اخبار

گزارش اختصاصی بسپار/ ایران پلیمر از نمایشگاه اگروفود: تصویری کم رنگ از صنعت بسته بندی

بسپار/ ایران پلیمر  بیست و ششمین نمایشگاه بین المللی صنایع کشاورزی و غذایی تهران (اگروفود ۲۰۱۹) که یکی از معتبرترین رویدادهای سالیانه صنعت غذایی و کشاورزی و البته صنایع وابسته به آن از جمله بسته بندی در منطقه است، از روز سه شنبه 28 خرداد به مدت چهار روز  در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برپا بود. این نمایشگاه با حضور ۷۶۵ شرکت داخلی و ۱۶۰ شرکت خارجی از ۲۰ کشور جهان فعالیت خود را آغاز و کشورهای اسپانیا، اتریش، آلمان، ایتالیا، اسلواکی، امارات متحده عربی، اندونزی، برزیل، ترکیه، تونس، چین، دانمارک، روسیه، سوئیس، گرجستان، لهستان، مغولستان، هلند، هند و یونان در آن شرکت داشتند.

فضای اختصاص داده شده به نمایشگاه بین المللی اگروفود افزون بر ۷۰ هزار مترمربع بود.

گفت و گوی خبرنگار بسپار را برخی از دست در کاران صنعت پلیمر در این نمایشگاه می خوانید:

 

قوانین دست و پاگیر داخلی را تغییر دهید

شرکت شایان شیمی  حدود 35 سال سابقه فعالیت دارد. ابتدا در زمینه شوینده ها و پاک کنندهای صنعتی کار خود را شروع کردیم، ولی در سالهای اخیر علاوه بر آن در حوزه چسب های صنعتی و روان کارهای صنعتی هم ورود کرده ایم و محصولاتی در این زمینه ها تولید می کنیم.

مجید حکیمی، مدیرعامل شرکت شایان شیمی، ضمن بیان مطلب بالا، تصریح کرد: در 7 حوزه صنعتی در صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع حمل و نقل هوایی و ریلی، صنایع غذایی، صنایع هتلی، صنایع بیمارستانی، صنایع فلزی و صنایع دامپروری فعال هستیم. عمده محصولات ما خلاصه شده در زمینه شوینده ها و پاک کننده های صنعتی و معضلاتی که صنعت  در این زمینه دارد (مثل همه شرکت های تولیدی و فعال) در حال حاضر تامین مواد اولیه است. به دلیل اینکه بخشی از مواد اولیه ما وارداتی است و با چالش های متفاوتی رو به رو هستیم. بعضا تحریم، تامین ارز، مشکل انتقال ارز به خارج از کشور برای واردات کالا و اینها تاثیرات خارجی است و در برخی موارد همه چالش ها بر می گردد به قوانین دست و پا گیر داخلی خودمان از جمله گمرک که خیلی وقتها روی ترخیص کالا مشکلاتی ایجاد می کند.

وی افزود: در وزارت بازرگانی زمان زیادی طول می کشد تا مجوز ورود کالایی را بدهند و انتظار ما تولید کننده ها در چنین شرایطی حمایت بیشتر دولت است. حداقل ما که در این شرایط با این همه سختی و مشکلات سعی کردیم که نبض تولید این مملکت را اجازه ندهیم که بخوابد و در زمینه اشتغال زایی عملا هر واحد تولیدی اگرفعال باشد، اشتغال مفید ایجاد کرده، اگر قادر به تولید نباشیم دیگر نیازی به کارگر نداریم و اینها باعث می شود که اولین صدمه را مبحث اشتغال ببیند. در حالی که دولت محترم یکی از اهدافی را که تعیین کرده حداقل برای 4 ساله دوم افزایش میزان اشتغال است. ما عملا با این مشکلاتی که می بینیم توسعه کار تولید وجود ندارد، چون اینقدر در تولید مشکل داریم که نمی توانیم توسعه داشته باشیم و طبیعتا اشتغال هم توسعه پیدا نمی کند و با همان کارگرهای موجود سعی می کنیم که شرایط را پیش ببریم.

حکیمی گفت: به نظرم شرکت هایی که الان در شرایط موجود کار را ادامه می دهند به نوعی در حال جهاد هستند اما نکته بسیار مهم این است که مبحث تولید در این چند سال اخیر دو زیر ساخت می طلبد که شرکت ها داشته باشند. یا باید سرمایه های خیلی کلان داشته باشند  که این نوسانات را پشت سر گذاشته و زمین نخورند یا باید در زمینه دانش فنی خیلی قوی باشند.

وی ادامه داد: تحریم ها از دیدگاه دیگر چالش نیست و فرصت محسوب می شود به دلیل اینکه وقتی کالاهای خارجی وارد نمی شوند برای تولید کننده ها فرصت خوبی است تا اول به بخشی از بازار هدفمند  دسترسی پیدا کنند و کیفیت هم نقش خودش را دارد ولی نکته مهم این است که بتوانیم مواد اولیه را تامین کنیم. یعنی زمانی تحریم برای تولید کننده داخلی یک فرصت است که امکانات تامین مواد اولیه هم فراهم باشد و دولت هر کمکی که می تواند برای تولیدکننده داخلی انجام دهد  نه اینکه به لحاظ تامین مواد اولیه برویم در لیست همان تحریم شده ها و عملا در تامین مواد اولیه مشکل داشته باشیم.

حکیمی ادامه داد: ما در مجموعه شایان شیمی به واسطه بخش تحقیق و توسعه  قوی  که داریم و به واسطه دانش خوب و قابل قبول در خیلی از موارد اقدام به جایگزین کردن مواد اولیه کردیم.

 

دی دی هم مثل سایرین سال گذشته جهش قیمت تا 500 درصد را تجربه کرد!

علیرضا گلزار، مدیر عامل شرکت مهراب بهشت گفت: با برند دی دی واتر فعالیت می کنیم و فعلا محصولات ما آب معدنی، آب آشامیدنی و آب طعم دار است. PET را از پتروشیمی تندگویان خریداری می کنیم که بطری های آب از آن تولید می شود.

گلزار ادامه داد: اوج مشکلات ما سال قبل بود که در ابتدا موادی با کیفیت بسیار مناسب خریداری می کردیم ولی ناگهان قیمت ها 400 تا 500 درصد افزایش پیدا کرد! این موضوع باعث تعطیلی بسیاری از واحدهای تولیدی شده و کار را بسیار سخت کرد و بهای تمام شده بالایی برای محصولات به وجود آمد و مشتریان را کم کرد و افت فروش چشمگیری در صنعت آشامیدنی شاهد بودیم. دلیل این اتفاقات صرفا تحریم ها نبود. در برهه ای از زمان مربوط به صادرات مواد پتروشیمی بود که باید اول نیاز داخل را تامین می کردند. عرضه و تقاضا با هم هماهنگی ندارد و تقاضا در بازار مخصوصا در سال 97 بسیار بالا بود ولی عرضه پتروشیمی خیلی کم.

وی در پایان افزود: بزرگترین مشکل بهای تمام شده محصولات است که البته این مشکل همه تولید کنندگان است که بر می گردد به خرید مواد اولیه ما. چون پایه کار بسته بندی صنایع غذایی به مواد پلیمری برمی گردد. وقتی بها بالا می رود، مجبور به افزایش قیمت هستیم و آب معدنی هم با توجه به مشکلاتی که هست ممکن است جزء کالاهای اساسی نباشد و از سبد کالاهای خانواده حذف می شود. این به تولید کننده آسیب می رساند و در نهایت منجر به تعطیلی کارخانجات و تعدیل نیرو و سایر موارد می شود.

(خوب است بدانید در شرح ماموریت دی دی واتر آمده است: مراقبت از جامعه، بزرگترين مسووليت هر يك از ماست. مجموعه مهرآب کلیه درآمد حاصل از فروش محصولات را در سه مسير براي اعتلاي فرهنگ، مسئوليت اجتماعي و تعهد به جامعه براي ساختن بهترين ها سرمایه گذاری می کند:

  • مسیر سبز:  سرمایه گذاری در حوزه محيط زيست
  • مسیر صورتی:  سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری و تشخیص سرطان بانوان
  • مسیر آبی:  سرمایه گذاری در حوزه كودكان بي سرپرست و بدسرپرست)

 

 

به 10 کشور اروپایی و آسیایی صادرات داریم

احمد جهانشیری، مدیر عامل شرکت زعفران ساریچ، تصریح کرد: در زمینه صادرات و بسته بندی زعفران در مشهد فعالیت می کنیم  و بسته بندی ما از یک دهم گرم تا 5 گرم برای مصرف داخل و خارج کشور است و بسته بندی های پودر زعفران و عصاره زعفران، پودر خامه  یا سفیده زعفران را داریم و عمده کار ما هم در بخش صادرات است که به حدود 10 کشور اروپایی و آسیایی انجام می دهیم.

جهانشیری در ادامه افزود: وضعیت بسته بندی رشد بسیار خوبی داشته  و حالا با اروپا در حال رقابت هستیم. مواد اولیه هم گران هست، ولی تهیه آن دشوار نیست. نباید دائم از مشکلات شکایت کنیم. بالاخره همه مشکلات حل می شود و به سرعت در حال رشد هستیم. وضعیت بسته بندی خوبی داریم و اسپانیا فقط یک قدم از ما جلوتر است. در خصوص بسته بندی واقعیت این است که مردم داخل، زیاد به بسته بندی توجه ندارند و دنبال جنس خوب هستند، ولی برای خارج از کشور باید بسته بندی مناسب انجام شود.

 

خط چاپ مدرن یووی برای ورق و قوطی را راه اندازی کردیم

حمیدرضا اخوان، مدیرعامل شرکت صنایع بسته بندی امیدان، تاکید کرد: بنده با توجه به نیازهای روز بازار در جهت تامین مواد اولیه و قوطی مورد نیاز  کارخانجات تولید کننده مواد غذایی و با داشتن تجربه ای حدود 40 سال در امر تولید مواد غذایی از قبیل رب، کمپوت، کنسرو و مربا در سال 1386 در شهر مقدس مشهد اقدام به تاسیس واحد جدیدی به نام شرکت صنایع بسته بندی امیدان کردم. در ابتدا خطوط تولید قوطی سه تکه را از کشورهای آلمان، سویس و ایتالیا خریداری و در جهت تکمیل زنجیره تولید قوطی و ارائه مطمئن ترین بسته بندی مواد غذایی نسبت به خریداری دستگاه چاپ  و لاک از کشور آلمان اقدام کردیم.  فعالیت خود را توسعه دادیم و بدین صورت به یکی از بزرگترین واحدهای تولید کننده قوطی های فلزی مواد غذایی و شیمیایی تبدیل شدیم.

وی در ادامه اضافه کرد: این شرکت با داشتن خط چاپ و کوره یووی ساخت کشور آلمان به عنوان یکی از دارندگان خط چاپ یووی در ایران مطرح می باشد که بدین منظور چاپ روی قوطی این شرکت به شفاف ترین  و با کیفیت ترین چاپ در ایران تبدیل شده است. شرکت صنایع بسته بندی امیدان با بهره گیری  از کارشناسان مجرب و پشتوانه مدیریتی قوی و با تجهیز کارخانجات خود به خطوط مدرن روز دنیا توانسته است ارائه خدمات مطلوبی برای مشتریان داخلی و بین المللی خود به ارمغان آورد.

 

آینده بسته بندی ها پلیمری است

علی جلیلی، مدیرعامل شرکت تی لند، گفت: در چند زمینه مختلف فعالیت داریم. عمده کار ما در زمینه تولید و بسته بندی چای و دمنوش است و حدود 50 سال سابقه فعالیت در این زمینه را داریم. در کارخانه شمال تولید چای و دمنوش داریم و در کارخانه تهران بحث بسته بندی را. تمامی ماشین آلات ما جدید و اروپایی است و در 2سال اخیر وارد، نصب و آماده تولید شده است. عمده بازارهای ما برای صادرات در نظر گرفته شده است. ولی  با توجه به مشکلات موجود اکثر صادرکنندگان به صورت فله کار می کنند.

جلیلی ادامه داد: مشکل بعدی نوع بسته بندی ها بود که قابلیت رقابت با بازارهای جهانی را نداشت و در زمینه  چای و دمنوش مجموعه ای را در قالب کلینیک بسته بندی چای با استفاده از انواع ماشین آلات روز اروپایی (که هنوز وارد ایران نشده) آماده تولید و صادرات کردیم.

وی افزود: در زمینه مواد اولیه وارداتی با مشکل مواجه هستیم و با اختلاف نرخ ارزی که وجود دارد و تخصیص ارزی که عملا انجام نمی شود تولید ما متوقف می شود. ما در بسته بندی های خود از پلیمرها استفاده می کنیم که تهیه آن از داخل کشور است و مشکل زیادی نداریم. اما در بخش بسته بندی های مقوایی به دلیل قیمت نجومی که پیدا کرد و حتی تا  500 درصد رشد داشت عملا در این بخش تولید بسته بندی ما متوقف شد. ما از بزرگترین صادر کننده های چای هستیم که در عمده بازارهای اروپایی کار می کنیم ولی بخاطر مشکلات برگشت پول و تحریم ها، خیلی از آنها عقب رفتند و صادرات متوقف است.

جلیلی در پایان افزود: اکثر تولید کننده ها مشکل دارند. ما این مرحله را می گذرانیم ولی مهمترین نکته مشکلات اداری است که سازمانهای مربوطه به وجود می آوردند. کمترین حمایت را دولت از تولیدکننده دارد و بیشترین دست اندازها را در مسیر صدور مجوز ها ایجاد می کند!

 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا