اخبار

کمیسیون صادرات انجمن ملی تصویب کرد: راه اندازی شرکت صادراتی محصولات پلاستیکی و حضور پاویون ایران در چاینا پلاست 2016

بسپار می نویسد، حضور پاویون انجمن ملی در نمایشگاه چایناپلاست 2016 و راه اندازی شرکت صادراتی دانش بنیان محصولات پلاستیکی از مهمترین مصوبات کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک در روز گذشته بود. فراخوان پاویون نمایشگاه چاینا پلاست به همراه جزئیات آن در روزهای آینده منتشر می شود. 

 

به گزارش اینپیا، جلسه کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلاستیک، 2 آذر ماه در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.   در اخبار پیش از دستور، هوشنگ پارسا درباره صادرات فرصت ها و موانع آن و روح اله وحید کیانی در مورد نرخ صادرات محصولات پتروشیمی، مواردی را عنوان کردند.   کیانی پیشنهاد داد تا در عراق یک دفتر نمایندگی برای کل صنعت پلاستیک ایران دایر شود تا سهم ایران در این بازار حفظ شود.   وی همچنین به نمایندگی از دفتر توسعه صنایع پایین دستی شرکت ملی پتروشیمی ایران، در زمینه های ارتباطی برای ارتباط با بازار عراق در حوزه اختیارات این دفتر وعده همکاری داد.   


قطب جدید اقتصادی و راه اندازی شرکت صادارتی محصولات پلاستیکی   

بیژن امینی در این نشست با بیان این که عراق، ایران و سوریه به صورت بالقوه می تواند تختگاه اقتصاد و صادرات ایران باشد، گفت: نباید در این زمینه صادرات از دولت انتظار کمک داشت.   وی ادامه داد: ضرورت دارد تا دولت قرارداد متقابل برای گمرک صفر یا همان قرارداد تعرفه ترجیحی ببندد. صادرات یک کار عملی است، برای آن که بتوانیم بازار را به دست آوریم باید در جستجوی یافتن راه باشیم.   امینی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار کرد: در حال حاضر هر واحد تولیدی به صورت مستقل برای شرکت در نمایشگاه ها، هزینه کرده و یا اقدام به تاسیس دفتری در کشورهای دیگر می کند. به باور بنده می توان همانند شرکت میتسویی، با تاسیس یک شرکت صادراتی در این زمینه عمل کرد.   


ضرورت دانش بنیان بودن شرکت صادراتی  

ترکمان در این جلسه با اشاره به صادرات کشور ترکیه به عراق گفت: ترکیه 18 میلیارد دلار به عراق صادرات داشته است که این رقم اخیرا به 10 میلیارد دلار کاهش یافته است.   وی با تایید سخن امینی در خصوص بلوک شکل گرفته اقتصادی شامل ایران، سوریه و عراق، گفت: این شرایط یک فرصت برای ما است. ما هنگامی در عراق موفق خواهیم بود که پایگاه های قوی داشته باشیم تا هنگام خروج عراق از بحران، یک رقیب جدی برای دیگران باشیم.   رییس کمیسیون صادرات در بخش دیگری از سخنان خود از بازنگری تعرفه ترجیحی خبر داد و تصریح کرد: در حال حاضر 2200 قانون در خصوص فضای کسب و کار وجود دارد که در برخی موارد قوانین متناظر همدیگر هستند. اتاق از بخش خصوصی درخواست کرده است که این قوانین را بررسی کرده و موارد مزاحم را شناسایی کند.   وی همچنین از بازنگری در تعرفه ترجیحی با پاکستان خبر داد و به کارهای در حال انجام در این زمینه اشاره کرد.   ترکمان در بخش دیگری از سخنان خود درباره ضرورت ایجاد تاسیس شرکت صادراتی، گفت: شرکت های صادراتی در وهله نخست باید مطالعات بازار را انجام دهند و در این خصوص قرار شده است که دانشگاه تهران فضای لازم را در اختیار بگذارد و همچنین دوره انکوباتوری (دانش بنیان) نیز توسط نهاد ریاست جمهوری ارائه شود.   روح الله کیانی نیز گفت: شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران در فرایند صادرات، از هیچ کمکی دریغ نخواهد کرد.   ضرورت کمک تولیدکنندگان به شرکت صادراتی   سید حسن میرحیدری از دیگر حاضران در این نشست نیز بر لزوم و ضروت وجود چنین شرکتی تاکید کرد و گفت: با این وجود متاسفانه ما در این زمنیه تجربه خوشایندی نداریم. لازم است تا در صورت تاسیس این شرکت، واحدها به آن کمک کنند. در این راه هم می توان از پتانسیل رایزن های بازرگانی ایران در خارج از کشور بهره گرفت.   


هزینه های سربار، دامی برای تولیدکنندگان  

علی لشگری هم در خصوص صادرات کفش به کشور عراق توضیح داد: تنها 30 درصد از بازار عراق در اختیار کفش ایران است. کشورهای ترکیه و چین راه ورود به این بازار را یاد گرفته اند.   به گفته وی بازار عراق بسیار جدی است که نباید مورد تهدید واقع شود.   لشگری به تهدید دیگری اشاره و از آن به عنوان یک «تله» برای تولید کنندگان یاد کرد و آن هم با وجود کاهش شیب قیمت مواد اولیه، اما هزینه های سربار در حال افزایش است و این یک خطر جدی به شمار می آید.   


موضوع بعدی که در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار گرفت، موضوع شرکت در نمایشگاه های خارجی در قالب پاویون بود. در این زمینه مصوب شد که در نمایشگاه چایناپلاست 2016 شرکت های متقاضی به صورت پاویون با مدیریت انجمن ملی حضور یابند.   شرکت در نمایشگاه چایناپلاست و راه اندازی شرکت صادراتی دانش بنیان محصولات پلاستیکی از مهمترین مصوبات جلسه کمیسیون صادرات بود.   فراخوان پاویون نمایشگاه چاینا پلاست به همراه جزئیات آن در روزهای آینده منتشر می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا