اخبار

گزارش اختصاصی بسپار از نمایشگاه فرصت های ساخت داخل و رونق تولید: آیا نمایشگاه با هدف خود همراستا بود؟

بسپار/ایران پلیمر نخستین نمایشگاه «فرصت‌های ساخت داخل و رونق تولید» با مشارکت ۲۱۰ شرکت از  ۲۷ تیرماه به مدت چهار روز و با هدف ارائه نیازمندی های صنایع در گروه های هدف با حضور وزیران صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد. آنچه قرار بود این نمایشگاه را از دیگر نمایشگاه‌ها متمایز کند اعلام نیاز به جای نمایش دستاوردها بود. شرکت های بزرگ در حوزه‌های خودرو و قطعات، لوازم خانگی، صنایع معدنی فلزی و غیرفلزی، مخابرات، صنایع دریایی و نفت، گاز و پتروشیمی در فضای نزدیک به ۱۱ هزار متر مربع، می باید کمبودها و نیازهای‌ خود را به نمایش می گذاشتند و از صنعتگران، دانشگاهیان، کارگاه‌های کوچک و استارت‌آپ‌ها دعوت می کردند تا برای رفع این نیازها پیشگام شوند. مجری این نمایشگاه سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) بود و علاوه بر آن وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های حمایتی جزو همکاران برگزاری این نمایشگاه بودند. گقت و گوی خبرنگار بسپار را با برخی از غرفه گذاران می خوانید. هر چند دست کم در گفت و گو با این افراد تنها نقش تولید آن هم با تجهیزات وارداتی دست بالا را داشت.

 

پوچانی: مسوولین کم کاری می کنند

شرکت فراشیمی ایلام تولید کننده مستربچ، کامپاند و رنگدانه های پلیمری، سال 1377 در شهرستان ایلام شروع به فعالیت کرده است.

محمد پوچانی، نماینده مدیر عامل و مدیر اجرایی شرکت فراشیمی ایلام، گفت: از بنیانگذاران انجمن تولیدکنندگان مستربچ در ایران هستیم. در دو سال در جشنواره های اسپانیا (مادرید) و سوییس به دلیل کیفیت محصولات تولیدی جایزه دریافت کردیم.

ما 5 خط تولید داریم که از اکسترودرهای دومارپیچ 75 و 65 تشکیل شده اند.

در تهیه مواد اولیه مشکلات زیادی داریم در شرایط فعلی مشتری درخواست رنگ طلایی داده است که متاسفانه بیگمنت طلایی در بازار وجود ندارد و باید واردات وجود داشته باشد که متاسفانه این دلال ها هستند که کار را سخت می کنند به نحوی که یکی تمام محصول را از بازار خریداری می کند و سایر تولید کننده ها در اختیار ندارند تا پاسخگوی مشتریان خود  باشند. بعضی از پایه پلیمری ها نیز هستند که پتروشیمی های ایران آن را تولید نمی کنند چون مصرف آن در کشور کم است. مثلا شاید سالی 600 تن مصرف وجود باشد که پتروشیمی ها ترجیح می دهند محصول 30 هزار تنی را  تولید کنند. به همین دلیل مجبور هستیم مواد اولیه خود را از کشورهایی مثل  عربستان (که دیگر به ما جنس نمی دهد) و یا چین وارد کنیم و یا اینکه مجبور هستیم خودمان چندین پلیمر را آلیاژ کنیم که آن پایه پلیمر را به دست بیاوریم که تازه ممکن است آن کیفیت مورد نظر نیز حاصل نشود.

وی در خصوص میزان صادرات نیز خاطرنشان کرد: در سالهای نخست فعالیت خود (سالهای 82 تا 84) صادرات به کشورهای اوکراین، روسیه، سوریه، فلسطین، عربستان، ایتالیا، اسپانیا و کشورهای حوزه خلیج فارس داشتیم چون دارای برترین کیفیت جهان بودیم و طبیعی بود که اکثر کشورها دنبال خریداری محصولات ما بودند، ولی متاسفانه در اواخر سال 84 به دلیل فقر فرهنگی کارگران، شیفت صبح که می خواستند کار را به شیفت عصر تحویل بدهند، داخل اکسترودرها ساچمه می ریزند به همین دلیل تمامی خطوط تولید ما فلج شدند و در چند سال تعطیلی اجباری قرار گرفتیم که حدود 3 میلیارد تومان ضرر مالی و خسارت به همراه داشت. البته از بانک صادرات هم وام گرفتیم (250 میلیون تومان) بعد از چند سال زمان تسویه حساب در سال 94 مبلغ یک میلیارد و هفتصد میلیون تومان با فروش خانه، ماشین و … پول جمع کردیم و تسویه حساب را انجام دادیم!

پوچانی در پایان افزود: مسوولین ما کم کاری می کنند. همین موادی که در شرایط فعلی تولید می کنیم با جرات می گویم که بالاترین کیفیت محصول جهان را تولید می کنیم ولی متاسفانه در همین نمایشگاه، سایپا و یا ایران خودرو بدترین محصول و مواد را استفاده می کنند آنها نمی گویند که کیفیت خوب چه دارید، آنها دنبال ارزان ترین جنس هستند و همین باعث می شود ماشینی که زیر آفتاب هست داشبورد آن دچار ترک شود و دلیل آنرا آفتاب معرفی می کنند و نمی گویند که اشکال از مواد اولیه ارزان مصرفی است که میزان کربنات کلسیم آن مثلا بیش از اندازه است!

 

سلام الهی: حتی برای دوسال آینده هم نمی توان برنامه ریزی کرد

حمید سلام الهی، مدیر بازرگانی شرکت مهرکام پارس،در خصوص تولیدات این مجموعه گفت: در زمینه تولید قطعات تزئینات داخلی و خارجی خودرو فعالیت می کنیم و جزو گروه ایران خودرو هستیم و در حال تولید قطعاتی مانند سپر، بخاری، صندلی، داشبورد و سایر قطعات پلیمری با تیراژ بسیار بالایی با امکانات و تجهیزات و تکنولوژی بسیار خوب هستیم.

وی در ادامه افزود: شرکت مهرکام پارس قدمت بسیار زیادی دارد. در سالهای گذشته موفق شدیم تجهیزات بسیار خوبی را از کشورهایی مثل آلمان وارد کنیم و خطوط بسیار خوب تزریق، خطوط بادی و خطوط اکسترودر را از شرکت های معتبر خریداری و وارد کردیم و در بحث تکنولوژی داشبورد سیستم های ترموفورمینگ و … را از کشورهای اروپایی وارد کردیم. در بخش تولید صندلی کل خط را از فرانسه وارد کرده ایم و خطوط رنگ نیز از شرکتهای آلمانی وارد شده است و در شرایط فعلی برای توسعه خطوط در حال برنامه ریزی هستیم و سعی داریم که از تکنولوژی روز استفاده کنیم.

سلام الهی در مورد مشکلات نیز تصریح کرد: کلا در صنعت ما در بحث خرید و ورود متریال مشکلات بسیار زیادی هست. بحث تحریم ها از یک طرف و بحث ارز نیز از طرف دیگر مشکلات را دوچندان کرده است. ما در گذشته از کشورهای اروپایی مواد اولیه را وارد می کردیم ولی در شرایط کنونی از چین و کره مواد وارد (در مورد کره هم زمین گیر شدیم) می کنیم و حالا بیشتر از چین و بخشی هم از ترکیه. 108 کالا و مواد وارد می کردیم که سال گذشته (پروژه آن دست خودم بود) حدود 85 مورد را تولید داخل کردیم ولی در یکسری مواد و قطعات مشکل داریم چون هم تیراژ آن پایین است و هم اینکه سرمایه گذاری خیلی بالایی را لازم دارد.

وی در ادامه اضافه کرد: تکنولوژی و سرمایه گذاری لازم در ایران وجود نداشته و ندارد و سرمایه گذار نیز امنیت لازم را در اختیار ندارد. در ایران دو پارامتر برای سرمایه گذار اهمیت دارد؛ یکی اینکه چه میزان فروش در این بازار وجود دارد که با این تیراژ های تولید، عدد بسیار پایینی است در حالی که سایر کشورها چند ده میلیون خودرو تولید می کنند و در کشور ما (سایپا و ایران خودرو)در سالهای اخیر به یک میلیون هم نرسید! و دوم اینکه در بعضی از مواد نیازمند خارج هستیم و هر لحظه این تحریم ها می تواند، تولید را قفل کند و در واقع همین باعث گرفتن انگیزه از سرمایه گذار می شود.

سلام الهی در پایان افزود: یکی از مشکلات اساسی ما این است که از آینده این صنعت حتی تا 2 سال دیگر خبر نداریم و بنابراین امکان برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت وجود ندارد  و عمده مشکل ما همین برنامه ریزی است که به کدام سمت، با کدام هدف و با چه تیراژی، با چه تکنولوژی و چه محصولاتی پیش برویم. روی پلتفرم های جدید سرمایه گذاری کردیم  ولی با تحریم روبرو شدیم و کنسل شد.

 

دارابی: در تهیه مواد پلیمری مشکل داریم

کامبیز دارابی، مسوول قطعات پلیمری شرکت سایپا دیزل بخش واحد مهندسی ساخت و خودکفایی،گفت: قطعات پلیمری مورد نیاز خود را اکثرا از تامین کنندگانی که در سطح کشور هستند تهیه می کنیم. ولی اکثر قطعات پلیمری مشکل تامین مواد اولیه دارند که به دلیل بسته شدن درهای مراوردات بانکی به وجود آمده است.

با توجه به افزایش قیمت مواد اولیه، هزینه تمام شده برای یک قطعه بالا رفته و همین روی قیمت تمام شده محصول اثر گذاشته است. دولت تا حدودی حمایت کرده ولی درخواست ما حمایت کامل دولت از تامین کنندگان و قطعه سازها و تامین کنندگان مواد اولیه در جهت قطعه سازی است.

 

آقابابایی: بازیافت پلیمر از باطری های فرسوده

پارسیان پارت پاسارگاد از زیر مجموعه های هلدینگ سپاهان باطری است که در زمینه بازیافت باطری های فرسوده فعالیت می کند. فعالیت کلی این شرکت جمع آوری باطری های فرسوده از داخل ایران، افغانستان و عراق جهت بازیافت است.

مهدی آقابابایی، سرپرست واحد برق و ابزار دقیق شرکت پارسیان پارت پاسارگاد، ضمن بیان مطلب فوق، اشاره کرد: مواد پلیمری از باطری ها بازیافت می شوند و در ترکیب با پلی پروپیلن های نو مجدد در اختیار باطری سازی قرار می گیرد.

وی ادامه داد: در تحریم ها برای تامین مواد اولیه مشکل خاصی نداریم و اکثر این مواد از داخل تهیه شده است ولی طبیعی است با افزایش قیمت دلار تا حدودی روی قیمت های ما نیز تاثیر گذاشته. ما معمولا نیاز شرکت سپاهان باطری را تامین می کنیم ولی اگر تولیدات زیادی داشته باشیم مازاد محصولات را به کشورهای دیگر صادر می کنیم. سالهای قبل به کشورهای دیگر صادرات داشتیم ولی در وضعیت فعلی تا حدودی تولیدات ما کمتر شده است.

آقابابایی تاکید کرد: خطوط اکسترودر ما حدود 12 سال پیش از ایتالیا وارد  و نصب و راه انداری شد. البته ساخت دستگاه های اکسترودر در کشور زیاد است و واردات آنها زیاد به صرفه نیست. در شرایط فعلی شاهد هستیم که در کارگاه های کوچک و بزرگ در حال ساخت آن هستند و نیاز داخل کاملا تامین می شود.

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا