اخباراخبار ویژه

گزارشی از گروه نویسندگان ماهنامه بسپار

بسپار/ ایران پلیمر گروه نویسندگان و مترجمان ماهنامه بسپار زیر نظر دکتر علی عباسیان، عضو هیات علمی واحد علوم و تحقیقات (دانشگاه آزاد) و رییس گروه واژه ­گزینی مهندسی بسپار فرهنگستان زبان و ادب فارسی اداره می شود. او به طور مشخص و در یک فرآیند چارچوب دار، نویسندگان را برای نگارش موضوعات خاص تخصصی هدایت می کند و این کار یعنی آموزش و متناسب سازی فرد مترجم و نویسنده برای تولید محتوای خاص، ممکن است بعضا ماه ها و حتی سالها به طول بینجامد.

شخصا این فرصت و امکان را داشته ام که به مدت 14 سال در کنار گروه مجلات بسپار و به عنوان یکی از دبیران ارشد این مجله همکاری کنم.

در سال 1402، تعداد 75  مقاله در 326 صفحه در مجله بسپار چاپ شده است. به‌‌طور میانگین در هر ماه 7 مقاله در 30 صفحه چاپ می‌‌شود (شکل 1). مقالات به صورت ترجمه یا تالیف می‌‌باشند که مقالات ترجمه عمدتا از مجلات صنعتی دنیا انتخاب می‌‌شوند. پس از انتخاب، مقالات برای نویسندگان ارسال می‌‌شوند تا طبق چارچوب از قبل تعیین شده ترجمه و بعضا تلخیص گردند. در مواردی که معادل مصوب فرهنگستان زبان و ادب فارسی برای اصطلاحات وجود داشته از آنها استفاده می شود در غیر این صورت معادل انتخابی مترجم اولویت نخست خواهد بود.

untitled
untitled

شکل 1: تعداد صفحات مقالات چاپ شده در هر ماه از سال 1402.

 

در سال 1402، 14 نویسنده برای تهیه مقالات با مجله بسپار همکاری مستمر داشتند. نویسندگان دانش آموختگان کارشناسی ارشد، دانشجویان دکترا و یا دکترای رشته مهندسی پلیمر هستند.

نحوه انتخاب نویسندگان به این صورت است که پس از دریافت کارنامک، با توجه به حوزه کاری، از فرد خواسته می‌‌شود در شروع مقاله ای تالیفی (یا ترجمه‌‌ای)  برای مجله بنویسد. چنان‌‌چه مقاله ارسالی موردتایید دبیران علمی بسپار باشد، مقالات دیگری برای ترجمه ارسال خواهد شد.

مقالات در حوزه‌‌های مختلف زیر انتخاب می‌‌شوند که درصد موضوعات چاپ شده در سال 1402 در شکل 2 آورده شده است:

  1. ماشین‌‌آلات آمیزه‌‌کاری
  2. ماشین‌‌آلات تزریق
  3. مواد، محصولات و افزودنی‌‌های پلی‌‌الفین‌‌
  4. مواد، محصولات و افزودنی‌‌های پلی‌‌وینیل کلرید
  5. مواد، محصولات و افزودنی‌‌های زیستی/پزشکی
  6. محیط زیست و بازیافت
  7. فناوری‌‌های جدید (چاپ سه بعدی، تجهیزات آزمایشگاهی، نانوافزودنی‌‌ها، مدیریت انرژی، سایر ماشین‌‌آلات، اسفنج‌‌سازی و …)

untitled

شکل 2: درصد موضوعات مقالات در سال 1402.

همان طور که دیده می شود، عمده ­ی مقاله ­ها در حوزه­ ی فناوری­های جدید است که مجله به عنوان رسالت خود برای ایجاد شناخت در بین اهالی صنعت برگزیده است، و البته به جهت آموزش مقاله­ هایی که دانش متداول صنعت است در حوزه­ های مختلف در بین آنها هست که مهندسان شرکت­ها امکان بهتر پیش بردن امور جاری خود را داشته باشند.

البته بخش علمی مجله واقف است که نتوانسته کلیه ی حوزه های جاری یا پیش روی این صنعت گسترده را پوشش بدهد، که طبیعتا باید خود را بهبود بدهد و این امر جز از مسیر بازخور گرفتن از خوانندگان محترم و پشتیبان مجله ممکن نیست.

 

دکتر فاطمه خودکار

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا