اخباراخبار ویژه

گزارش ایران پلیمر از RePlast Eurasia2024/ نخستین دوره نمایشگاه بازیافت پلاستیک ترکیه چگونه برگزار شد؟

بسپار/ ایران پلیمر نمایشگاه بازیافت پلاستیک، فناوری ها و مواد از 13 تا 15 اردیبهشت در مرکز نمایشگاهی تویاپ اولین دوره خود را پشت سر گذاشت.

این نمایشگاه همزمان با نمایشگاه معدن برگزار شده بود و توانسته بود تنها یک سالن یعنی سالن شماره 11 نمایشگاه را به خود اختصاص دهد. سالنی نسبتا مهجور. این نمایشگاه در دوره اول خود، در جذب غرفه گذار و بازدیدکننده بین المللی هم چندان موفق نبود. از 101 غرفه گذار حاضر در نمایشگاه 80 درصد آنها شرکت ها و نمایندگی های فعال در ترکیه بودند، بقیه در پاویون چین جانمایی شده بودند و از کشورهای عربستان و هلند هر کدام یک شرکت در نمایشگاه حاضر بودند.

اتحادیه پلاستیک ترکیه (Pagev) به عنوان برگزارکننده نمایشگاه اما در تجربیات مشابه و همین تجربه نشان داده است که رسانه ها را می شناسد و به نقش آنها در ارایه فعالیت ها و دستاوردهای خود آشناست. چنانکه غرفه های مجلات دعوت شده به این نمایشگاه نسبتا پرتعداد و فعال بود.

گفته می شود بعد از غذا و محصولات کشاورزی، پلاستیک ها دومین دورریز بزرگ دنیا هستند.

کشور ترکیه یکی از واردکنندگان بزرگ دورریزهای پلاستیکی و احتمالا بزرگترین واردکننده در اروپاست.

در گزارشی از انجمن بازیافت ترکیه آمده است که از زمان آغاز طرح “زباله صفر” در این کشور و از سال ۲۰۱۰، میزان بازیافت از ۱۳ درصد به ۲۲/۴ درصد افزایش یافته است. این کشور هم‌اکنون ۱/۱ میلیون تن ضایعات پلاستیک را به ارزش یک میلیارد دلار در سال بازیافت می‌کند.

ترکیه قصد دارد تا سال ۲۰۵۳ هدف رسیدن به زباله صفر را محقق کند.

میزان اشتغال در این حوزه ۳۵۰ هزار نفر از طریق فعالیت در ۱۳۰۰ شرکت مرتبط با این صنعت گزارش شده است.

رییس انجمن بازیافت ترکیه همچنین اعلام کرد که بخش بازیافت تحت فشار شدید افزایش تقاضا قرار دارد، به‌گونه‌ای که حتی قیمت PET بازیافتی با مواد نو یکی شده است! البته این امر متاثر از قوانین حامی استفاده از مواد بازیافتی نیز هست.

البته قیمت پلاستیک های بازیافتی به طور متوسط در این کشور ۴۰۰ دلار به ازای هر تن است که در مقایسه با قیمت متوسط مواد نو یعنی ۲۰۰۰ دلار، هنوز فاصله زیادی دارد.

جالب است بدانید واردات ضایعات پلاستیکی، در ترکیه در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۲۸ میلیون دلار بوده و درست در همین سال این کشور ۱.۲ میلیارد دلار پلاستیک های بازیافتی صادر کرده است.

Iranpolymer

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا