اخبار

کشف یک فوق کاتالیزگر برای تولید پلاستیک ها و سوخت بدون نفت خام!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر محققان دانشگاه Ghent از شبیه سازی های یارانه ای استفاده کردند تا ماده ای را طراحی نمایند که قادر است به صورت موثر متانول را به واحدهای سازنده ی پلاستیک ها و سوخت تبدیل کند. این ماده ی تبدیلی قادر است فرآیندهای پتروشیمی را که بر اساس نفت خام است جایگزین نماید.

یکی از مزایای تبدیل متانول به الفین ها (MTO یا methanol to olefins) این است که می توان متانول را از هر ماده ی حاوی کربنی به دست آورد. به عنوان مثال می توان دی اکسید کربن را از اتمسفر هوا دریافت نمود.  با توجه به مفهوم MTO می توان تا مقادیر زیادی از ورود دی اکسید کربن به اتمسفر هوا جلوگیری نمود.

تبدیل MTO توسط کاتالیزگری به نام Zeolite انجام می گیرد. ساختار این کاتالیزگر به گونه ای است که در مقیاس نانو روی سطح آن حفراتی وجود دارد.

در حال حاضر فرآیند MTO در چین تجاری شده و در مقیاس های کلان با استفاده از آن تولیداتی انجام می گیرد. در حال حاضر چالش اصلی در این فرآیند افزایش طول عمر این کاتالیزگر می باشد.

ماده ی جدید مصرفی در این فرآیند توسط یک تیم گسترده ی تحقیقاتی در دانشگاه های Delft، King Abdullah، Utrecht، Eindhoven، Oslo و ETH صورت گرفته است. این فعالیت ها در جهت توسعه فرآیندهای شیمیایی پایدار صورت گرفته است که نتایج آن اخیرا در مجله ی Nature Chemistry نیز به چاپ رسیده است.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا