اخبار

گرفتن مالیات از سود سپرده: آری یا خیر؟!

بسپار به نقل از خبرگزاری دانشجو می نویسد، اخذ مالیات از سود سپرده های بانکی، چندی است که محل مناقشه کارشناسان قرار گرفته و هر کدام از طرفین؛ چه مخالف و چه موافق، وضعیت اقتصادی کشور را دلیل اصلی ارائه نظرات خود می دانند.

موافقان طرح از جمله وزیر اقتصاد و دارایی کشور در دفاع از اخذ این مالیات معتقدند که در حال حاضر که نرخ تورم در کشور به ۱۲ درصد رسیده برخی از بانک‌ها نرخ سود سپرده ۲۲ درصد پرداخت می‌کنند، آنهم بدون ریسک، لذا اخذ مالیات دست این افراد را کوتاه کرده و عاملی می شود تا سپرده گذاران به جای پارک پول در بانکها آن را در تولید مصرف کنند.

مخالفان طرح اما معتقدند که اخذ مالیات از سود سپرده سبب می شود که پول و نقدینگی از بانک ها خارج شده و به سمت بازارهای غیر مولد از جمله طلا، ارز و غیره حرکت کند و این امر سبب تورم بیشتر و آشفتگی اقتصادی می شود . در پاسخ به این مخالفان، غلامرضا حیدری کردزنگنه، رییس پیشین سازمان امور مالیاتی، معتقد است که مسائل مربوط به اشتغال و سختگیری‌های قانون کار، قانون مالیات‌ها، کمبود منابع مالی و تسهیلات برای تولیدکنندگان، نرخ بالای سود تسهیلات بانکی و… از دغدغه‌های تولیدکنندگان است، بنابراین نمی‌توان انتظار داشت با اخذ مالیات از سپرده‌های بانکی، سرمایه‌گذاران به سمت بخش‌های تولیدی بروند. هرگاه تولید سودآور و جذاب باشد و مشکلات پیش روی تولیدکننده از میان برداشته شود، مردم به‌صورت خودکار به این حوزه روی خواهند آورد.
در همین رابطه علی عسگری، رئيس سابق سازمان امور مالياتي كشور در گفت و گو با بانکداری ایرانی اظهار کرد: از نظر سازمان امور مالیاتی هر موردی که سوداوری داشته باشد باید از آن مالیات اخذ شود. و از این منظر هر معامله ای که پول را جابه جا کند ممکن است که برای یکی از طرفین کسب درآمد را در پی داشته باشد ، بنابریان سود واریزی از محل سپرده بانکی به اشخاص نیز از همین دست است .
رئیس سابق امور مالیاتی کشور در ادامه افزود:عده ای تسهیلات با سود کم گرفته و به جای مصرف در تولید، مجددا آن وام دریافتی را نزد بانکها سپرده کرده تا سودهای بیشتری را کسب کنند و رکود اقتصادی را عمیق تر کردند .
عسکری در خصوص خروج احتمالی نقدینگی از بانکها بواسطه این طرح گفت: این هراس منطقی به نظر نمی رسد و اگر چنین باشد باید طرح ها و لوایح و قوانین را معطل کنیم زیرا برای اجرای هر قانونی ممکن است عده ای ناراحت باشند. 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا