اخباراخبار ویژه

گزارش اختصاصی بسپار از نمایشگاه پوشش‌های اروپا European Coatings Show 2023

بسپار/ایران پلیمر نمایشگاه پوشش‌های اروپایی ECS  گردهمایی بزرگ و مهم در صنعت پوشش و رنگ است که پس از یک دوره طولانی وقفه به دلیل همه گیری ویروس کرونا در جهان در تاریخ  28 تا 30 مارس 2023 (8-10 فرودین 1402) در نورنبرگ آلمان  به صورت حضوری برگزار شد. نمایشگاهی مرتبط با پوشش‌ها، چسب‌ها، آب‌بندها، مواد شیمیایی ساختمانی است که تمام جنبه های تولید، فناوری‌های جدید و پیشرفت‌های اخیر در آن عرضه می‌شود.  نمایشگاهی پیشرو برای صنعت پوشش و رنگ که در سطح بین‌المللی می‌باشد و هر دو سال یکبار برگزار می‌گردد.
تقاضا برای رنگ و پوشش‌ها همواره در حال افزایش است. تولیدکنندگان در صنعت پوشش همواره با چالش‌های بزرگی روبرو هستند. نمایشگاه پوشش‌های اروپایی به آنها این فرصت را می‌دهد تا با آخرین پیشرفت‌ها در این حوزه آشنا شوند. این نمایشگاه  در 3 روز با 1018 غرفه دار از 42 کشور جهان در فضای 40000 متر مربعی در هشت سالن رکوردهای جدیدی را در برگزاری ثبت کرد.

مجموعه گسترده‌ای از پیشرفت‌های جدید، نه تنها در هر غرفه، بلکه در طول ارائه محصولات که هر روز برگزار می‌شد، به نمایش گذاشته شد و  بازدیدکنندگان این فرصت را داشتند  که در حین گوش دادن به سخنرانی‌های کوتاه غرفه‌داران در مورد معرفی محصول شاخص با دیگر محصولات آنان نیز آشنا شوند . همچنین تمرکز بر معرفی استعدادهای جوان در قالب یک منطقه استارت آپی شاخصه این نمایشگاه بود. همچنین یک غرفه مشترک برای شرکت‌های جدید و گروهی از دانشجویان به نمایندگی از دانشگاه علوم کاربردی در اسلینگن وجود داشت. موضوع تکراری در بسیاری از غرفه‌ها نوآوری پیرامون توسعه‌های پایدار، کاهش کربن،  چرخشی بودن، فرمولاسیون های بدون حلال، پوشش های پودری و همچنین محصولات آب پایه بود. اما مواد کاربردی در صنعت در کانون توجه قرار گرفته بودند . شایان ذکر است که محیط زیست نیز نقش مهمی در انتخاب برگزارکنندگان داشت. بدون شک، در ECS امسال چیزهای زیادی برای دیدن وجود داشت. هنگام قدم زدن در سطح نمایشگاه، بسیاری از غرفه‌ها توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب کردند. به عنوان مثال نگاهی اجمالی به آینده توسط Pigmentsolution، یک شرکت اتریشی ارائه شد که در غرفه‌اش یک پهپاد نمایش داده شده بود. پوشش‌های کاربردی مدتی است که مورد توجه بیشتری قرار گرفته‌اند. آنها می‌توانند شاهکارهای بزرگی انجام دهند و پهپاد نمونه کاملی از این است. ویژگی خاص این پهپاد پوشش ضد یخ است که بر روی تیغه‌های روتور اعمال می‌شود تا از تشکیل یخ بر روی سطوح در حین کار جلوگیری کند. تشکیل یخ روی چنین سطوحی می‌تواند مشکل ساز باشد زیرا زمانی که یخ روی آن تشکیل می‌شود، قابلیت حرکت طولانی مدت را کاهش می‌دهد. پوشش ضد یخ نتایج خوبی را در شرایط کاری واقعی نشان می‌دهد. بازدیدکنندگان علاقمند می توانستند مستقیماً به تیغه های روتور پوشش داده شده نگاهی بیاندازند. حتی از پوشش‌های کاربردی تری نیز در پهپاد استفاده شده است. Mistlberger اظهار داشت: “علاوه بر پوشش ضد یخ، یک پوشش ضد باکتری و ضد ویروسی برای داخل کابین ایجاد شده است که اغلب در صنعت هوافضا مورد نیاز است.” این پهپاد در حال حاضر در چین در حال بهره برداری است و انتظار می رود به زودی وارد اروپا شود

در بخش کنفرانس ECS، بیش از 140 سخنران از 40 کشور آخرین یافته‌های خود را برای صنعت پوشش در بیست و چهار جلسه  در طول دو روز ارائه کردند.  مواد اولیه پوشش‌ها، مواد اولیه جوهرهای چاپ، مواد اولیه چسب‌ها، مواد شیمیایی واسطه‌ای ساختمانی، تجهیزات آزمایشگاهی و تولیدی، دستگاه‌های اندازه‌گیری، کاربردی بودن محصولات، حفاظت از محیط زیست و ایمنی در محل کار، زیبایی شناختی و پایداری از جمله موضوعات مورد بررسی در بخش کنفرانس بودند. در مدت برگزاری کنفرانس 730 شرکت کننده در کنفرانس شرکت کردند. کنفرانس ECS با یک سخنرانی اصلی از Wijnand Bruinsma، مدیر پایداری در Akzo Nobel آغاز شد. او در مورد اقتصاد چرخشی و تأثیر آن بر صنعت پوشش صحبت کرد و بعد از آن دیگر سخنرانان در موضوعاتی همچون پوشش‌های کاربردی، آب‌پایه، خودرویی و پخت‌های پرتویی و نوآوری‌ها به سخنرانی در روز اول پرداختند که برجسته‌ترین آنان به یافته‌های یک همکاری تحقیقاتی بین المللی بزرگ با بودجه اتحادیه اروپا، پروژه De coat بود. که هدف آنان امکان استفاده چرخشی از منسوجات و قطعات پلاستیکی با پوشش‌های (چند لایه) است که معمولاً هنوز قابل بازیافت نیستند.

دومین روز از کنفرانس ECS مربوط به موضوعاتی همچون چسب‌ها و آب‌بندها، مواد شیمیایی ساختمانی ، پلی‌یورتان‌ها ، پوشش‌های حفاظتی، دستگاه‌های آزمایشگاهی و اندازه‌گیری، پوشش‌های معماری، پوشش‌های دوست‌دار محیط‌زیست، و دیجیتالی‌سازی بود.

هر نمایشگاه تعداد زیادی شرکت‌کننده جدید را می‌بیند که برای اولین بار به آن می‌پیوندند. بسیاری به سمت حوزه جدیدی از تحقیقات حرکت می‌کنند و برای تامین علایق آنها بود که شبکه وین سنتز، سازمان دهندگان کنفرانس ECS، آموزش‌های قبل از کنفرانس را در دستور کار قرار دادند. پ‍نج جلسه آموزشی مختلف به طور همزمان در روز یکشنبه 26 مارس برگزار شد و بیش از صد شرکت‌کننده در آن شرکت کردند. موضوعات این 5 جلسات و برگزارکنندگان آن به شرح زیر بوده است.

  • فرمولاسیون چسب‌ها و آب‌بندها
    دکتر Matthias Popp  از Fraunhofer IFAM به صورت خلاصه توصیف کرد که چگونه چسب بخشی از زندگی روزمره است. او عناصر شیمیایی و تکنولوژی چسب ها و آب‌بندها، تغییرات مختلف آنها و خواصشان را بیان کرد. همچنین با استفاده از نکات عملی فرمولاسیون و استفاده از تجربیات گسترده خود، توصیه هایی در مورد نحوه محاسبه پارامترهای کلیدی به صورت گام به گام ارائه کرد.
  • مبانی پوشش های کاربردی
    دکتر Volkmar Stenzel، از Fraunhofer IFAM، با گروه خود در مورد خواص ضد خش، ویژگی‌های تمیز شوندگی آسان و بسیاری از افزودنی‌های احتمالی کاربردی برای پوشش‌ها صحبت کرد. تمرکز ویژه بر بهبود عملکرد صنعت پوشش داشت.
  • شناخت زیست‌کش (biocide) و آخرین مقررات وضع شده

دکتر Annette Bitsch از Fraunhofer ITEM به همراه گروه‌اش  با یک مرور کلی تکنولوژیکی  مورد استفاده در زیست‌کش‌ها و هم یک طرح کلی از جنبه های قانونی که تحولات را شکل می‌دهد، با تأکید بر تغییرات فعلی که در دستورالعمل زیست‌کش‌ها در اروپا ایجاد شده است، مورد بررسی قرار دادند.

  • پوشش‌های پلی اورتان

دکتر Ulrich Freudenberg ، یک مشاور بینش خود را در مورد پلی ایزوسیانات‌های استاندارد مرتبط با پوشش‌ها و ویژگی‌های اجزای پلی ال که در آن زمینه نیز استفاده می‌شود، را به اشتراک گذاشت. او به‌ویژه روی ترکیب‌هایی که برای کاربردهای مختلف مناسب هستند و روی شیمی پوشش‌های چسبی PUR با حلال 1K و 2K، پوشش‌های PU با آب 1K و 2K، پوشش‌های PU پخت با UV تمرکز کرد. ، پوشش های پودری PU و سیستم های پخت دو مرحله‌ای را نیز مورد بررسی قرار داد.

  • پراکنش رنگدانه‌ها و پرکننده‌ها

Frank Kleinsteinberg از Evonik بر اهمیت این موضوع تأکید کرد و بیان داشت فرآیند پراکندگی مهمترین و پیچیده‌ترین جنبه تولید است. او و گروه خود توضیح دادند که چگونه موفقیت پراکندگی به عوامل زیادی بستگی دارد و چگونه می‌توان آنها را آماده کرد تا نتایج عالی به دست آید.

هر کنفرانس، نمایشگاه پوشش‎های اروپایی با مراسم ا هدای جوایز رسمی ( یک تندیس به همرا 2000 یورو) برای مبتکرانه ترین مقاله به همراه دارد.

در این دوره دکتر Hong Xuو همکارانش از شرکت Cardolite برنده جایزه شدند.
Damir Gagro، مدیر محتوا در نمایشگاه پوشش‌های اروپایی جایزه کنفرانس ECS را در جلسه‌ای عمومی به همراه جایزه 2000 یورویی به دکتر Hong Xu سپرد. دکتر   Hong Xuو همکارانش سال‌ها بر رو ی مواد تجدیدپذیر کار می‌کنند و تلا ش های  زیاد ی برا ی تحقیقا ت انجام داده اند. Hong Xu دکترای خود را از گروه  پوشش‌ها و مواد پلیمری در دانشگاه ایالتی داکوتای شمالی در سال 2011 دریافت کرده است.

 

مهندس گلرخ ذوالفقاری

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا