اخبار

گزارش اختصاصی بسپار از نشست جهانی تغییرات اقلیمی

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، نشست جهانی تغییرات اقلیمی (COP23) از ۶ تا ۱۷ نوامبر (۱۵ تا ۲۶ آبان) با هدف بحث و بررسی پیرامون چگونگی اجرا و ارزیابی تعهدات توافق بین ­المللی پاریس در بن آلمان برگزار شد. در این نشست کلیه ­ی نمایندگان سازمان ­های محیط زیست و یا صاحبان اصلی صنایع کشورهای مختلف (197 کشور متعهد به توافق نشست بین­ المللی تغییرات اقلیمی پاریس) حضور داشتند.

جمهوری جزایر فیجی ریاست بیست و سومین نشست جهانی اقلیمی امسال را برعهده داشت اما به دلیل عدم توانایی تامین امکانات لازم برای پذیرایی و اسکان هزاران شرکت‌کننده از کشورهای مختلف و همچنین حامیان محیط زیست و خبرنگاران، قرار شد تا دفتر مرکزی سازمان ملل متحد واقع در شهر بن با حمایت دولت آلمان، بیست و سومین نشست جهانی اقلیمی را برگزار کند.

مشکلات و پیچیدگی­های مختلفی بر سر اجرای توافق اقلیمی پاریس وجود دارد که یکی از آنها، عدم تمایل آمریکا برای پایبندی به تعهدات بین ­المللی پاریس است. چنانچه تابستان امسال رییس جمهور آمریکا اعلام کرد که قرار است این کشور از قرارداد بین ­المللی پاریس، پیرامون تغییرات اقلیمی و آب­و­هوایی جهان، خارج شود. نکته ­ی مهم نشست جهانی تغییرات اقلیمی در آلمان، اینکه نماینده ­ی چند ایالت آمریکا به طور مستقل در این نشست حضور داشتند و اعلام کردند که به طور مستقل به توافق پاریس و تعهدات بین­ المللی آن پایبند هستند. افزون بر این دولت ترامپ نیز هیات کوچک و مستقلی را تنها با هدف نظارت و حضور در نشست جهانی تغییرات اقلیمی به آلمان فرستاده بود. هدف اصلی کلیه ­ی هیات­های اعزامی آمریکا، تلاش در راستای متقاعدسازی و ترغیب سیاست­مداران اصلی، به عدم خروج از تعهدات پاریس بود. در این میان سردرگمی اصلی که برای برگزارکنندگان و نمایندگان سایر کشورهای حاضر به وجود آمده بود اینکه کدام یک از هیئت­های اعزامی از آمریکا، نماینده ­ی واقعی و اصلی ایالات متحده­ ی آمریکا هستند؟ جدا از اینکه کدام یک از هیئت­های حاضر، نماینده­ ی اصلی آمریکا خواهند بود، نتایج و همکاری­های این نشست نشان داد که خروج آمریکا از تعهدات بین ­المللی پاریس نامحتمل است و به زودی نماینده ­ی رسمی و یکپارچه ­ی آمریکا تعیین و در نشست­های آتی حضور خواهد داشت.

از موضوعات مهم دیگری که نمایندگان حاضر در این نشست را به چالش کشید:

1)   برای کشورهای فقیر و در حال توسعه که بیشتر از سایر کشورها تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و آب­ وهوایی قرار می­گیرند، چه مقدار بودجه از سوی صندوق مالی نشست جهانی تغییرات اقلیمی تعلق می­ گیرد؟ اولویت ­بندی کشورهای نیازمند کمک­های مالی، قرار است به چه صورت پیگیری شود؟ آنچه مشخص است اینکه جزایر و کشورهایی که بیشتر در معرض خطراتی همچون بالا آمدن سطح آب، سیل، طوفان و یا نقطه­ ی مقابل آن کم ­آبی، خشک­سالی و قطحی هستند در اولویت قرار خواهند داشت اما هنوز توافقی حاصل نشده که در این میان اولویت با چه کشورهایی است و هر کشور چه مقدار کمک مالی از سوی صندوق مالی دریافت خواهد کرد؟ مسئله­ ی مهم بعدی اینکه باید نهادی بین­ المللی به طور مستقیم بر چگونگی هزینه­ ی بودجه­ ی تخصیص یافته به هر کشور، نظارت داشته باشد و گزارش­های مرتبط را از سازمان­های مسئول هر کشور دریافت کند تا این اطمینان حاصل شود که بودجه ­ی تخصیص یافته از سوی صندوق سازمان، تنها در راستای بهبود وضعیت کشور در زمینه­ ی تغییرات اقلیمی و آب­ و­هوایی صرف شده است.

2)   مسئله­ ی مهم دیگر اینکه مشخص نیست بودجه­ ی اختصاص داده شده به هر کشور دقیقا باید در چه حوزه ­هایی صرف شود تا وضعیت بهبود یابد و حداقل خطرات ناشی از تغییرات اقلیمی و آب ­وهوایی، کشورها را تهدید کند اما از آنجایی که اکثر کشورها فقیر و یا در حال توسعه هستند، تجربه­ و یا مطالعه ­ای در این زمینه وجود ندارد که نشان دهد، بودجه ­های مالی دقیقا در چه حوزه ­هایی باید هزینه شوند. بنابراین برنامه­ ریزی و مطالعه ­ای باید در این زمینه انجام پذیرد که همچنان متولی برای آن مشخص نشده است.

3)   طی تعهد بین ­المللی پاریس، تمام کشورهای عضو این توافق متعهد شده­ اند تا میزان تولید کربن­ دی ­اکسید خود را کاهش دهند اما چالش اصلی اینکه، نظارت بر فرآیند کاهش تولید کربن ­دی ­اکسید در کشورهای مختلف از سوی چه سازمانی باید پیگیری شود؟ گزارش­ها باید شامل چه محتوایی باشند؟ راستی ­سنجی هر کشور به تعهدات خود از سوی چه سازمان بین ­المللی دنبال می­شود؟

موارد یاد شده چالش­ های اصلی هستند که در بیست و سومین نشست جهانی اقلیمی آلمان مطرح شدند و تصمیم­ نهایی برای اجرایی شدن آنها گرفته نشد. در نتیجه این موضوعات، سرفصل­های اصلی همایش بین­ المللی تغییرات اقلیمی سال آینده در لهستان خواهند بود. به عبارت دیگر سرفصل اصلی نشست سال آینده در لهستان پیرامون تدوین و تصویب نقشه ­راه مدیریت اجرای تعهدات توافق پاریس خواهد بود.


آقای کاوه مدنی، معاون سازمان محیط زیست نیز نماینده ­ی ایران در نشست آلمان بود و پیرامون تعهدات ایران در همایش تغییرات اقلیمی پاریس صحبت کرد. وی کاهش میانگین بارش­ها، خشک­سالی و بحران آب را به عنوان مهم­ترین چالش­های کشور ایران برشمرد که نتیجه ­ی تغییرات آب­ وهوایی و اقلیمی است. آقای مدنی بحث پیرامون چگونگی مقابله با چالش­های یاد شده را در نشست آینده ­ی لهستان ضروری دانست.

 

(ادامه دارد …)


متن کامل این مقاله را در شماره 184ام ماهنامه بسپار که در  دی ماه منتشر شده است، بخوانید. 
 

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا