اخبار

گرافن موجب ارزان‌تر شدن بطری‌های پلاستیکی و افزایش استحکام آن‌ها می‌شود

بسپار/ایران پلیمر هیدروگراف کلین پاور (HydroGraph Clean Power) به تازگی نتایج امیدوارکننده‌ای در بخش ادغام گرافن با پلی‌اتیلن ترفتالات (PET) به دست آورده است.

پلی‌اتیلن ترفتالات به عنوان یک رزین پلاستیکی رایج به دلیل کاربردهای خود در بخش‌های مختلف از جمله ساخت بطری‌های آب و نوشابه، بسته‌بندی مواد غذایی و الیاف پوشاک مشهور است. این شرکت از طریق ادغام گرافن اختصاصی خود در پلی‌اتیلن ترفتالات، قصد دارد عملکرد کلی پلاستیک‌ها را بالا ببرد، که به طور بالقوه منجر به کاهش مصرف مواد در بطری‌های پلاستیکی به میزان قابل توجه ۱۰ ٪ به ۱۵ ٪ می‌شود.

در چشم‌انداز جهانی امروز، تعهد فزاینده‌ای در بین شرکت‌های بزرگ برای محدود کردن استفاده از پلاستیک‌های یکبار مصرف در محصولات آن‌ها وجود دارد. این تغییر با ترجیحات در حال تحول مصرف‌کنندگان و همچنین ظهور اقدامات قانونی با هدف کاهش تأثیرات زیست محیطی مرتبط با زباله‌های پلاستیکی مطابقت دارد. علیرغم این تلاش‌های ستودنی برای به حداقل رساندن مصرف پلاستیک، از بین بردن کامل پلاستیک از اقتصاد جهانی چالش‌های اساسی را ایجاد می‌کند. از این رو، شرکت‌ها مجبور هستند راهبردها و فناوری‌های نوآورانه‌ای را ارائه کنند که می‌تواند طول عمر پلاستیک‌ها را به حداقل رساند و در عین حال استحکام آن‌ها را بالا ببرد.

تحقیقات انجام شده توسط هیدروگراف کلین پاور در درجه اول بر ارزیابی پتانسیل گرافن اختصاصی آن‌ها، معروف به گرافن فراکتال، FGA-۱، برای تقویت خصوصیات مکانیکی PET متمرکز شده است. هیدروگراف کلین پاور به دنبال تعیین اثربخشی گرافن در تقویت ویژگی‌های عملکردی PET، با تأکید ویژه بر قدرت و دوام مکانیکی بوده است. یافته‌های این آزمایش‌ها بسیار امیدوار کننده بوده است که نشان می‌دهد ترکیب گرافن با PET ‌می‌تواند کاهش قابل توجهی در استفاده از مواد تا ۱۵ ٪ داشته باشد. این امر به صرفه‌جویی در هزینه‌ها تا رقم ۷۵ میلیون دلار در سال می‌شود.

برای اطمینان از یکپارچگی و صحت فرآیند آزمایش، هیدروگراف با مرکز نوآوری مهندسی گرافن (GEIC) در دانشگاه منچستر همکاری کرد. GEIC دارای تخصص در توسعه سریع و مقیاس بندی گرافن و سایر مواد دو بعدی است.

هیدروگراف کلین پاور، گرافن و مواد دیگر را با استفاده از فناوری خود یعنی سیستم انفجار هایپریون، تولید می‌کند. این فناوری برای مقیاس تجاری ایده‌آل است. شرکت هیدروگراف کلین پاور به‌طور فعال فرآیند اختصاصی و انحصاری خود را برای تولید گرافن، هیدروژن و سایر مواد راهبردی با قیمتی رقابتی و اثرات منفی زیست‌محیطی اندک تجاری‌سازی کرده است.

پایگاه خبری فناوری نانو ایران 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا