اخبار

گزارش اختصاصی بسپار از افتتاح کارخانه سوم ماشین سازی Borche در چین و گفت و گو با امیرعلی بختیاری از پولادماشین، نماینده انحصاری این شرکت در ایران: Borche یک ماشین ساز آینده نگر است

بسپار/ ایران پلیمر همراه گروهی از مدیران صنعت پلیمر کشور در بخش های تولید قطعات خودرو، لوازم خانگی و اتصالات حجیم لوله های پلاستیکی به دعوت شرکت Borche و نماینده انحصاری آن در ایران، گروه صنعتی پولاد در مراسم افتتاح سومین کارخانه ماشین سازی Borche  حضور داشتیم. در این مراسم همزمان از ماشین های هوشمند سری BI نیز رونمایی شد.

برنامه ای منظم، دقیق و هدفمند که با ارایه توانمندی های عینی مجموعه در حضور بیش از 700 میهمان یک بار دیگر نشان داد که چگونه تک تک افراد و سرمایه های داخلی و خارجی توانسته اند این کشور را به یکی از اقتصاد برتر دنیا تبدیل کنند.

نام Borche در رتبه بندی سازندگان ماشین آلات در کشور چین همواره بین ده محموعه برتر دیده می شود. دو کارخانه ساخت ماشین آلات در شهرهای گوانگجو و یک کارخانه در هانگجو دارد، مجموعا با مساحتی بیش از 290 هزار مترمربع که 1000 نفر در آن مشغول به کار هستند.

Borche در سال 2002 میلادی، با سرمایه گذاری مشترک سه شرکت معظم امریکایی، کانادایی و چینی در کشور چین، پایه گذاری و تاسیس شده است. این شرکت فقط در زمینه تولید دستگاه های تزریق پلاستیک افقی تخصص دارد. در بیش از ۴۰ کشور نمایندگی دارد و حدود ۴۰% تولید سالیانه خود را صادر می کند.

ظرفیت تولید آن بالغ بر۲۰۰۰۰ دستگاه انواع ماشینهای تزریق پلاستیک در سال و تولید کننده بزرگترین ماشین تزریق پلاستیک دوصفحه ای در کل آسیا   (BU6800)است.

شرکت ماشین های تزریق پلاستیک پولاد (سهامی خاص) هم به عنوان نماینده انحصاری Borche  در کشور در سال ۱۳۵۹ توسط مهندس سیروس احمدی بختیاری تاسیس شده و فعالیت خود را در زمینه ساخت دستگاههای تزریق پلاستیک آغاز کرد. نامی که در صنعت پلاستیک کاملا شناخته شده است. اولین ماشین تزریق طراحی و ساخته شده در این مجموعه در سال 1362 وارد بازار شد.

در سال ۱۳۸۸ پولاد ساخت ماشین آلات خود را در کشور چین، با همکاری Borche با هدف کاهش قیمت تمام شده و تکمیل سبد محصولات آغاز کرد.

پولاد در سال ۱۳۸۱ مجموعه تولیدی دیگری را به نام پولاد پویش برای تولید انواع پریفرم های بطری PET در اوزان و دهانه های مختلف ایجاد و در سال ۱۳۹۳ به واسطه پیشرفته ترین دستگاه های روز دنیا، خط تولید ظروف بسته بندی با تکنولوژی برچسب گذاری در داخل قالب (IML) را راه اندازی کرد.

در حال حاضر این شركت مشغول اجرای طرح توسعه و رسیدن به اهداف خود و ایجاد ظرفیتی بالغ بر ۸۰ خط تولید طی یك برنامه مدون ۵ ساله در مكان جدید كارخانه واقع در شهر صنعتی پرند است.

در ادامه گفت و گوی بسپار را با امیرعلی بختیاری مدیر بخش پولادماشین در مجموعه پولاد می خوانید. یک نسل دومی که می شود جدیت و تعهد به کار را در عین جوانی در چهره اش خواند. دانش آموخته مهندسی صنایع از University of Toronto که سه سال پیش به ایران برگشت و در کارخانه پدر عهده دار مسوولیت شد. بیشتر در مورد Borche  و سری ماشین آلات جدید هوشمند این شرکت از او می خوانید.

امیرعلی بختیاری: همکاری مجموعه پولاد با بورچ در سال 1389 آغاز شد و اولین ماشین را در سالهای 91-92 وارد کردیم. من در آن زمان دانشجو بودم و کمی بعدتر یعنی در سال 94 وارد مجموعه پولاد شدم و در سال 95 فعالیتم را در پولادماشین آغاز کردم.

 

بسپار- ماشین سازی پولاد به عنوان یکی از سازندگان شناخته شده ماشین آلات فرآیند پلاستیک در کشور، چرا به سمت واردات رفت؟ و دلیل انتخاب Borche برای همکاری چه بود؟

امیرعلی بختیاری: در سالهایی که این تصمیم گرفته شد، من در ایران نبودم ولی دلیل اصلی، فکر می کنم اتفاقاتی بود که در اقتصاد کشور در دهه 80 رخ داد. واردات ماشین های چینی شروع شده بود و رقابت برای ما با امکان ساخت سالی حدود 130 دستگاه در مقابل سازندگانی با ظرفیت ساخت بیش از 15-20 هزار دستگاه در سال سخت تر و سخت تر می شد.

از طرف دیگر، واردات قطعاتی که ما در ماشین های ساخته شده پولاد استفاده می کردیم، مثل موتورپمپ و تجهیزات هیدرولیک که از ایتالیا وارد می کردیم و یا سیلندرمارپیج هایی که از تایوان، بسیار دشوار شده بود. به این ترتیب، قیمت تمام شده دستگاه ها هم هر روز بالاتر می رفت.

پدر تولید را متوقف کردند و به دنبال پیدا کردن یک ماشین ساز با کیفیت چینی رفتند.

 

بسپار- چرا Borche؟

امیرعلی بختیاری: شاید بهتر بود پدر جواب این سوال را می دادند. یادم هست که در آن زمان بارها و بارها به چین می رفتند و هر بار سه هفته، یک ماه می ماندند و با دقت و وسواس زیادی از نردیک وضعیت کارخانه های مختلف را رصد می کردند. در نهایت اینطور که من از پدر شنیده ام، کارخانه مرتب با مدیرانی کارآمد و مهم تر از آن آینده نگری در سازمان از دلایل انتخاب بورچ برای همکاری بوده است.

 

بسپار- چندی پیش گروهی از مدیران صنعت پلاستیک به دعوت شما در افتتاحیه سومین کارخانه Borche در گوانگجو حضور داشتند. قرار است در واحد جدید چه ماشین آلاتی ساخته شود و چه ظرفیتی را به مجموعه اضافه می کند؟ چه بخشی از ماشین آلات ساخته شده در این شرکت صادر می شود؟

امیرعلی بختیاری: حدود 15000 ماشین تزریق پلاستیک در سال در بورچ ساخته می شود. واحد جدید همانطور که دیدید برای ساخت ماشین های بزرگ دوصفحه ای طراحی شده است.

40 درصد ماشین آلات بورچ صادر می شود. بزرگترین بازار صادراتی آنها هم آمریکای شمالی است. سالانه بیش از ده میلیون دلار به این منطقه صادرات دارند. در سال 2015 دفتری را در انگلستان تاسیس کردند که مدیر این دفتر در افتتاحیه کارخانه سوم حضور داشت و طبق اطلاعاتی که داد در هر سه هفته یک مشتری جدید جذب شده است. خود ما تعدادی دستگاه بورچ را به شرکتی در سوئد فروختیم. در امریکای جنوبی هم بازار فعال و رو به رشدی دارند. پاکستان، امارات و هند هم از بازارهای فعال بورچ در آسیا هستند.

 

بسپار- آیا نمایندگی انحصاری فروش شما مختص ایران است یا منطقه؟

امیرعلی بختیاری: ایران. ولی چون دستگاه هایی را به افغانستان فروخته ایم عملا نمایندگی افغانستان را هم داریم. روی بازار عراق هم مشغول کار هستیم.

 

بسپار- به طور سالانه چند ماشین در ایران در طول این سالها فروخته اید؟ و چه سهمی از بازار کشور را در اختیار دارید؟

امیرعلی بختیاری: اگر امسال را در محاسبات خود وارد نکنیم به دلیل جمیع مشکلاتی که بود، سالانه بین 100 تا 150 ماشین فروخته ایم. عمدتا هم ریالی.

طبق آماری که سالانه  از گمرک چین می گیریم تقاضای بازار ایران سالی 1000 تا 1500 ماشین تزریق پلاستیک است. با فرض واردات اعدادی که عرض کردم، سهم بازار ما حدود 10 درصد در کشور است که مرتبا در حال تلاش برای بیشتر کردن این سهم هستیم. البته رقبایی داریم که برخی از آنها خیلی خوب کار می کنند.

اصرار داریم که ماشین ها در بورچ با استانداردهای تعریف شده پولاد برای بازار ایران تولید شوند. با قطعاتی که خود ما آنها را تایید می کنیم. کیفیت برای ما بسیار مهم است و البته خدمات رسانی سریع.

همه نیروهای مجموعه پولادماشین که برخی ماشین کارهای قدیمی سازمان ما هستند، در بورچ آموزش های لازم و تکمیلی را دیده اند و در حال حاضر نصب، راه اندازی، آموزش و خدمات پس از فروش و همچنین فروش قطعات ماشین آلات بورچ توسط خود ما انجام می شود.

 

(ادامه دارد …)

 

متن کامل این گفت و گو را در شماره 196ام بسپار که در نیمه دی ماه منتشر شده است، بخوانید.

در صورت تمایل به درخواست نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک سالانه با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکار خانم ارشاد تماس بگیرید.

 

برای دیدن عکس های در ابعاد بزرگتر بر روی آنها کلیک کنید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا