کمک کامپوزیت های متشکل از نانولولههای کربنی به صنعت هوایی

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، جدیدترین هواپیماهای مسافربری Airbus و Boeing امروزه از مواد کامپوزیتی پیشرفته ای تشکیل شدهاند. این چندسازهها اغلب شامل الیاف کربنی هستند که پلاستیکها را تقویت مینمایند. این مواد بسیار سبک و ماندگار بوده و وزن کلی هواپیما در مقایسه با انواعی که با آلومینیوم ساخته میشوند را تا 20 درصد کاهش میدهند. این کاهش وزن در جهت مصرف انرژی کمتر کمک بسیار زیادی مینماید که یکی از عوامل بسیار تعیین کننده محسوب میشود. این در حالیست که در کمال تعجب این مواد چند سازه ای بسیار آسیب پذیر هستند در حالی که آلومینیوم میتواند نقصهای ایجاد شده را به خوبی تحمل کند قبل از اینکه کاملا از هم بگسلد. اما لایههای بی شمار در چندسازهها با ضربات کمی میتواند از یکدیگر جدا بشود.
اخیرا مهندسان فضایی دانشگاه MIT راهی را یافتهاند که میتوانند در آن لایههای چند سازه ای بسازند که بسیار قوی تر بوده و نسبت به سایر چند سازههای پیشرفته در برابر تخریب بسیار مقاوم تر میباشد. نتایج این تولید و تحقیق در مجله ی Composites Science and Technology به چاپ رسیده است.
این محققین لایههای موجود در چند سازه را با استفاده از اتمهای نازک نانولولههای کربنی به هم وصل میکنند. این نانولولهها بر خلاف ابعاد بسیار ریزشان، بسیار قوی هستند. در واقع در این محصولات جزایر کوچکی از نانولولههای کربنی در بستر بسپاری چسبنده ایجاد میشود. سپس این محصول را بین لایههای چند سازه ای حاوی الیاف کربن با فشار (Press) قرار میدهند. این نانو لولهها به صورت یک داربست عمل کرده و باعث نگهداری لایهها در کنار هم میشود.
این تولیدات جدید در مقایسه با محصولات قبلی تا 30 درصد قوی تر هستند و نیروهای بیشتری را قبل از ازهم پاشیدگی میتوانند تحمل کنند.