اخبار

گزارشی از حضور شرکت های پلیمری در یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران

بسپار می نویسد، یازدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت آب و تاسیسات آب و فاضلاب ایران چهارم تا هفتم مهرماه امسال در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. بخشی از شرکت های پلیمری فعال در زمینه تولید لوله و اتصالات و محصولات کامپوزیتی مورد استفاده در صنعت تاسیسات آب و فاضلاب نیز در این رویداد حضور داشتند. از این رو بسپار با حضور در نمایشگاه با تعدادی از این فعالان صنعتی در مورد نمایشگاه و فضای آن و همچنین نوآوری های شرکت ها گفتگو کرد. 


آب گستر مازندران 

سعید ناصرتاک معاونت مالی و فروش و مدیریت بازرگانی شرکت آب گستر مازندران تولیدکننده لوله های پلی اتیلن از سایز 16 تا 900 میلیمتر در قطرهای مختلف و فشار کاری 4 تا 20 اتمسفر از نوآوری های امسال شرکت گزارش داد، لوله های دو لایه از نوآوری های ما است که برای آب شرب استفاده می شود. از لحاظ کیفیت لوله و نگهدارندگی هم خوب است. وی استقبال را کم دانست و با ذکر این نکته زمان برگزاری نمایشگاه را عامل این عدم کشش دانست و گفت نمایشگاه در سنوات گذشته آذرماه و مدتی شهریور ماه بوده و اکنون به مهر منتقل شده است. به نظرم این تغییر زمان در کم شدن استقبال ها موثر بوده است. وی از دستاوردهای نمایشگاه نیز گفت، در مورد چند پروژه صحبت کرده ایم و با ترکمنستان و تاجیکستان بخشی از عراق تعاملاتی داشتیم، چون بیشتر کار صادراتی انجام می دهیم. با شرکت های داخلی هم صحبت شده اما چون مشکل منابع مالی دارند در حال حاضر تنها صحبت کرده ایم. 

نشاگستر پردیس 

محمدرضا حسین زاده مدیر فنی شرکت نشاگستر پردیس که بالغ بر بیست سال در زمینه تولید لوله های دوجداره فعالیت دارد چنین گفت، واحد تحقیق و توسعه نسبتا خوبی داریم و این واحد نقطه قوت شرکت ما است. هر سال با دستاورد جدیدی در نمایشگاه شرکت داشتیم، امسال نیز طبق روال گذشته این امر اتفاق افتاده و دو محصول جدید همراه آورده ایم. یکی از این محصولات کورلس پایپ است که نسبت به کور تیوب ها مزایایی دارد. در کور تیوب ها، کور PP به پروسه تولید کمک می کند. ما آن را حذف کرده ایم چون هنگامی که PE و PP در کنار هم تولید شوند عملا بازیافت محصول غیر ممکن است. با حذف کور PP محصولی سبز و قابل بازیافت ایجاد می شود. علاوه بر این محصول ما همان مقاومت مکانیکی را دارد و قیمت مناسب تری دارد و در حدود 20 درصد با قیمت پایین تری به مشتری عرضه می شود. از نظر پارامترهای استاندارد نیز همه پارامترهای مناسب را دارد. واقعیت امر احساس می کنم سال های گذشته استقبال مشتری ها بهتر بود. البته زمان نمایشگاه هم در این موضوع موثر است. شرکت ما در حوزه خاورمیانه به چند کشور مثل عراق، ارمنستان و ترکمنستان صادرات داریم. البته متاسفانه در این نمایشگاه بازدیدکننده خارجی نداشتیم. 

رادمان پلاست آپادانا 

سیامک حسنی مدیرعامل شرکت رادمان پلاست آپادانا که در زمینه تولید مخازن پلی اتیلن چندلایه فعال است در مورد محصولات عرضه شده شرکت به نمایشگاه گفت، محصولات امسال ما از لحاظ مواد فرقی با گذشته نداشت اما از لحاظ شکل ظاهری متفاوت بود. وی افزود، استقبال در سطحی که فکر می کردیم نبوده است در واقع نسبت به سال گذشته نمایشگاه تخصصی تر اما حجم بازدیدکننده کمتر بود و دستاورد خاصی برای ما نداشت. 

خوشنام خراسان 

ژاله شادمان فر کارشناس فروش شرکت خوشنام خراسان مشهد مستقر در شهر مشهد که کارخانه آن در جاده فریمان، شهرک کاویان واقع است در مورد شرکت چنین گفت: ما تولیدکننده لوله های پلی اتیلن از سایز 16 تا 800 هستیم که مربوط به آبیاری قطره ای است و کاروگیت 200 و 250 که مربوط به فاضلاب است. لوله تک جداره سایز 800 که دستگاه آن را جدیدا خریداری کرده ایم را امسال در نمایشگاه عرضه کرده ایم. وی در مورد استقبال از نمایشگاه افزود، نمایشگاه خوب بود اما استقبال را که با سال 90 و 91 مقایسه می کنم، کمتر است. شادمان فر از صادرات نیز گفت، قطعا اولا باید بتوانیم ابتدا ارتباط خوبی با مشتریان داخلی داشته باشیم و نیازهای آنان را برطرف کنیم و در کنار آن صادرات به کشورهای اطراف داشته باشیم. در حال حاضر به تاجیکستان، ترکمنستان، افغانستان و عراق و … صادرات داریم. 

شرکت لوله بتن پلیمر 

هاشمی مدیرعامل شرکت لوله بتن پلیمر در مورد زمینه فعالیت شرکت چنین گفت، ساخت انواع محصولات بتن پلیمری مثل لوله های بتن پلیمری برای کاربری شبکه انتقال فاضلاب، دریچه های فاضلابی، منهول های پیش ساخته فاضلابی از فعالیت های ما است. اولین تولیدکننده این محصولات را در کشور و تنها تولیدکننده با این تکنولوژی هستیم. در این نمایشگاه دو محصول جدید را معرفی کرده ایم: منهول های پیش ساخته سگمنتی بتن پلیمری برای فاضلاب و دریچه های فاضلابی در رده های استحکامی 400 تن و 25 تن. سال گذشته واحد تحقیق و توسعه شرکت روی این محصولات کار کرد و تاییدیه ها را گرفت. 

وی درباره فضای نمایشگاه نیز گفت، نسبت به سال گذشته تحرک و جنبش مقدار کمی بیشتر شده است و فضای امیدواری در بین کارفرما ها و پیمانکاران دیده می شود. خیلی با قاطعیت نمی شود گفت که با گذشته متفاوت است اما حداقل این امیدواری و صحبت از تعریف پروژه هایی در شهرها در حوزه آب و فاضلاب ما را امیدوارتر می کند. 

شرکت صنعتی طلاییه 

غلامی کارشناس شرکت صنعتی طلاییه در مورد شرکت توضیحاتی ارائه کرد، شرکت ما تولیدکننده کلیه لوازم انشعاب آب و فاضلاب و تجهیزات فاضلاب شهری به غیر از کنتور و لوله است. شیرآلات ما برنزی، برنجی و پلیمری است و اتصالات پلیمری، اتصالات پلیمری فاضلابی و دریچه منهول چدنی و چدن بتنی است. پلی اتیلن و پلی پروپیلن از جمله پلیمرهای مورد استفاده در محصولات شرکت است. محصول جدید شرکت نیز باکس های فلزی برای آب و فاضلاب تهران و سیستان و دریچه منهول چدن-بتن-پلیمر است که برای بحث ضد سرقت، قفلی روی آن تعبیه شده است. وی با اشاره به چشمگیر نبودن استقبال در روز نخست گفت، البته در روزهای دوم و سوم نمایشگاه خوب بود امروز نیز چون روز آخر بود چندان شلوغ نبود. در واقع استقبال نسبت به سال گذشته افت اندکی داشته است. 

ایران پاش 

دکتر میرقاسم میرزاده مدیرعامل کارخانه ایران پاش و رییس هیات موسس دانشگاه علمی کاربردی ایران پاش در گفتگو با بسپار گفت، شرکت ایران پاش از سال 1366 آغاز به فعالیت کرده و در حال حاضر حدودا بیش از 600 نوع محصول داریم. تنوع محصول ناشی از انواع مخازن عمودی، افقی، ته قیفی، انواع وان ها، انواع لوازم دریایی و تجهیزات بازی در پارک ها، انواع قایق ها است. همچنین تولیدکننده بزرگترین مخازن پلی اتیلن یکپارچه در جهان هستیم که در سال 1386 این رکورد در کتاب گینس ثبت شده و تا به امرووز این رکورد را حفظ کرده ایم. در واقع در این رشته به عنوان شاگرد اول جهان شناخته می شویم. همه ساله در کنفرانس های بین المللی در کشورهای اروپایی، امریکا و کانادا و سایر کشورها شرکت داریم و پرچم ایران را در آن کشورها به دلیل شاگرد اول بودن شرکت در این رشته برافراشته می کنیم. هر ماه یک یا دو محصول جدید تولید می کنیم از این رو برای نمایشگاه نیز چند محصول جدید آورده ایم که جای دیگری مشابه آن را ندیده ام. از جمله یک نوع کلرزن که کاملا متفاوت با کلرزن های قبلی که در کشور داشتیم عمل می کند. در داخل یک باکس کوچک در داخل آن 60 قرص کلر قرار دارد و در مسیر لوله ی چاه قرار می گیرد. وقتی آب از چاه از این مسیر خارج شود و وارد منبع ذخیره می شود، اتوماتیک وار کلرزنی می کند. 
 
وی در مورد فضای نمایشگاه و استقبال از آن نیز گفت، همه نمایشگاه ها خوب هستند به برگزارکننده و شرکت کننده بستگی دارد که چگونه از آن بهره برداری کنند. البته نمایشگاه می توانست از این بهتر هم تبلیغ کند. در نمایشگاه های بین المللی ترکیه از ما هزینه غرفه دریافت نمی کنند چون برای خود افتخار می دانند که یک شرکت با برند جهانی و شماره یک جهان در نمایشگاه آن ها غرفه داشته باشد. ای اتفاق را افتخار می دانند و خبرنگاران و مسوولان آن ها می آیند و صحبت می کنند. غرفه ای هم که در اختیار می گذارند فضای محدودی ندارد. انتظار داریم مسوولان کشور با صنعتگران هم مثل ورزشکاران رفتار کنند. وقتی در رشته های ورزشی فردی رتبه اول را کسب می کند از وزیر تا بقیه مسولان در فرودگاه از او استقبال می کنند. اگر غیر از این باشد صنعت از امروز هم بدتر خواهد شد. صنعتگران نیاز به تشویق مالی مسولین ندارند. مثلا مسوولان زنگ بزنند و بگویند میرزاده خسته نباشی که پرچم ایران را در امریکا برافراشتی و موجب افتخار شدی. اما حتی نمی دانند در این صنعت شاگرد اول در دنیا چه کسی است. کانادا، ترکیه، گرجستان و اخیرا آذربایجان از من دعوت کرده اند که در کشور آن ها فعالیت کنم و گفتند هر امکاناتی را در اختیار من قرار می دهند. در جواب گفتم ایرانی ام، آذری ام، ناسیونالیستم و مادرم را خیلی دوست دارم و بدون مادرم نمی توانم زندگی کنم و ایران هم مادر من است. به حضور در ایران افتخار می کنیم، ایران توانمند است و ایرانی قوی است. خداوند تمامی نعمت ها را به ما داده و باید قدر آن ها و قدر همدیگر را بدانیم. فقط انتظار داریم مسوولان قدر صنعتگران و تولیدکنندگان و سرمایه گذاران را بدانند. یک کشور پیشرفته و صنعتی برای پیشرفت چه کار کرده است؟ اختراع نکنند ما هم الگو بگیریم، کارهای غلط آن ها را کنار بگذاریم و کارهای درست را انجام دهیم. به انجمن هم پیشنهادات زیادی داده ام. بهترین روش برای پیشرفت صنعت و صنعتگر یکی اصلاح قانون کار است. موضوع دیگر هزینه تامین اجتماعی است. در کشور چین سازمان تامین اجتماعی، از کارفرمایان سه درصد حقوق پرسنل را دریافت می کند اما در ایران این مقدار 30 درصد است. واضح است که محصولات چینی ارزان می شود. از طرفی در آنجا برای صادرات اهمیت قائل می شوند و جوایز متعددی در نظر می گیرند. برای ما خبری نیست و اگر باشد در حد حرف است. انتقاد نمی کنم بلکه پیشنهاد می کنم که حرف های هم را بشنویم. دولت کمک نکند اما خواهش می کنم در مسیر اتوبان چاله ایجاد نکند که ماشین چپ شود. 

کیان صنعت پاسارگاد و پارس اتیلن کیش 

پیمان زندی مدیر بازرگانی شرکت کیان صنعت پاسارگاد گفت، شرکت تولیدکننده منهول های پلی اتیلنی است که در سیستم های آب و فاضلاب استفاده می شود. با شرکت پارس اتیلن کیش هم جوینت فنچر هستیم. آن ها لوله های کاروگیت را تولید می کنند که در نمایشگاه لوله های جدیدی با تکنولوژی آلمان را معرفی کرده اند که نشتی ندارد. ما نیز منهول یکپارچه را عرضه کرده ایم که در واقع برای شهرهایی مثل خوزستان و مازندران که سطح آب بالایی دارند استفاده می شود. هندهول را به جای سیستم سنتی آجری-بتنی که هم نشتی آب داشت و هم باعث مصرف بی رویه آب و فاضلاب می شد، تولید کرده ایم. در گذشته فاضلاب را دور می ریختند اما امروزه فاضلاب با ارزش شده و تصفیه می شود. وی در مورد استقبال از نمایشگاه نیز گفت، اگر از روز اول فاکتور بگیریم امسال به نسبت سال گذشته بهتر بود و بسیار پربار بوده و از چیزی که فکر می کردیم بازدید بیشتر بود. 

فراپاکس شیراز 

علیرضا ظهیر امامی مدیرعامل شرکت فراپاکس شیراز یکی از شرکت ها گروه صنعتی فراسان در معرفی شرکت خود گفت، فراپاکس شیراز از شرکت های گروه صنعتی فراسان است که یک خوشه صنعتی است. عمدتا در زمینه کامپوزیت ها در کشور فعالیت می کنیم و از سال 84 طراحی و ساخت مخازن و تجهیزات پیچیده کامپوزیتی و اتصالات یکپارچه کامپوزیتی را اجرا کرده ایم. کامپوزیت های ما از الیاف شیشه و رزین ها در انواع مختلف تهیه می شوند. صنعت های تک و کاملا مهندسی شده که به تکنولوژی بالایی نیاز دارد تا تست های طولانی مدت و طول عمر 50 ساله ای که محصولات کامپوزیتی می توانند داشته باشند را برآورده کنند. باید شرکت از تکنولوژی بالایی برخوردار باشد و نظارت های لازم را توسط سیستم های مدیریتی و کنترل کیفی اعمال کنند تا بتوانند کیفیت بالای محصول و عمر 50 سال به بالا را تضمین کنند. وی در مورد نوآوری شرکت فراپاکس گفت، با توجه به اینکه شرکت سفارش محور است و بر اساس نیاز مشتری محصول تولید می کند و واحد طراحی مهندسی قوی داریم هر محصولمان محصولی جدید است. در طی سال شاید بالغ بر ده ها محصول جدید طراحی و به بازار عرضه می کنیم. یکی از این محصول ها در سال گذشته سل های آب ژاول بوده که برای نیروگاه نکا طراحی کردیم که قبلا از استرالیا وارد می شده است. این سل ها از آب دریا نمک را می گیرند و آب ژاول تولید می کنند. موادی که از آن سل ها ساخته می شود باید مقاومت بالایی هم به اسید و هم محیط های بازی داشته باشد که ویژگی خیلی خاصی است. ما طی چند ماه گذشته این سل ها را تولید کردیم. از دیگر فعالیت های جدید ما که در دو سال گذشته مورد استقبال مپنا واقع شد، فن رینگ برج خنک کننده برای نیروگاه های مختلف بود که اکنون یک سفارش بزرگ از شرکت مپنا گرفته ایم. همچنین سال گذشته نیم لوله های بالدار برای تصفیه خانه جنوب تهران را سفارش داشتیم که قبلا از اتریش وارد می شد. محصول دیگر ما کول GRP است که برای قنوات مورد مصرف دارد و ثبت اختراع شده است. چند محصول دیگر پس از این کول ها برای قنوات کشور طراحی شد. همانطور که مستحضرید بحران آبی در مملکت وجود دارد می توان از طریق مدیریت بر قنوات بر این بحران غبله کرد. چند محصول جدید نیز طراحی شده که مراحل ثبت اختراع آن در سازمان مالکیت صنعتی تهران در حال انجام است از جمله صفحات بزرگ کامپوزیتی که توسط استیفنر مستحکم شده و برای سدهای زیرزمینی قاتبل استفاده است. محصول دیگر قنوات تنورهای بزرگ به ابعاد و اشکال مختلف از جنس کامپوزیت برای نیروگاه های برق آبی است که توسط قنوات می تواند به گردش درآید. در قدیم این تکنولوژی قنوات متعلق به ایرانیان باستان است و از همین قنوات آسیاب هایی را به گردش در می آوردند و اکنون می شود از این طریق از آب، برق تولید کرد. وی در مورد فضای نمایشگاه گفت، سالیان سال در نمایشگاه شرکت داشتیم. امسال هم از لحاظ استقبال مردم و مسوولین و هم از لحاظ رونقی که در دولت تدبیر و امید به وجود آمده شرایط خیلی بهتر بود و مدیریت این نمایشگاه نیز بهتر از دفعات قبل بوده است. 

شرکت مهندسی پیشتاز صنعت پارس خرم 

محمدی روابط عمومی شرکت مهندسی پیشتاز صنعت پارس خرم که تولیدکننده انواع لوله و اتصالات فایبرگلس GRP و واقع در استان فارس و شهرستان صفادشت است در مورد محصولا شرکت توضیحاتی ارائه داد.شرکت تولیدکنندهخ انواع لوله های فایبرگلس GRP ه از 300 تا 2800 و 2600 میلیمتر و انواع اتصالات فایبرگلاس است. نمایشگاه امسال خوب و از سال گذشته بهتر بود. حضور چندباره وزیر نیرو و معاونین ایشان و برگزاری جلسات متفاوت مثل توسعه صادرات و… اقدامات خوبی بود. بازدیدکنندگان خوبی نیز داشتیم و توانستیم به اهداف شرکت برسیم. ان شاالله بتوانیم در نمایشگاه بعدی هم فعال باشیم. شرکت ما با توجه به ارتباطی که به آب و فاضلاب و نفت و گاز و پتروشیمی دارد در اکثر نمایشگاه ها حضور می یابد و چشم انداز وسیعی دارد و به غیر از بازار ایران به بازارهای خارجی نیز توجه دارد. اما مشکل نمایشگاه همزمانی با دیگر نمایشگاه ها بود که بازدیدکننده ها را تحت تاثیر قرار داده بود. علاقمندیم مشاورین مهندسی و پیمانکاران با ما تعامل بیشتری داشته باشند و ما خدمات خود را ارائه دهیم. 

شرکت تولیدی بازرگانی نیاشیمی 

هادی رحیمی کارشناس ارشد فنی شرکت تولیدی بازرگانی نیاشیمی که در زمینه تولید نوارهای پوشش ضد خوردگی برای خطوط لوله های فولادی فعالیت دارد چنین گفت، از سال 1376 تا اکنون محصولات تولیدی ما به صورت انحصاری در خاورمیانه تولید می شود. شرکت ما تقریبا تازه وارد مقوله آب و فاضلاب شده و بیشتر در زمینه نفت و گاز فعالیت داشته و به نظرم امسال از نمایشگاه حداقل در زمینه کاری ما استقبال چندانی نشده بود. ولی در نمایشگاه های دیگر مثل نفت و گاز استقبال بهتر و بازدیدکننده بیشتری را شاهد بودیم. جدیدترین محصول ما غلاف های حرارتی انقباضی است که نسل جدید سرپیچ های مورد استفاده در خطوط لوله های فولادی می باشد. 

دقیق پلیمر تهران 

خانم شادی مدیر خرید مواد اولیه لاستیک و پلیمر شرکت دقیق پلیمر تهران به مدیریت آقای محمدکمالیان در گفتگ. با بسپار گفت، تولید قطعات لاستیکی خودرویی، آب و فاضلاب، تونل و سد از فعالیت های شرکت است. شرکت معمولا سفارشی کار می کند، البته شرکت ها بیشتر در زمینه زبانه های شیر فاضلاب و اورینگ های ما با همکاری می کنند. ما دو سال پیش در نمایشگاه شرکت داشتیم که به نظرم نمایشگاه امسال بهتر بوده و بازدیدکننده بیشتر بود و خواستار قطعات جدیدتری بودند. در کل مشتری های خوبی داشتیم. 

شرکت فنی مهندسی کاردان نصب صبا 

حسین تیموری مدیر شرکت فنی مهندسی کاردان نصب صبا در زمینه فعالیت شرکت گفت، ما به تولید قطعات پیش ساخته بتونی و حوضچه شیرآلات بتنی می پردازیم، البته بخشی از فعالیت ما با همکاری مهندس احمدی و مدیریت ایشان ساخت درب های کامپوزیتی با تحمل فشارهای بالا است که عملا با فولاد رقابت می کند. مهندس احمدی ادامه داد، با توجه به سرقت این درب ها، از درب های کامپوزیتی که قابل بازیافت نیستند و در نتیجه قابل سرقت هم نیستند استفاده می شود. با توجه به تحریم ها و بودجه عمومی کشور مشتری زیادی در نمایشگاه نداشتیم. چون مشتری ما عمدتا بخش دولتی است و اگر بخش خصوصی هم باشد آن ها نیز در ارتباط با بخش دولتی هستند. با توجه به محدوذدیت مالی بخش دولتی رونق خاصی نداشته و نسبت به سال های گذشته اوضاع خیلی خراب بود. البته استقبال خیلی خوب شده و 30 تا 40 درصد بالاتر رفت. 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا