اخبار

کمبود ارز به افت تولید تایر در اردیبهشت ماه منجر شد/ موجودی مواد اولیه رو به اتمام است

بسپار/ایران پلیمر سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان این که چالش اصلی ما تامین ارز و تداوم تولید است، گفت: اگر به ما بگویند ارز ۲۸ هزارتومانی نمی‌دهیم و ارز ۴۳ هزارتومانی بگیرید حرفی نداریم و یا اصلا اجازه دهند که با هر قیمتی که می‌توانیم مواد اولیه‌مان را تامین کنیم، اما آن موقع باید سقف قیمت را بردارند و بگذارند بر اساس قیمت تمام شده خودمان و با یک حاشیه سود استاندارد که ۱۵ تا ۱۷ درصد است کالاهای خود را بفروشیم.

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در گفتگو با اقتصادآنلاین گفت: تولید ما در فروردین کم و بیش مانند سابق بوده، اما در اردیبهشت افت تولید داشتیم و اگر روند به همین شکل ادامه پیدا کند تا مرحله توقف تولید پیش خواهیم رفت.

وی افزود: مشکل اصلی ما این است که از بهمن ماه تا کنون از ۲۳ میلیون دلار ارزی که به ما اختصاص دادند فقط ۳ میلیون دلارش پرداخت شده است. این در حالی است که ماهانه به حدود ۲۵ میلیون دلار نیاز داریم تا تولید را ادامه بدهیم. موجودی مواد اولیه در حال تمام شدن است و برای همین هم در اردیبهشت ماه کارخانه‌ها مجبور شدند تولیدشان را کاهش بدهند و بعضی دیگر شیفت کاری را کاهش دادند.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران با بیان این که به مسئولان مربوطه هشدار داده‌ایم که وضعیت خیلی وخیم است و باید به دادمان برسند، گفت: وعده داده‌اند، اما عملی نشده است، فرآیند تخصیص ارز با بوروکراسی بسیار پیچیده‌ای همراه است، در وزارت صمت تخصیص داده می‌شود، اما وقتی به بانک مرکزی مراجعه می‌کنیم یا تامین نمی‌شود یا در نوبت سهمیه می‌مانیم و یا این که بانک عامل و یا صراف را عوض می‌کنند. این وضعیت نامناسب و خطرناک است و باید فکر عاجلی کنند تا بشود ارز را هم سریعتر دریافت و هم منتقل کرد.

تنها در رابطه با وجود خبرهایی مبنی بر کمبود لاستیک پراید گفت: تولیدکننده اقدام به کاهش تولید تایر مهمی مانند پراید نمی‌کند، این اتفاق‌ها در بازار رخ می‌دهد، وگرنه ما وقتی تولیدمان را کاهش بدهیم در مجموع کاهش پیدا می‌کند و یک سایز قربانی سایر سایزها نمی‌شود.

وی تصریح کرد: چالش اصلی ما تامین ارز و تداوم تولید است، اگر به ما بگویند ارز ۲۸ هزارتومانی نمی‌دهیم و ارز ۴۳ هزارتومانی بگیرید حرفی نداریم و یا اصلا اجازه دهند که با هر قیمتی که می‌توانیم مواد اولیه‌مان را تامین کنیم، اما آن موقع باید سقف قیمت را بردارند و بگذارند بر اساس قیمت تمام شده خودمان و با یک حاشیه سود استاندارد که ۱۵ تا ۱۷ درصد است کالاهای خود را بفروشیم و دولت فقط نظارت کند که توزیع شفاف باشد و از سود مصوب تخلف نکرده باشیم.

سخنگوی انجمن صنفی صنعت تایر ایران در پایان تاکید کرد: نمی‌شود که دولت سقف قیمت را ثابت نگه دارد و ما مواد اولیه‌مان را با ارز آزاد تامین کنیم.

اقتصاد آنلاین 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا