اخبار

گام یک تشکل در مسیر نوآوری/ همایش خروج صنعت پلاستیک از بحران برگزار شد

بسپار/ ایران پلیمر روز گذشته دهم دیماه، نخستین همایش خروج صنعت پلاستیک از بحران، با رویکرد معرفی فرصت های رشد و نوآوری در مرکز همایش های سازمان مدیریت صنعتی به همت انجمن ملی صنایع پلیمر ایران برگزار شد

[EasyDNNGallery|12607|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

هرچند محور اصلی همایش “نوآوری در سازمان” بود و لازم نبود حتما صاحب یک شرکت در زمینه پلیمر باشید تا از دستاورهای آن استفاده لازم را ببرید، اما در گوشه و کنار سوالاتی از بایوپلیمرها و بحث بازیافت مصنوعات پلاستیکی پرسیده شد. به هر حال امید است گردهمایی های اینگونه ی صاحبان صنعت ادامه یابد تا شاهد هماهنگی و رشد هرچه بیشتر این بخش از صنعت کشورمان باشیم.

[EasyDNNGallery|12619|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

در ابتدا مهندس بیوک صحاف امین، ریاست هیات مدیره انجمن ملی به حضار خوش آمد گفت و سپس مهندس زکایی، رییس کمیسیون فنی انجمن ملی به شرح بخش های مختلف همایش و اهداف پرداخت.

[EasyDNNGallery|12609|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

[EasyDNNGallery|12610|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

در پخش اول با عنوان نوآوری، اهمیت یا ضرورت، دکتر کامران باقری، مشاور مدیریت نوآوری و عضو هیات مدیره انجمن مدیریت فناوری و نوآوری ایران به سخنرانی پرداخت. وی طی سخنانش با محور نقطه شروع نوآوری در شرکت ها، شاخص های یک سازمان فناورانه را برشمرد و در نهایت مشاهده شد تعدادی شرکت انگشت شمار در بین حاضرین از سیستم مدیریت نوآورانه برخوردارند. وی سپس به تبیین نظام نوآوری و اهمیت آن در بستر فرهنگی پرداخت. همچنین در پایان به این سوال پاسخ داد که چرا شرکت های ایرانی نوآوری نمی کنند؟ به دلیل حس نکردن ضرورت و یا اهمیت ایجاد نوآوری، عدم وجود روحیه رویا پردازی، اشتباه گرفتن نوآوری با تحقیق و توسعه. باقری ضرورت را حس کردن نیاز به تغییر و اهمیت را اقدام به ایجاد تغییر دانست.

سخنران بعدی دکتر حسام زند حسامی مدیر کل دفتر نوآوری و کسب و کارهای نوین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری بود که با موضوع  مراکز و شبکه های نوآوری گفتمانش را مطرح کرد. وی به اهمیت استارتاپ ها و ایده پردازان در شرکت ها اشاره داشت و تاکید کرد معامله بین ایده پرداز و صاحب صنعت باید برد-برد  باشد. حسامی با بیان این نکته که 160 شرکت دانش بنیان پلیمری در ایران به فعالیت مشغولند، این بخش را دارای آمادگی مناسب برای پذیرش فناوری های نوین دانست.

[EasyDNNGallery|12611|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

[EasyDNNGallery|12612|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

بخش دوم همایش با عنوان آینده صنعت پلاستیک در ایران و جهان بود. دکتر علیرضا شریف، عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس سخنران اول این بخش بود و روند فناوری بخش های مختلف صنعت پلاستیک در جهان را بررسی کرد.

 پس از وی دکتر مجید عقلایی، مدیرعامل شرکت توسعه بازار سام با موضوع پیش بینی بازار آینده صنعت بر اساس روند جهانی، قوانین و الزامات کشورها سخنانش را عنوان کرد. وی اظهار داشت: در سال های آینده پلی اتیلن همچنان اصلی ترین پلیمر تولیدی در پتروشیمی های ایران خواهد بود و چین بازار مطلوبی برای محصولات پتروشیمی ایران. اما به طور کلی رویکرد جهانی به سمت استفاده از پلیمرهای بایو بیس Bio Base و زیست تخریب پذیر به جای منابع فسیلی خواهد بود. همچنین منابع بازیافتی از مهم ترین بخش های صنعت پلیمر و پلاستیک هستند که در ایران به شکل صحیحی جا نیفتاده و انجام نمی پذیرد. عقلایی بیشترین کاربرد پلیمرها را در صنعت بسته بندی برشمرد.

[EasyDNNGallery|12613|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

[EasyDNNGallery|12615|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

موضوع بخش سوم تولید مبتنی بر نوآوری بود. دکتر رضا باقری استاد دانشگاه صنعتی شریف و مدیر تحقیق و توسعه شرکت پارسا پلیمر شریف در موضوع جایگاه مراکز فناوری در توسعه محصولات صنعت پلاستیک: مروری بر تجربیات بین المللی به ایراد سخن پرداخت و تجربیات مراکز آموزشی و پژوهشی مطرح جهان را در اختیار حضار قرار دارد. پس از وی دکتر یوسف قاسمی، مدیر مرکز فناوری های پیشرفته ایران و ترکیه پشت تریبون رفت. موضوع سخنان وی راهکارهای کاربردی حقوقی در جذب فناوری های نوین در شرکت های صنعتی بود. باقری ذیل گفتارش اذعان داشت: سهم کم فناور و ایده پرداز در محصول نهایی باعث می شود وی کمترین کار را به شرکت صنعتی ارایه دهد و مدل مشارکتی مدل مناسبی برای به کار گیری فناور است؛ البته در صورتی که فقط در بخش مالی و نه در بخش حقوقی شرکت سهیم شود.

قاسم رضا زاده گودرزی، رییس اداره بازاریابی و برنامه ریزی عملیاتی بانک پاسارگاد که از بانیان برگزاری همایش بود، تسهیلات بانک پاسارگاد در راستای تسهیل تامین نقدینگی و اعتبارات شرکت هارا بیان کرد و به معرفی بانک پاسارگاد پرداخت.

[EasyDNNGallery|12616|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

بخش چهارم همایش با عنوان نوآوری در مدل کسب و کار، بسیار جذاب بود. فرید ادریسیان، مدیر بین المللی و شتابدهی سازمانی شرکت اتریشی WhatAVenture و مدیر عامل شرکت کارانوبین نخستین سخنران این بخش بود. او طی سخنرانی با موضوع نوآوری سازمانی و تعامل با استارتاپ ها به تبیین وضعیت کنونی صنعت پرداخت و مدل های مختلف برای ایجاد نوآوری با تخمین مدت زمان بازگشت سرمایه و درصد بهبود بهره وری ارایه کرد. سپس دکتر مهدی متقیان، مدیر عامل شرکت بومرنگ به معرفی استارتاپ های داخلی در صنعت پلاستیک ایران پرداخت. وی همچنین به مزایای استفاده از صندوق نوآوری و شکوفایی اشاره داشت.[EasyDNNGallery|12617|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

[EasyDNNGallery|12618|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

آخرین سخنران این بخش، مهندس سعید زکایی، مدیر عامل شرکت پارسا پلیمر شریف بود و موارد موفق کسب و کار نوآورانه ایران بر اساس مدل های موفق بین المللی را بررسی کرد. طی اطلاعاتی که از 11 شرکت نوآر داخلی به دست آمد و با پژوهشی به همین شکل در اقتصاد برزیل مقایسه شد، مشخص شد که توانمندی مدیریتی مهم ترین عامل در نوآوری شرکت هاست. جالب است که اکثر شرکت های ایرانی به اهمیت همکاری افقی ( همکاری با رقبا) در پیشرفت اذعان داشتند اما در عمل می بینیم که چنین رویکردی در صنعت کشور به چشم نمی خورد. زکایی در نهایت به بیان چالش های این بخش پرداخت.

[EasyDNNGallery|12620|Width|600|Height|600|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

در آخرین بخش همایش، دکتر محمود استقلال، مشاور صادرات اتاق ایران و مدیر باشگاه صادرات آرین به معرفی راهبردهای بازاریابی صادرات پرداخت. سپس دکتر یوسف قاسمی، مدیر مرکز فناوری های پیشرفته ایران و ترکیه  پشت تریبون رفت. وی چالش ها و راهکارهای ایجاد پلتفرم خارجی برای شرکت های ایرانی را بررسی کرد.

در نهایت دکتر مسعود جمالی، مدیرعامل شرکت طناب نقش جهان با موضوع مدل های موفق توسعه صادرات، کنسرسیوم صادراتی ایراد سخن کرد. همچنین پرسشنامه ای به حاضرین داده شد تا  برای سمینارهای بعدی اطلاعات موثق و به روز تری برای تبیین وضعیت صنعت پلاستیک ایران در دست باشد و چاره اندیشی مطلوبی برای بحران های آن صورت پذیرد.

 

(این خبر تکمیل می شود…)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا