اخبار

گزارشی از 5 نوآوری در زمینه ی سلامت قلب با استفاده از پلاستیک ها

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر سلامتی قلب به عوامل مختلفی نظیر رژیم غذایی و فعالیت های فیزیکی بستگی دارد. اما زمانی که قلب ما به کمک بیشتری نیاز دارد، پیشرفت های پزشکی که با استفاده پلاستیک ها ممکن شده است به سلامت قلب ما کمک بیشتری خواهند کرد. این کمک ها گاهی می تواند به قیمت حفظ زندگی افراد تمام شود. در ادامه به معرفی ۵ نوآوری در زمینه ی سلامت قلب می پردازیم که با استفاده از پلاستیک ها ممکن شده است.

اتصال پلاستیکی

محققان در حال تولید یک اتصال پلاستیکی (Plastic patch) بوده که می تواند به ترمیم بافت آسیب دیده در اثر حملات قلبی کمک کند. از آنجایی این اتصال به بخیه نیاز ندارد، روشی تهاجمی محسوب نشده و نسبت به سایر روش های جراحی آسیب کمتری را به قلب می رساند.

این اتصال پلاستیکی هنوز به طور کامل وارد بازار نشده ولی پیش بینی می شود با استفاده از این محصول از تپش های قلبی نامنظم جلوگیری شده و حتی بافت های آسیب دیده ی قلبی را تا حدود زیادی ترمیم کند.

استنت (Stent) حل شونده

برای درک این فناوری در ابتدا لازم است که بدانیم استنت چیست؟ استنت یک وسیله ی کمکی محسوب شده که توسط پزشکان وارد عروق شده، منبسط شده و به صورت موقت از جریان خون جلوگیری می کند. این وسیله می تواند طی یک عمل جراحی دیگر از بدن خارج شده و یا تا مدتی در بدن بیمار باقی بماند که روش دوم روش مناسبی از لحاظ سلامتی بیمار محسوب نمی شود.

در این فناوری جدید، استنت های طراحی شده است که به مرور زمان در سیال خون حل می شود. این وسیله مجوز FDA را دریافت کرده و قادر است به بهبود کیفیت زندگی بیمار کمک بسیار زیادی کند.

قلب در یک جعبه

روش اولیه ی انتقال قلب از یک اهدا کننده به نظر ساده می رسد. قلب از جای خود خارج شده و در یک محفظه دارای یخ قرار داده می شود. هرچه بیشتر این قلب از بدن دور بماند، بیشتر بافت های خود را تغییر می دهد که این مساله می تواند بسیار آسیب زننده باشد. اما، فناوری جدید با عنوان قلب در یک جعبه این مشکل را تا حدود زیادی حل کرده است.

این فناوری این امکان را ایجاد می کند که قلب پس از خارج شدن از بدن به تپش خود ادامه داده و اصلاحا تا قرار گیری در مکان جدید آن را زنده نگاه می دارد. محققان معتقدند این فناوری می تواند کمک بسیار زیادی به عمل اهدای قلب کند.

چاپ سه بعدی

فناوری چاپ سه بعدی که انقلابی در زمینه ی تولیدات پلاستیکی بود، توانست کمک بسیار زیادی را به پزشکان قلب انجام دهد. این فناوری کمک می کند تا ماکت پلاستیکی قلب بیمار قبل از عمل تولید شده و به صورت پیشرفته مورد بررسی قرار گیرد. با تولید نمونه ی پلاستیکی قلب پزشکان قادرند قبل از هر اقدامی بررسی های مناسب قلبی را انجام دهند. این کار خطرات ناشی از بررسی ها حین عمل قلب را کاهش می دهد.

کاشت قابل تورم

جراحان قلب گاهی با شرایط ویژه ای مواجه می شوند. گاهی بیماران قلبی که به عمل نیاز دارند تا حدود زیادی ضعیف شده اند که جراحی می تواند برای آن ها بسیار خطرناک باشد. با وجود فناوری جدید که قطعه ای بادکنک مانند و قابل تورم است، خطرات احتمالی برای جراحی بیمار تا حدود بسیار زیادی کاهش یافته است.

با استفاده از این کاشت قابل تورم پزشکان قادر خواهند بود جریان خون را تا مقادیر مورد نظر کنترل کرده و از ایجاد فشارهای مضاعف به قلب جلوگیری کنند. این فناوری به قلب کمک زیادی می کند تا فشارهای ناشی از عمل جراحی را تاب بیاورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا