اخباراخبار ویژه

کاهش مصرف انرژی و بهبود زيست ماندگاري در خطوط پوشش ­های پودری

بسپار/ ایران پلیمر در حال حاضر، کسب و کار­های دارای خط پوشش­های پودری از مزایای زيست ماندگاري  که این پوشش­ها می­توانند از جهت کاهش ضایعات و عدم وجود مواد آلی فرار به ارمغان آوردند، لذت ببرند. آن­ها هم­چنین می­توانند با ایجاد تغییرات ساده در فرآیند­های تولید یا انتخاب محصول خود از مزایای بیش­تری در مورد مصرف انرژی بهره ­مند شوند.

به منظور نظارت و سنجش موفقیت، اولین قدم این است که جایی که در حال حاضر ایستاده ­اید را نشانه گذاری کنید. با مشاوره تخصصی می­توانید هر مرحله از فرآیند پوشش را از بارگذاری اولیه خط و پیش فرآوری تا اعمال و پخت را بهینه کنید.

صرفه جویی در مرحله پیش فرآوری

انرژی در مراحل مختلف فرآیند پیش فرآوری مصرف می­شود. حتی کوچکترین تغییرات نیز می­تواند تفاوت­های بزرگی را ایجاد کند. برای مثال در صورت استفاده از یک روش پیش فرآوری مکانیکی مانند شات یا سندبلاست( بمباران سطح توسط ماشین یا شن)، بررسی نشتی در خطوط تامین هوای فشرده می­تواند به، به حداقل رساندن تلفات انرژی کمک کند.

وقتی صحبت از پیش فرآوری شیمیایی می­شود، بستر و زیرآیندی که پوشش می­دهید و عملیات فرآوری سطحی که استفاده می­کنید، همگی بر انرژی مصرفی شما تاثیرگذار است. مشاوره با تامین کننده پیش فرآوری خود در خصوص نوآوری­های جدیدی که می­تواند مصرف انرژی را کاهش دهد، امری معقولی است. در صورت استفاده از هر مرحله ای که نیاز به عملیات پیش فرآوری سطحی در دمایی بالاتر از دمای محیط دارد، اطمینان کافی از این­که این مراحل به اندازه کافی عایق هستند تا از اتلاف غیرضروری و پر هزینه گرما جلوگیری شود را در نظر بگیرید. و هنگام پاشش و استفاده از اسپری، پمپ­ها رو به گونه­ای تنظیم کنید که فقط در زمان عبور مواد از مرحله فرآوری، فعال شوند.

در آون و کوره­های خشک­ کن، تنظیم درجه حرارت بر روی حداقل مورد نیاز برای رسیدن به زمان خشک کردن مناسب، به صرفه جویی در مصرف انرژی کمک می­کند، همینطور که اطمینان حاصل می­شود که کوره به طور منظم با گردش هوای موثر و کارآمد، نگه­داری می­شود و دهانه­های ورودی و خروجی کوره دارای درزگیر هوا برای به حداقل رساندن اتلاف حرارت هستند.

کاهش انرژی در اتاقک پاشش(اعمال پوشش)

انرژی مصرف شده در اتاقک پوشش را می­توان به روش­های مختلف بهینه کرد. باز هم بررسی نشتی در تامین هوای فشرده ضروری است و برنامه ریزی بهتر می­تواند تعداد دفعات تمیز کردن اتاقک ­های موردنیاز را کاهش داد. ابداع یک برنامه زمان بندی موثر برای بارگذاری قطعات، جهت اطمینان از بهینه سازی پر شدن خط نیز توصیه می­شود و ماشه تفنگ خودکار می­تواند این اطمینان را به شما بدهد که تفنگ­های پودر فقط زمانی که مواد مستقیما در حال عبور هستند، اسپری می­کنند.

فرصت­ها در کوره پخت

دما و زمان لازم برای پخت اجزای پوشش داده ­شده، بسته به نوع مواد، اندازه و ضخامت آن­ها، متفاوت است. کسب و کار­ها می­توانند در صورت امکان، دمای کوره را با استفاده از محصولات یا بستر­های مشابه، برای یک دوره خاص، بهینه کنند، که به آن­ها این اجازه را می­دهد تا دمای کوره را بهینه کرده تا بسته به ضخامت فلز پوشش­داده شده و زمان در کوره پخت، به پخت کامل دست یابند.

مترجم: فهیمه رفیعی- کارشناس ارشد مهندسی پلیمر- صنایع رنگ- پژوهشگاه رنگ

 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مقاله را در شماره 255 دوماهنامه بسپار از گروه مجلات بسپار که در پایان دی ماه  1402 منتشر شده است، می خوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های ۰۲۱۷۷۵۲۳۵۵۳ و ۰۲۱۷۷۵۳۳۱۵۸ داخلی ۳ سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید. نسخه الکترونیک این شماره از طریق طاقچه  و  فیدیبو  قابل دسترسی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا