اخبار

کشف پوششی که برای 90 روز از سطح در برابر ویروس کرونا محافظت می‌کند

بسپار/ ایران پلیمر پژوهشگران دانشگاه علوم و فناوری هنگ‌کنگ می‌گویند اسپری جدید ضدعفونی‌کننده‌ای را کشف کرده‌اند که می‌تواند ویروس‌های روی سطوح از جمله ویروس کرونا را به مدت 90 روز غیرفعال کند. 
این پژوهشگران ادعا کرده‌اند که پوشش سطح ضد میکروبی را تولید کرده‌اند که قابلیت پاشش بر سطح را دارد و می‌تواند اغلب باکتری و ویروس‌ها – شامل ویروس کرونا – را تا 90 روز بکشد. این ماده که با نام MAP-1 شناخته شده است، برای استفاده بر روی سطوح مختلفی مانند شیشه، فلز، پلاستیک، چرم و پارچه طراحی شده است. 

این پوشش سطح به صورت قابل توجهی نسبت به مواد ضدعفونی موجود که از الکل در آن‌ها استفاده شده است، ماندگاری طولانی‌تری دارد؛ چرا که این مواد اغلب با تبخیر شدن از روی سطح کارکرد خود را از دست می‌دهند. برای دستیابی به چنین محصولی از بسپارهای حساس به گرما استفاده شده است که به گفته مخترع آن نسبت به آلودگی در اثر تماس و یا قطرات آب واکنش نشان می‌دهند. 
این کار با آزاد کردن حجم زیادی از مواد ضدعفونی کننده در هنگامی که دما افزایش می‌یابد صورت می‌گیرد، به عبارت دیگر زمانی که دست‌های ما سطح را لمس می‌کند و یا رطوبت قطرات آب روی آن قرار می‌گیرد.
نتایج مطالعه‌ای که با حمایت مالی دولت هنگ‌کنگ انجام شده و در سال 2018 در نشریه پزشکی هنگ‌کنگ منتشر شده بود نشان می‌دهد که در آزمایش پوشش‌های ضدعفونی کننده در بزرگ‌ترین بیمارستان‌های کشور که در سال 2013 تا  2015 انجام شده است، این مواد «حجم بسیار کمی از باکتری» را نگه داشته‌اند.
انتظار می‌رود پوشش‌های ضدعفونی کننده که از پخش شدن ویروس‌ها جلوگیری می‌کنند (و توسعه آن‌ها 10 سال به طول انجامیده) در ماه مه و پس از گذراندن آزمون‌های کلینیکی که در فوریه انجام شده، وارد فروشگاه‌های هنگ‌کنگ شوند. به گفته پژوهشگران از این ماده ضد عفونی کننده  که غیرسمی است، در پاساژ‌ها، مدرسه‌ها، کلیساها و باشگاه‌های ورزشی در هنگ کنگ استفاده شده است. 
دانشگاه هنگ کنگ هنوز پاسخی به پرسش خبرنگاران رویترز در ارتباط با امکان عرضه این ماده در امریکا و سایر کشورها نداده است. گسترش ویروس کرونا به نظر در هنگ کنگ رو به کاهش است و در روزهای اخیر در هفته گذشته، آمار مبتلایان روزانه به صفر رسیده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا