اخبار

کاهش واردات و صادرات چين براي چندمين ماه پياپي ‏

بسپار به نفل از خبرگزاری صدا و سیما می نویسد، آمار و ارقام رسمی جدیدی که روز یکشنبه در پکن منتشر شد حاکی از آن است که میزان واردات و صادرات چین در ماه اکتبر نیز به روند نزولی خود ادامه داد. 


این آمار ناامید کننده نشان می دهد که دومین اقتصاد بزرگ جهان برای قرار گرفتن دوباره در مسیر رشد، به علل مختلف از جمله تقاضای پائین داخلی همچنان با مشکلات زیادی روبرو است. 
چین از عوامل کلیدی رشد اقتصاد جهانی و بزرگ ترین مصرف کننده در جهان محسوب می شود به همین علت کاهش رشد اقتصادی این کشور موجی از نگرانی و تردید در بازارهای مالی بین المللی ایجاد کرده و برای کشورهای تولیدکننده مواد اولیه در جهان که چین یکی از مشتریان بزرگ و اصلی آنها محسوب می شد، مشکلات زیادی به وجود آورده است. اقتصاد چین که در چند سال اخیر رشد چشمگیر و حتی گاهی نگران کننده ای را دنبال می کرد در سال گذشته رشد نسبتا ضعیف هفت و چهار دهم درصدی را ثبت کرد که ضعیف ترین رشد اقتصادی این کشور از سال هزار و نهصد و نود محسوب می شود. 
میزان واردات چین به دلار در ماه اکتبر در مقیاس سالانه هجده و هشت دهم درصد کاهش یافت و به 130/774 میلیارد دلار رسید. این دوازدهمین ماه پیاپی است که واردات چین کاهش می یابد. واردات این کشور در ماه سپتامبر با کاهش قابل توجه بیست و نیم درصدی روبرو شده بود. 
کاهش صادرات چین نیز که از ماه ژوئیه آغاز شده است در ماه اکتبر نیز ادامه پیدا کرد. طبق آمار منتشر شده توسط دولت چین، میزان صادرات این کشور در ماه اکتبر شش و نه دهم درصد کاهش یافت و به 192/414 میلیارد دلار رسید. 
به گزارش خبرگزاری فرانسه از پکن، مازاد تجاری چین تحت تاثیر کاهش مستمر واردات به 61/64 میلیارد دلار رسید تا یک بار دیگر ثابت شود که دولت چین برای بالا بردن میزان تقاضای داخلی همچنان با مشکل روبرو است. کاهش میزان واردات و صادرات چین در ماه اکتبر حاکی از آن است تدابیری که مقامات چین در ماههای اخیر برای تحریک رشد اقتصادی کشورشان اتخاذ کرده اند، موثر نبوده است. بسیاری از کارشناسان اقتصادی تصور می کردند که رشد اقتصادی چین در سه ماهه سوم سال به پائین ترین حد خود خواهد رسید اما پس از آن در اواخر امسال و اوایل سال آینده تحت تاثیر تدابیری که دولت چین به اجرا گذاشته است، بار دیگر روند صعودی را در پیش خواهد گرفت اما وضعیت واردات و صادرات چین در ماه اکتبر نشان دهنده آن است که مقامات پکن برای احیای اقتصاد کشورشان باید کارهای بیشتری انجام دهند.


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا