اخبار

کنگره بین المللی پرحرف و حدیث “زنان تاثیرگذار” یک منتخب پلیمری هم داشت/ دانشمند پلیمر برنده جایزه 20 هزار یورویی چه کسی است؟

بسپار/ ایران پلیمر روز جمعه گذشته کنگره‌ای با عنوان کنگره بین المللی زنان تاثیرگذار برگزار شد که ظاهرا برگزاری آن، پاسخی بود به فشارهای همه‌جانبه به کشور بعد از اعتراضاتی که در واکنش به درگذشت مهسا امینی آغاز شد. بعد از رسانه ای شدن برگزاری این کنگره، سوالات زیادی در خصوص آن مطرح شد. از چگونگی و دلایل انتخاب مدعوین، هزینه های سرسام آور دعوت ها، پوشش حاضرین، نتایج این کنگره و بسیاری دیگر. ابتکار برگزاری کنگره یاد شده ظاهرا در دست همسر رییس جمهور (و دختر امام جمعه مشهد) بوده که در برخی خبرها “بانوی اول” نامیده شده است.

خبرگزاری ها نوشته اند که هر چند در فهرست اولیه مهمانان این کنگره به طور اجمالی عناوینی نظیر بانوی اول کشورها، وزرا، نمایندگان مجلس، دانشمندان و کارآفرینان از ۵۸ کشور از جمله صربستان، ارمنستان، ازبکستان، عراق، پاکستان، کویت، بورکینافاسو، قرقیزستان، سریلانکا، گینه، لبنان، روسیه و ونزوئلا دیده می‌شد، اما در نهایت برخی از آنها حضور پیدا نکردند و حتی کشورهای دوست و همسایه نیز نماینده ای در کنگره نداشتند. برگزارکنندگان از اعلام اسامی میهمانان تا امروز سرباز زده اند.

با این حال حتی اگر حضور افراد ادعا شده را بپذیریم خوب است شفاف شود که این زنان خود منشا اثر بوده اند یا صرفا به دلیل همسرانشان به عنوان “زنان تاثیرگذار” معرفی شده اند؟!

در نهایت در این کنگره جوایزی به هفت نفر تحت عنوان زنان منتخب تاثیرگذار داده شد که در مورد آن هم حرف و حدیث های بسیاری شنیده می شد و برگزارکننده در پاسخ به سوالات رسانه ها در خصوص معیارهای انتخاب نه تنها پاسخی نداد بلکه معرفی داوران را نیز به دو سال آینده واگذار کرد!

 

با این حال یکی از هفت منتخب، دکتر مژگان زندی، دانشیار پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی بود. فردی که در رسانه ها کمتر به او پرداخته شد و در حاشیه سیاسی کاری ها دیده نشد. دکتر زندی با جایگاهی علمی که پیشتر در زمره پژوهشگران پراستناد یک درصد برتر دنیا نیز قرار گرفته بود، جایزه 20 هزار یورویی را همچون منتخبین دیگر به همراه گواهی کمیسیون ملی یونسکو  از آن خود کرد. 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا