اخبار

کرم ابریشم پلاستیک‌خوار با شکم خارق‌العاده‌اش به جنگ زباله های پلاستیکی می رود

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر وکس‌ورم‌های کوچک می توانند در نبرد با آلودگی‌های پلاستیکی که یکی از مهم‌ترین مشکلات زیست‌محیطی در دنیای مدرن است،  موثر باشند.
درسال ۲۰۱۷ محققان انگلیسی و اسپانیایی متوجه شدند که گونه‌ای خاص از کرم‌ابریشم توانایی تجزیه پلی‌اتیلن ٬یکی از رایج‌ترین پلاستیک‌ها٬ را دارند. وکس‌ورم‌ها توانایی هضم آن و تولید اتیلن‌گلیکول به عنوان محصول را دارند. موجودات دیگری نیز توانایی این کار را دارند ولی سرعت بالای این کرم‌ها توجه‌ها را به خود جلب کرده.
این کشف دری به راه‌های جدید برای کنار آمدن با آلودگی‌های پلاستیکی باز کرد ولی تحقیقات بیشتری برای درک مکانیزم کرم ابریشم احتیاج بود. حالا بعد از سه سال گروهی از محققان در کانادا به پاسخ‌های بیشتری دست‌یافتند.
تیمی از دانشگاه براندون روی سه گروه از کرم‌های ابریشم أزمایش کردند. یک گروه را با موم عسل و یک گروه را با پلاستیک تغذیه کردند و به گروه سوم گرسنگی دادند. بعد از مدتی آنها متوجه میکروبیوم‌های موجود شدند که به صورت ژنتیکی در شکم کرم‌های ابریشم زندگی میکنند و تایید کردند که این کرم‌ها توانایی تجزیه و هضم پلاستیک را دارند. هرچند در مراحل ابتدایی میزان باکتری‌های شکمی هر سه گروه برابر بوده محققان دریافتند میزان باکتری در گروهی که با پلاستیک تغذیه شدند در انتهای آزمایش بیشتر از سایر گروه‌هاست.
در مرحله بعد تیم تحقیقاتی باکتری‌ها را در شکم کرم‌ها ایزوله کرده و به مدت یک سال به تغذیه کرم‌ها با پلاستیک ادامه دادند. این‌ کار باعث شناخت میکروارگانیسم‌های شرکت کننده در فرآیند تجزیه‌ی پلاستیک‌ها شده که میتواند منجربه رسیدن به تکنولوژی‌ای شود که پلاستیک‌ها را به صورت دائم از بین ببرد.
انسان به استفاده از پلاستیک‌ها نیاز دارد، موادی که تقریبا همه‌جا پیدا می شوند ولی خلاص شدن از دست آنها بسیار سخت است. حدود هشت میلیون تن از آنها هرساله در اقیانوس‌ها ریخته می شود. بازیافت آنها نیز دشوار است و این می تواند نشان دهد چرا ۶۰٪ از پلاستیک‌ها در طبیعت رها می شود. کرم‌های ابریشم باعث رسیدن به موفقیت بزرگی در زمینه‌ی پلاستیک‌ها به خصوص آنهایی که به نظر غیر قابل بازیافتند، شده‌است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا