مبادله‌ای استفاده می‌کنند و تلاش ما بر این است که هر چه به سمت کالاهای ساخته‌شده حرکت می‌کنیم، این کالاها از ارز آزاد استفاده کنند.
وی همچنین درمورد آخرین رقم آمار صادراتی کشور گفت: طی 9 ماهه گذشته 32 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ای که در مقابل در همین مدت 31 میلیارد و 200 میلیون دلار واردات داشته‌ایم که تراز تجاری به نفع صادرات مثبت است.
وی همچنین درمورد کاهش صادرات در کشور گفت: اگر چه آمار کلی صادرات غیرنفتی 11درصد کاهش داشته است، اما در مقابل با کاهش 22 درصدی در واردات نسبت به مدت مشابه در سال گذشته روبه‌رو بوده‌ایم.
وی تأکید کرد: بیش‌تر حجم کاهش صادرات مربوط به کاهش 42 درصدی میعانات بوده است، اما منهای این صادرات غیرنفتی 5 درصد رشد داشته است.
وی درمورد دامپینگ برخی کالاها از جمله فولاد در بازار کشور توسط چینی‌ها هم گفت: پایین آوردن قیمت لزوماً به معنای دامپینگ نیست، بلکه به صرفه‌جویی‌های ناشی از مقیاس برمی‌گردد که وقتی میزان تولید بالا می‌رود، هزینه‌ها هم کاهش خواهد یافت.
وی درمورد تأثیر مشوق های صادارتی بر قیمت‌های تمام شده گفت: کم‌تر کشوری حاضر است که به صادرکننده به جایزه نقدی بدهد و تا حال مستندی پیدا نکرده‌ایم که کشوری این‌گونه به صادرکننده‌اش جایزه بدهد.
افخمی راد به این نکته اشاره کرد که در کشور ما هم مالیات بر ارزش افزوده 9 درصدی به صادرکننده مسترد می‌شود، اگرچه ممکن است این مسئله با تأخیر مواجه شود.
وی درمورد ترکیب کالاهای وارداتی هم گفت: عمده این کالاها، کالاهای اساسی است که در 10 قلم اول، گندم، روغن خام و سایر کالاهای اساسی قرار دارد که بنا بر مقتضیات کشور ما قادر به تولید آن نیستیم و ایرادی هم ندارد که اقدام به واردات آن کنیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا