اخبار

کمتر از یک سوم سهمیه مواد اولیه می‌گیریم/ ورود دلال‌ها در شبکه توزیع PVC

بسپار/ایران پلیمر آرمین نظری یکی از تولید کنندگان پروفیل upvc در گفت‌وگویی درباره دلالی مواد اولیه این محصول بیان کرد: ما ۱۱ خط تولید داریم که اغلب حدود ۷ خط از بین آن‌ها فعال است؛ ۴ خط تولید ما بیش از ۸ ماه است که روشن نشده و دلیل آن کمبود مواد اولیه است. بر اساس پروانه بهره برداری که برای ما صادر شده ۱۰ هزار و ۷۰۰ تن محصول می‌توانیم تولید کنیم و حدود ۹۰۰ تن سهمیه ما خواهد بود، اما در حال حاضر سامانه بهین یاب و سازمان بورس حدود ۲۰۸ تن مواد اولیه ارائه می‌کند.

او ادامه داد: برای احداث این کارخانه بالای ۱۰۰ میلیارد تومان است. در حال حاضر حدود ۸۰ نفر اینجا مشغول به کار هستند در حالی که سال قبل بیش از ۱۵۰ نفر در این واحد تولیدی شاغل بودند. مواد اولیه ما به میزان کافی تامین نمی‌شد و ما ناچار به تعدیل نیرو شدیم. اگر مواد اولیه به میزان مورد نیاز کشور تامین شود ما دوباره این ۷۰ کارگر را به خطوط بازمی‌گردانیم.

نظری تصریح کرد: در شرایط فعلی تولید کنندگان پروفیل دو راه بیشتر ندارند یا باید خطوط تولید خود را خاموش کنند که کارگران بیکار می‌شوند یا مواد اولیه را از بازار آزاد تهیه کنیم. مسئولین قبول ندارند که pvc بازار آزاد دارد، اما وجود دارد و قیمت آن بسیار بیشتر از بازار آزاد است. چرا نباید تولید کننده به میزان نیازش pvc تهیه کند، اما دلال‌ها به هر طریقی این ماده را به دست بیاورند و در انبار‌های آن‌ها تا سقف pvc چیده شده است. شدیدترین سختگیری‌ها را برای تولیدی‌ها دارند و هر ماه انبار‌ها را بازرسی می‌کنند پس چطور دلال‌ها برای مدت‌های طولانی مواد اولیه انبار می‌کنند.

این تولید کننده پروفیل upvc  گفت: تولید ما مختل شده در حالی که بزرگ‌ترین پتروشیمی‌های خاورمیانه را داریم. مواد اولیه‌ای که در داخل کشور تولید شده به زحمت به دست تولید کننده می‌رسد. حدود ۷۵ درصد محصول تمام شده ما از پودر pvc است و به صورت چشمگیری روی قیمت تمام شده پروفیل تاثیر گذار است. قیمت pvc در بازار اختلاف بیش از ۴ هزار تومان در هر کیلو دارد و این حاشیه سود بسیار مناسب برای دلال‌ها است. قیمتی که اعلام می‌شود بر اساس سهمیه‌ای است که به ما اختصاص می‌دهد، اما مواد اولیه را باید به نرخ بازار آزاد تهیه کنیم.

او ادامه داد: مشکل کمبود مواد اولیه نیست بلکه شبکه توزیع آن اشکال دارد. به تولید کننده‌ها یک سوم پروانه مواد اولیه تحویل می‌دهند، اما دلال‌ها به هر میزان که نیاز داشته باشید در اختیارتان قرار می‌دهند. از منشاء توزیع این محصول اشکال دارد و همکاران ما را مجبور می‌کنند که از این طریق مواد اولیه خود را تهیه کنند. بدون شک اگر مواد اولیه درست به دست مصرف کننده برسد مشکلی وجود نخواهد داشت.

نظری بیان کرد: از طرفی این مشکلات باعث شده تا توان گسرتش بازار را نداشته باشیم و بازار‌های صادراتی که در اختیار داشتیم با مشکلات به وجود امده از دستمان می‌روند. دریافت مواد ما محدود است و توان جذب مشتری را نداریم. بازار‌هایی عراق، تاجیکستان و … از دست تولید کنندگان ایرانی خارج می‌شود، چرا که توزیع نامناسب مواد اولیه جان تولید کننده‌ها را گرفته است. باید مواد اولیه را از دلال تهیه کنند که قیمت تمام شده را افزایش داده و توان رقابت با سایر رقبا در بازار‌های خارجی را از ما می‌گیرد. نتیجه این بی‌توجهی‌ها تعدیل نیرو، افت تولید و ادامه دار شدند این چرخه معیوب است.

 

باشگاه خبرنگاران جوان 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا