اخبار

کتاب شیمی‌فیزیک پوشش‌های سطح جلد اول منتشر شد

بسپار/ایران پلیمر  کتاب شیمی‌فیزیک پوشش‌های سطح جلد اول تدوین دکتر محسن محسنی (استاد دانشكده مهندسي پليمر و رنگ دانشگاه صنعتی امیرکبیر) و مهندس نوید مستوفی سرکاری(کارشناس ارشد مهندسی رنگ) منتشر شد.
این کتاب دو جلدي، مرجعی تخصصی در خصوص استفاده از مفاهيم شیمی‌فیزیکي در شناخت رفتار پوشش‌هاي سطح و اجزاي آنها شامل رنگدانه‌ها، پیونده‌ها(بايندر)، حلّال‌‌ها و تعدادي از افزودني‌هاي مورد استفاده و نیز برهم‌کنش میان آنهاست. جلد اول مشتمل بر ۷۵۰ صفحه در پنج فصل به بيان مفاهيم شیمی‌فیزیکي در مواد اولیه پوشش سطوح پرداخته است که عبارتند از مروری کوتاه بر انواع پوشش‌های سطح و اجزای آنها؛ تعريف انواع رنگ‌دانه‌ها؛ ويژگي‌ها؛ خواص، کاربرد و نقش آنها در پوشش سطوح، تقسیم‌بندی، ویژگی‌های ذّره‌ای و مباني بلورشناسي آنها، مورفولوژی ذرّات، رفتار نوري رنگ‌دانه‌ها، جذب روغن و سایر مفاهیم جذبي در رنگ‌دانه‌‌ها؛ برهمکنش‌هاي ذّره/ذّره؛ ضریب چینش و جای‌گیری فضایی؛ انواع تجمّعات رنگ‌دانه، مفاهیم انبوهه و کلوخه شدن در رنگ‌دانه‌ها، و پاره‌اي دیگر از ویژگی‌های عملکردی رنگدانه.

همچنین به انواع پیونده‌ها و مبانی شیمی‌فیزیکي در پيونده‌هاي پلیمري، پيونده‌هاي ترموپلاستيك و ترموست، مورفولوژی پیونده‌ها؛ تجمّعات انبوهگی و ساختار شبکه‌ای، دماي انتقال شيشه‌اي، درجه اتصالات عرضي، فرآیند تشکیل فیلم و جامد شدن پيونده‌ها به طريق فيزيكي و شيميايي؛ تشكيل فيلم در سامانه‌هاي پايه حلّالي و پايه آبي و نقش وزن مولكولي و معماري ساختار بر تشكيل فيلم پرداخته شده است. در ادامه برهمکنش‌ رنگ‌دانه/پیونده از منظر هندسي، مدل های چینش ذرات خشك به تنهایی و در حضور پیونده، هندسه رنگ‌دانه/پیونده در پوش‌رنگ‌های مایع و در فیلم‌هاي خشک؛ مفاهیم غلظت حجمی و غلظت حجمي بحراني رنگ‌دانه و روش‌هاي تئوری و عملی در اندازه‌گيري آن و تاثیر آنها در خواص فیلم، نقش پيونده و رنگ‌دانه در ضریب جمع‌شدگي فيلم و نهايتا مباني تخلخل در فیلم‌های پوششي مورد بحث قرار گرفته است. در فصل پايانی به انواع حلّال‌ها، ويژگي‌ها و خواص شيمي‌فيزيكي آنها، روش‌های دسته‌بندی حلّال‌ها، قدرت حلّالیت و پارامتر حلّالیت، قابلیت تبخیر و فرّاریت، تاثیر فشار بخار؛ رطوبت و دما بر تبخیر حلّال، تبخیر از آمیزه حلّال‌هاي پايه‌آبي و غيرآبي و نيز به اثر حلّال‌ها در رفتار رئولوژیکی و گران‌روی پوش‌رنگ‌ها از مرحله ساخت تا اعمال اشاره شده است.

جلد دوم اين كتاب نیز در دست چاپ است و به زودي در دسترس علاقمندان قرار خواهد گرفت. این جلد در ۵۳۰ صفحه در 11 فصل حاوی برهمكنش‌هاي بين مولكولي و بين ذرّه‌اي ، مباني شیمی فیزیك فرآیند پراکنش و تَرشدن ذرّات؛ محاسبه کمّی فرآیند پراکنش؛ ضریب پراکنش ذرّات؛ مویینگی و نفوذ پیونده در بسترهای متخلخل رنگدانه؛ مفاهیم کشش سطحی در مایعات و انرژی سطحی و تنش سطحی در جامدات و اندازه‌گیری آنها به صورت تئوري و عملي؛ دلایل لخته‌ای شدن ذرّات رنگدانه و سازوکارهای پایدارسازی ذراّت؛ اندازه‌گیری کمّی پراکنش رنگدانه به طريق تئوري و عملي و نیز اصول ایجاد و از بین بردن کف است.

photo 2024 03 02 13 55 04
photo 2024 03 02 13 55 04

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا