اخبار

کسب عنوان طرح صنعتی برگزیده توسط پژوهشگران پژوهشگاه رنگ

بسپار/ایران پلیمر طرح صنعتی با عنوان ” پیش‌بینی فرمولاسيون رنگ دستگاهي ” به عنوان طرح صنعتی برگزیده دانشگاهها و پژوهشگاه­های کشور انتخاب شد. مجری طرح مذکور دکتر مهدی صفی از اعضای هیات علمی پژوهشگاه رنگ  طرح مذکور را اینگونه معرفی می­ کند:

یکی از روش‌های رنگرزی الیاف نساجی رنگرزی مستربچ می‌باشد. در روش مذکور، نمونه‌های مستربچ تهیه‌شده به فام‌ها و رنگ‌های مختلف در حین ذوب­ریسی الیاف به آن اضافه ‌شده تا شید موردنظر حاصل شود. برای دستیابی به الیاف با شید مشخص ضروری است نمونه‌های مستربچ با رنگ دقیق از قبل انتخاب و تهیه شوند. تهیه نمونه‌های مستربچ با رنگ دقیق معمولاً در کارخانجات تولیدی با کمک کارشناس مربوطه انجام می‌گیرد. هر چند این کار نقاط ضعفی به همراه دارد که نتایج قویاً به تجربه و تخصص کارشناس وابسته است. در مواردی که کارشناس تخصص کافی در رنگ همانندی و تهیه نسخه فرمول رنگ نداشته باشد، ضروری است با تکرار دفعات آزمون، فرمول مناسب تهیه گردد. هدف فوق حتی در برخی موارد که نمونه پیگمنت­های مصرفی در کارخانه از محدوده رنگی کافی بهره نبرند، هرگز محقق نخواهد شد. این خود وقت و هزینه زیادی را بی­ جهت به خود اختصاص می‌دهد. از طرفی درصورتی‌که حجم درخواست‌ها زیاد باشد امکان استخراج فرمول مناسب برای هر شید از هر مستربچ توسط کارشناس کار زمان‌بر و پرزحمتی خواهد بود.

در تحقیق حاضر که با درخواست یک شرکت مهم فعال در زمینه تولید مستربچ و بازیابی نمونه ­های مستربچ تولیدی پایه PET برای تولید الیاف بود، سامانه رنگ همانندی کامپیوتری و پیش‌بینی نسخه رنگی که در داخل کشور تهیه شده بود، نصب و راه ­اندازی شد. مطابق با این سامانه و نتایج بدست آمده شرایطی دقیق و سریع برای تهیه فرمولاسیون مناسب مستربچ برای تولید الیاف مصرفی فراهم شد. از دستاوردهای این تحقیق می ­توان به موارد ذیل اشاره نمود:

  • حل مشکل تشخیص صحیح فرمول رنگ
  • کاهش زمان اجرای آزمایشات
  • کاهش هزینه های تولید
  • عدم وابستگی به تجربه انسانی
  • افزایش سطح توانمندی صنعت در مواجهه با تغییرات در کیفیت مواد اولیه مصرفی و ارزیابی کمی دقیق تر نمونه های تولیدی

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا