اخبار

کاهش ۳۶ درصدی صادرات ایران در فروردین ۹۹

بسپار/ ایران پلیمر تحت تاثیر شیوع کرونا، تجارت بین‌المللی ایران و بسیاری از کشورهای جهان از اسفند ماه سال گذشته تحت تاثیر قرار گرفته است و بسیاری از کشورها عملا یا مرزهای اقتصادی خود را بسته‌اند یا محدودیت‌های جدی در این زمینه وضع کرده‌اند.

ایران نیز پس از آنکه از ابتدای اسفند محدودیت‌هایی در مسیر فعالیت‌های اقتصادی خود به وجود آورد، تلاش کرده از مرزهای موجود تجارت خود را ادامه دهد و با این حال تحت تاثیر کرونا، آمارهای فروردین حاکی از کاهش جدی تجارت است.

بر اساس اطلاعات ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی تهران، تاجران ایرانی در نخستین ماه از سال جاری، حدودا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار صادرات داشته‌اند که این عدد در قیاس با مدت مشابه سال قبل کاهشی ۳۶ درصدی را نشان می‌دهد. واردات ایران در فروردین ۱۳۹۸ نیز بیش از ۲.۳ میلیارد دلار بوده که در فروردین امسال به کمتر از دو میلیارد دلار رسیده و کاهشی ۱۷ درصدی را نشان می‌دهد.

وزن صادراتی ایران نیز از بیش از هشت میلیون تن در فروردین ۱۳۹۸ به حدود پنج میلیون تن در نخستین ماه امسال رسیده و کاهشی ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد. وزن واردات ایران در این دوره اما ۲۱ درصد افزایش یافته است.

متوسط قیمت کالاهای تجاری کشور دیگر گزارش منتشر شده در فروردین ماه است. بر این اساس متوسط قیمت صادراتی کالاهای ایران در فروردین ماه امسال به ۳۰۹ دلار در هر تن رسیده که در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، افزایشی چهار درصدی را نشان می‌دهد. متوسط ارزش واردات ایران اما از ۱۱۲۱ دلار در هرتن در فروردین گذشته به ۷۶۴ تن در ماه ابتدایی سال ۱۳۹۹ رسیده که کاهشی ۳۲ درصدی را نشان می‌دهد.

همچنین اتاق بازرگانی تهران اصلی‌ترین شرکای تجاری کشور در ابتدایی سال ۱۳۹۹ را اعلام کرده که همچنان چین را در صدر این فهرست نشان می‌دهد. ایران در فروردین ۳۱ درصد از کل صادرات خود را به چین انجام داده و پس از آن امارات متحده عربی با ۲۱ درصد، عراق با ۱۵ درصد، افغانستان با هفت درصد و ترکیه با چهار درصد در رده‌های بعدی هستند.

نکته قابل تامل در این آمارها، تبدیل شدن امارات متحده عربی به دومین مقصد عمده صادراتی ایران است که تا پیش از این برای مدت طولانی در اختیار عراق بود. ترکیه نیز با کاهش جدی واردات از ایران، در یک ماه تنها ۷۲ میلیون دلار واردات داشته است.

در این میان مبادی وارداتی کالا نیز چین با ۲۰ درصد، اصلی‌ترین صادرکننده کالا به ایران بوده است و پس از آن امارات متحده عربی قرار دارد. واردات ایران از امارات و چین به شدت به یکدیگر نزدیک شده است. پس از این دو کشور نیز ترکیه، هند و هلند قرار دارند. نام هلند در حالی مطرح شده که در سال‌های گذشته همواره از آلمان به عنوان اصلی‌ترین شریک تجاری باقی مانده در ایران یاد می‌شد. بر اساس آمار ارائه شده از سوی اتاق بازرگانی، میزان صادرات و واردات ایران به تمامی شرکای اصلی خود در این ماه کاهش یافته که علت اصلی آن شیوع ویروس کرونا و کاهش جدی تجارت جهانی و منطقه‌ای در هفته‌های گذشته بوده است.

 

 

منبع: ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا