اخبار

کیتوزان و گریپ ­فروت: ایجاد خواص سدگری!

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار می نویسد، محققان دانشگاه ملی سنگاپور (NUS) موفق به تولید فیلم بسته ­بندی مستحکم و با خاصیت سدگری بالا، از آمیزه کیتوزان و عصاره دانه میوه گریپ­ فروت (GFSE) شدند.

 کیتوزان پلیمری زیست تخریب ­پذیر بوده که عموما در پوست سخت ­پوستانی همچون میگو و خرچنگ وجود دارد و قابل استخراج است. کیتوزان و GFSE، هر دو خواص ضد باکتری، میکروب و قارچ دارند. در این پژوهش تلاش شد تا آمیزه مورد نظر، علاوه بر خواص ضد قارچ و باکتری، استحکام مکانیکی و انعطاف­ پذیری مناسبی را برای فیلم نهایی (به عنوان محصول) ایجاد نماید و بدین ترتیب امکان جایگزینی محصول جدید با فیلم­ های پلی­ اتیلنی متداول فراهم شود. این فیلم­ها در صنعت پوشش و بسته ­بندی و در بخش­های مختلف صنایع غذایی کاربرد دارند. نتایج مطالعات نشان داد که فیلم تهیه شده، مقاومت بالایی در برابر اکسایش و رشد قارچ و باکتری دارد و از این رو مدت زمان نگهداری محصولات غذایی، داخل این بسته ­بندی جدید، افزایش خواهد یافت. 

مطابق نتایج آزمایشگاهی، محتویات غذایی موجود در بسته ­بندی­ های جدید، 2 برابر مدت زمان نگهداری در انواع پوشش­های بسته ­بندی متداول، طول عمر مفید داشته ­اند. توجه به پوشش­های بسته­ بندی پایه ­زیستی با خواص سدگری و ضد باکتری و قارچ، به منظور ارتقاء سلامت و طول عمر محصولات داخل بسته­ بندی، با استقبال و حمایت هر دو طیف تولیدکننده و مصرف ­کننده، رو به ­روست. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا