اخبار

کنفرانس بین المللی لوله های پلی الفینی به کار خود پایان داد/ تقدیر از پیشکسوتان/ نتیجه عملکرد یک تشکل توسعه گرا چه بود؟

بسپار/ ایران پلیمر  کنفرانس بین المللی دو روزه لوله های پلی الفینی امروز به کار خود پایان داد. روز گذشته و در مراسم گشایش این کنفرانس وقتی رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن (برگزار کننده کنفرانس) رسم همیشگی را کنار گذاشت و زمان سخنرانی خود را در اختیار تشکلی دیگر قرار داد، می شد ظهور تفکری را که در پس این کنفرانس در جریان بود، به روشنی دید.

در طول یک سال پیش از آن هیات مدیره این انجمن با دعوت از بسیاری در تمامی زنجیره از تولید تا مصرف و در بخش های صنعتی، دانشگاهی پژوهشی، نظارتی، قانون گذاری و … تلاش کردند تا کنفرانسی را با حداکثر اثربخشی برگزار کنند که نتیجه آن به شهادت حاضرین و دست درکاران این صنعت مفید و بی بدیل بود. (به زودی بیشتر در این خصوص خواهیم گفت). هر چند در گروه رسانه ای بسپار/ ایران پلیمر نقدی جدی به عملکرد رسانه ای (نه الزاما در بخش تخصصی) این کنفرانس داریم که با برگزارکنندگان در میان خواهیم گذاشت، اما قطعا باید این رویداد را رویدادی اثرگذار و موفق و امیدواریم مستمر، به عنوان خروجی یک تشکل توسعه گرا چنانکه رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع پلیمر آن را قلمداد کرد به شمار آوریم.

دکتر ترکمان در این همایش گفت: مهم ترین وظیفه تشکل های توسعه گرا کمک به افزایش تولید اعضاست که نهایتا به توسعه صنعت کشور منجر خواهد شد. مهم ترین تهدید صنعت پلیمر در سال گذشته در کشور نوسان قیمت مواد اولیه بوده، چنانکه بالغ بر 1800 میلیارد تومان در فضایی که پتروشیمی ها ایجاد کردند،  واحدهای ما محبور به رقابت شدند!

وی افزود: من خوشحالم مهمان تشکلی هستیم که در سایه درایت هیات مدیره، توانست بازار را از التهاب خارج و جزو معدود تشکل هایی باشد که به رقابت های بی منطق تن ندهد. باید ببینیم این تشکل توسعه گرا چه کرده و آن را الگوی فعالیت خود در سایر تشکل ها قرار دهیم.

عمده کار بعضی تشکل ها فقط انتقاد بدون ارایه راهکار و نامه های تهدید آمیز است!

در حالیکه انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن با اطلاعات به روز (و دقیق که هر نوسانی را قابل رصد و هر برنامه ریزی را ممکن می کند) و ارتباطات موثر و بدون هیاهو توانسته اند در فضای کسب و کار برای اعضای خود مزیت ایجاد کنند.

عدم هماهنگی خریداران که در برخی انجمن ها می بینیم در این انجمن به خوبی مدیریت شده و از نتیجه آن همه اعضا منتفع شده اند.

ترکمان در پایان گفت: توسعه پایدار با ایجاد ارتباط موثر میان حاکمیت، اعضا و مصرف کنندگان محقق می شود. گاهی در انجمن ها با نزدیک شدن بیش از حد به حاکمیت منافع اعضا از دست می رود، گاهی توجه بیش از حد به منافع اعضا منافع ملی را زیر سوال می برد و … اما توسعه پایدار در تعادل اینهاست که شکل می گیرد.

 

نمایندگان وزارت جهاد کشاورزی چه گفتند؟

میزان بارندگی در کشور ما یک سوم متوسط جهانی و میزان تبخیر سه برابر متوسط جهانی است. 60 درصد خاک کشور مواد آلی زیر یک درصد دارند. اینها اهمیت اجرای سامانه های نوین آبرسانی را در کشور برای سطح کشت 18 میلیون هکتاری کشاورزی جهت تامین امنیت آبی و امنیت غذایی در کنار امنیت انرژی نشان می دهد.

 

در حال حاضر 430 ولیدکننده قطعات و تجهیزات سامانه های آبیاری از جمله لوله ها و اتصالات پلی اتیلنی و 2000 مشاور و پیمانکار در این صنعت فعال هستند که خودکفایی 95 درصدی را برای کشور رقم زده است.

در سال 1393 تنها سه روش آبیاری در کشور وجود داشت که به مدد تعامل میان وزارتخانه و انجمن یاد شده، در سال 98 به 10 روش آبیاری رسیده است.

خوشبختانه 2410 هزار هکتار اراضی زیر کشت، مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده اند و البته پ5/5 میلیون هکتار همچنان در نوبت تجهیز هستند. کمک دولت در این مدت موجب افزایش قابل توجهی در این بخش بوده، چنانکه در طول هفت سال اخیر معادل 23 سال قبل آن، نوسازی و اجرای شبکه های آبرسانی نوین در کشور اتفاق افتاده است.

گرید بندی تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن فعالیت مثبت دیگری بوده که با همکاری انجمن تولیدکنندگان لوله و اتصالات پلی اتیلن انجام شده و در حال حاضر 70 واحد گرید A، 70 واحد گرید B و 58 واحد گرید C  در کشور رتبه بندی شده اند.

هدف از اجرای طرح سامانه های نوین آبرسانی در کشور افزایش بهره وری در منابع است که لازم است با حرکت به سوی سامانه های آبیاری هوشمند باز هم در مسیر ارتقای آن تلاش شود. اینکار بدون به روز رسانی ضوابط فنی و کمک صنعتگران در معرفی فناوری های نوین اتفاق نخواهد افتاد.

سالانه در کشور بالغ بر 15000 کیلومتر توسعه و بازسازی خطوط انتقال و شبکه های توزیع آب و 3500 کیلومتر توسعه و یازسازی شبکه های فاضلاب انجام می شود. 52 درصد لوله های به کار رفته در خطوط آب رسانی پلی اتیلنی هستند. در برنامه ششم توسعه، برای افزایش ظرفیت تامین آب کشور اعتباری 168 هزار میلیاردی پیش بینی شده است.

 

در پایان مراسم افتتاحیه پیشکسوتان زنجیره این صنعت از تولیدکنندگان مواد اولیه، محصول، سازندگان ماشین آلات و تجهیزات، واحدهای نظارتی و مراکز دانشگاهی و … (به شرح ادامه) مورد سپاس و تشویق قرار گرفتند. همچنین دو فعال صنعتی از دنیا رفته، مرحوم حبیب اله معصومی لاری (پلی ران) و مرحوم مرتضی شالچیان (پلی پارس) نیز با حضور فرزندانشان مورد قدردانی قرار گرفتند.

محمدرضا شاکری (پارسیان)، خادمی (آریانام)، هنریان (پویاپلیمر تهران)، کاظم ظهیری (پایون پلیمر)، صدقیانی (لوله سمنان)، دکتر حسین نازکدست (دانشگاه صنعتی امیرکبیر)، دکتر حیدرنژاد (تربیت مدرس)، ضیا ابراهیمی (خدمات صنعتی کرمان)، هرروس ابراهیمی (کاجاران)، یوسفی (سوپرپایپ)، آرسن آودیان (ارس)، بیوک صحاف امین (گروه صنعتی وحید)، ناصر جنتی (گیتی پسند)، مقامی (اداره استاندارد)، هوسپ هارطونیان (PES)، ماسیس اکبریان (دانشگاه صنعتی امیرکبیر)، داریوش مولایی (لوله زنجان)، حسین زرکش (زرخیزان)، حسسین مقیمی (ایران دریپ)، سیروس بختیاری (پولاد)، جمالیان (PES)، مجید رهنمایی زنوز ( اداره استاندارد)

 

گزارش کامل این کنفرانس را در نخستین شماره منتشره ماهنامه بسپار در تیرماه می خوانید.

 

اینجا بیشتر بخوانید:

https://b2n.ir/212478

https://b2n.ir/605555

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا