اخبار

کتاب روش های نوین آنالیز سطح زیست مواد منتشر شد

بسپار/ ایران پلیمر کتاب روش های نوین آنالیز سطح زیست مواد نوشته دکتر حمید میرزاده منتشر شد.

این کتاب که توسط انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر انتشار یافته را به زودی می توانید از طریق بسپار+ خریداری کنید.

دکتر حمید میرزاده عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پلیمر و رنگ پلی تکنیک در بخشی از پیشگفتار این کتاب آورده است:

 

خداوند نو آفرین به زیبایی تمام، هستی را زنده آفریده و در آفرینش کائنات اصل هوشمندی و زندگی منظم را حتی در نهاد ذراتی حاکم کرده که ما تصور جمادی از آنها داریم. به قول مولانا:

جمله‌ی ذرّات عالم در نهــان / با تو می‌گویند روزان و شبــان

ما سمیعیم و بصیریم و هشیم / با شمـــا نامحـرمان ما ناخوشیـم

خداوند علیم در دل ذرات عالم آفتاب‌هایی نهاده که با نظم شگفت انگیزی و بدون تلاقی باهم در گردش و چرخش هستند اما اگر با چشم عقل و چراغ علم و با تکیه بر توانایی‌ها و تجهیزات  دست ساز بشر مجهز شویم‌، می‌توانیم به رمز و راز آفرینش الهی در خلقت جهان هستی بیشتر پی ببریم و غلغل اجزای عالم را بشنویم:

از جمادی عالم جانها روید/ غلغل اجزای عالم بشنوید

‌‌‌‌روش‌های پیشرفته آنالیز و تجزیه و تحلیل مواد همیشه جذاب بوده و ما را در شناخت طبیعت اشیاء و مواد راهبر بوده است. کتاب حاضر در مورد “‌‌‌‌روش‌های نوین آنالیز سطح زیست مواد” در عین حال که یک کتاب مهندسی است اما‌ می‌تواند از منظر دیگری کوششی قلمداد شود تا ما را بیشتر به رمز و راز آفرینش زیست موادی که نهایتا در بدن ما جای می‌گیرند، آشنا کند.

با توجه به کاشت روز افزون زیست مواد (Biomaterials) در بدن چه بصورت دائمی یا موقت و با عنایت به اینکه سطح زیست مواد در تماس مستقیم با سلول‌ها، خون و بافت‌های سخت و نرم بدن قرار دارند، پی‌بردن به همکنش و اثر متقابل زیست مواد با بافت‌های بدن نقش حیاتی و مهم دارد. از اهمیت ‌‌‌‌روش‌های آنالیز سطوح زیست مواد همین بس که در اکثریت مقالات و کتاب‌ها و گزارش‌های علمی راجع به کاربرد زیست مواد در بدن و یا در مهندسی بافت اندام‌ها و پزشکی بازساختی (Tissue Engineering & Regenerative Medicine)، ارجاع به چند روش آنالیزی برای اثبات میزان کارایی زیست‌سازگارها در بدن، اجتناب ‌ناپذیر است. بنابراین دانشجویان و پژوهشگران در این رشته، قطعا باید با چنین ‌‌‌‌روش‌هایی آشنا باشند.

امروزه سطوح زیست مواد با ‌‌‌‌روش‌ها و تکنیک‌های نوین بررسی و اصلاح‌ می‌شوند. درس  ‌‌‌‌”روش‌های نوین برای آنالیز سطوح زیست سازگار” با کد BME331 از رشته مهندسی پزشکی گرایش مهندسی زیست‌مواد و نیز درس “روش‌های آنالیز و اصلاح سطح در مهندسی بافت” با کد BME424  از رشته مهندسی پزشکی گرایش مهندسی بافت، هر دو برنامه درسی بازنگری شده تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) رشته مهندسی پزشکی و مصوب جلسه 73 مورخ 17/5/1395 شورای عالی برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هستند.

مجموعه‌ای که پیش رو دارید حاصل تدریس و تحقیق اینجانب است که از سال 1373 تاکنون در دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیر کبیر و به تناوب در پژوهشگاه پلیمر ایران، دانشگاه تربیت مدرس و دانشکده فناوری‌های نوین دانشگاه علوم پزشکی تهران ارائه شده و بالغ بر 115 دانشجوی تحصیلات تکمیلی (ارشد و دکترا) تحت راهنمایی اینجانب با این ‌‌‌‌روش‌ها آشنا شده و فارغ التحصیل شده‌اند.

امید است این مجموعه گامی رو به جلو در توسعه علوم و فناوری این رشته بوده و برای پژوهشگران و دانشجویان علاقمند رشته‌های مهندسی پزشکی، پزشکی، داروسازی، علوم آزمایشگاهی، مهندسی بافت و مهندسی پلیمر مفید فایده باشد.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا