اخبار

گرمابی: بانک ها مهم‌ترین گلوگاه مسیر ارایه تسهیلات به صنایع متوسط و کوچک

بسپار می نویسد، دکتر حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اظهار امیدواری از اینکه تاثیر رشد شرکت‌های دانش بنیان را در اقتصاد شاهد باشیم، گفت: بانک‌ها می‌توانند با ارایه به موقع تسهیلات و آسان کردن اعطای آن موجب رونق صنایع شوند.


حمید گرمابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنایع و معادن اظهار کرد: دولت اقداماتی چون ارائه بسته حمایتی از جمله صنایع را انجام داد که در صورت برداشته شدن موانع می‌تواند موثر و مفید باشد، البته بانک‌ها باید با آسان کردن اعطای تسهیلات، تسهیلات لازم را به دست صنایع برسانند تا رونقی در کار آن‌ها ایجاد شود.

وی افزود: مهم‌ترین گلوگاهی که در مسیر ارایه تسهیلات به صنایع به ویژه صنایع متوسط و کوچک وجود دارد بانک‌ها هستند که همچنان ضوابط خشک و قبلی خود را اجرا می‌کنند و تغییری در سیاست‌هایشان ایجاد نشده است در حالی که درصد قابل توجهی از اشتغال در این صنایع وجود دارد.

نماینده مردم نیشابور در مجلس تصریح کرد: این در حالی است که هنوز بسیاری از صاحبان این صنایع اعلام می کنند، بانک ها از مقررات سخت قبلی‌شان کوتاه نیامده‌اند  ومشکلات حل نشده باقی مانده است.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس پیشنهاد کرد: بانک‌ها می‌توانند طرح‌های در دست اجرا را به عنوان ضمانت وام قبول کنند که تاحدودی به کمک کردن مشکلات کمک می‌کند.  

گرمابی با اشاره به این‌که خوشبختانه خلاء قانونی وجود ندارد، خاطرنشان کرد: سازمان‌های مختلف و بانک‌ها باید مقررات خاص خود را تسهیل کنند تا راحت‌تر این واحدهای صنعتی بتوانند به سرمایه مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنند.

وی همچنین به اصلاحیه بودجه سال ۹۵ کل کشور اشاره کرد و گفت: با توجه به اصلاح بودجه ۹۵  دولت می‌تواند تاحدودی از نقدینگی خود را از این طریق تامین کند البته همان‌طور که می‌دانیم حدود ۸۰ درصد از اقتصاد کشور ما دولتی است و دولت از این طریق می‌تواند وظایف خود را در قبال بدهی‌هایی که دارد به درستی  انجام دهد.

این نماینده مجلس همچنین تاکید کرد: در واقع دولت با تامین نقدینگی خود می‌تواند به خروج از رکود و تقویت واحدهای صنعتی کمک کند ضمن این که پیمانکارانی که به طور مستقیم با دولت سر و کار دارند طلب‌شان وصول می شود و در مجموع اثر مثبتی را به جا خواهد گذاشت.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: با بسته حمایتی که دولت ارائه کرد حدودا توانستند بیش‌ از ۷۰۰  واحد صنعتی را رونق ببخشند، البته این میزان کم هست اما باید ادامه دار باشد و با جدیت بیشتری پیگیری شود.

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به توجه دولت به صنایع دانش بنیان در قالب برنامه ششم توسعه اظهار کرد: در برنامه ششم صنایع دانش بنیان مورد توجه قرار گرفته‌اند و تاکید شده که از این صنایع حمایت جدی به عمل آید البته هنوز صنایع دانش بنیان به لحاظ تولیدات زیاد نیستند گرچه از نظر کمی  قابل توجه هستند.

وی در پایان ابراز کرد: شاید تعداد کمی از شرکت‌های دانش بنیان صنعتی بوده و در اقتصاد تاثیرگذار باشند، ‌اما امیدواریم که در طی اجرای برنامه ششم این شرکت‌ها رشد کرده و تاثیر آن‌ها را به‌طور ملموس در اقتصاد شاهد باشیم.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا