اخبار

کریستال های مایع برای تولید پوشش هایی با قابلیت تغییر رنگ

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ایران پلیمر دانشمندان راهکاری برای اعمال کشش و فشار بر روی کریستال های مایع ایجاد کرده اند که باعث ایجاد رنگ های مختلف می شود. از این ویژگی می توان در پوشش های هوشمند استفاده کرد.

آفتاب پرست ها به دلیل توانایی تغییر رنگی که دارند بسیار معروف هستند
آفتاب پرست ها به دلیل توانایی تغییر رنگی که دارند بسیار معروف هستند. با الهام گرفتن از ویژگی این جانور، دانشمندان در دانشگاه شیکاگو راهکاری برای ایجاد کشش و فشار بر روی کریستال های مایع یافتند که موجب ایجاد رنگ های متفاوت در این مواد می شود. با ایجاد یک فیلم نازک پلیمری که در آن کریستال های مایع قرار دارند، یک سیستم ابتدایی با قابلیت تغییر رنگ در موقعیت های مختلف ایجاد می شود. این سیستم می تواند در پوشش های هوشمند، حسگرها و لباس های الکترونیکی مورد استفاده قرار بگیرد.
کریستال های مایع که جهت گیری مولکولی متمایزی از خود نشان می دهد پیش از این در فناوری تولید نمایشگرها مورد استفاده قرار گرفته اند. ولی برای دِپابلو و تیم تحقیقاتی تحت سرپرستی او حرکت ساختار نامتقارن کریستال های مایع مهم است. بر اساس این نامتفارن بودن مانند راس دست و چپ دست بودن در انسان هاست و هرکدام از این حالت ها ویژگی های نوری خاصی را برای کریستال ایجاد می کنند.
این کریستال ها همچنین می توانند نوع خاصی از کریستال را به نام “کریستال های فاز آبی” ایجاد کنند. این ماده هم ویژگی های مایعات را دارد و هم ویژگی کریستال ها را. همچنین می تواند نور را بهتر از کریستال های مایع عبور دهد و یا منعکس کند. دانشمندان معتقدند از ایجاد کشش و فشار در این کریستال ها می توان برای ایجاد انوع مختلفی از افکت های نوری استفاده کرد. ولی نمی توان به طور مستقیم بر روی کریستال های مایع نیرویی وارد کرد به همین دلیل آن ها در یک محمل پلیمری قرار داده می شوند.
دِپابلو بیان می کند: “ما می توانیم کریستال های مایع را کپسوله کنیم و آن ها را از این طریق تغییر شکل دهیم. از این طریق شما می توانید به درستی درک کنید که آن ها چه ویژگی هایی دارند و چه رفتاری از خود نشان می دهند. با انجام این کارها محققان می توانند ساختارهای مولکولی فازی بسیار متفاوتی از کریستال ها را ایجاد کنند. این فازهای متفاوت، متناسب با نوع فشار و کشش و یا حتی بر حسب تغییرات دمایی، می توانند رنگ های مختلفی ایجاد کنند.
تصور کنید از این کریستال ها در پارچه و لباس استفاده شود. در این صورت متناسب با دمای بدن شما و یا حتی زمانی که شما آرنج خود را خم می کنید، رنگ لباس شما تغییر خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا