مقالات

گزارش بازدید اخبار خودرو از صنایع لاستیک یزد: صادرکننده ممتاز سال 96

بسپار – به گزارش اخبار خودرو ، تایر‌سازی در ایران، به سبک برترین برندهای روز اروپا. جمله‌ای که نه شعار است نه آرزو، آن‌هم در کارخانه‌ای که اگر صحبت‌های مهماندار پرواز پیش‌از فرود را نمی‌شنیدیم و با کارگران و مهندسان کارخانه گپ‌و‌گفتی با لهجه یزدی نمی‌کردیم، بی‌شک باورمان نمی‌شد این حجم از تکنولوژی و صنعت در قلب ایران گردهم آمده‌اند تا برای میلیون‌ها خودروی موجود درکشور، تایر امن و مطمئن بسازند، به‌گونه‌ای که حتی پیشرفته‌ترین خودروسازان دنیا هم مشتری تایرهای ایرانی باشند.
دنیای ساخت تایر آنقدر پیچیده است که برای درک آن نیاز به ساعت‌ها توضیح و بازدید از خطوط تولید داشته باشی، آن‌هم در یکی از بزرگ‌ترین و به‌روز‌ترین خطوط تولید تایر در خاورمیانه.
اینجا یزد است، مجتمع صنایع لاستیک یزد که سال‌هاست تایرهایش با نشان «یزد تایر» زیر چرخ میلیون‌ها خودروی داخل و خارج از کشور می‌چرخد. کارخانه‌ای که در سال ۹۶ به عنوان صادرکننده ممتاز شناخته شده است.

در اولین گام همراه یکی از قدیمی‌ترین مهندسان یزد تایر، وارد خط تولید می‌شویم، جایی‌که قرار است خروجی آن با محصول تولید‌شده در بزرگ‌ترین کارخانه‌های تایر‌سازی دنیا برابری کند و بر اساس توافق جدیدشان با رنو فرانسه، بخشی‌از این محصولات قرار است روی محصولات رنو فرانسه نصب شوند.


ترکیب دوده و کائوچو در قلب «بنبوری»

کارکردن در شرایط سخت اما استاندارد، شاید بهترین واژه باشد برای توصیف شرایط کاری افرادی که بنبوری را برای کار کردن انتخاب کرده‌اند. جایی برای اختلاط بلک‌کربن(دوده)، انواع کائوچوهای طبیعی و مصنوعی و البته مواد شیمیایی مختلف که درنهایت ترکیبی برای ساخت اجزای مختلف یک تایر را تشکیل می‌دهند.

مهندس کارگر، مسئول سالن رادیال است، سالن نهایی ساخت تایر که کارگران تایرسازی ثمره کار هزاران نفر را در آنجا آماده و تحویل واحد پخت می‌دهند.

کارگر در همین ابتدای مسیر می‌گوید: «هر تایر از ۸ بخش مختلف تشکیل شده است که ماده اولیه ساخت هر یک از این بخش‌ها (آمیزه) در این سالن ساخته و آماده می‌شود.

در سالن بنبوری ۲۰ نوع آمیزه مختلف کامپاند می‌شود و با کدهای مختلف و بر‌اساس میزان مشخصی از هر ماده، برای ساخت بخش‌های مختلف تایر استفاده می‌شوند.


مهم‌ترین و البته حساس‌ترین بخش کار، تعیین وزن و میزان مشخصی از مواد اولیه است تا با ترکیب آنها ماده اولیه یا همان مسترِ لازم برای ساخت بخش‌های مختلف تایر ساخته شود. مسئولیت این کار نیز بر عهده کامپاندینگ‌کاری است که باید بر اساس مدل، سری و نوع کاربری تایر، میزان هر یک از مواد اولیه را مشخص کند.

[EasyDNNGallery|19624|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

تایر سری v که به تازگی در این شرکت تولید می شود و قابلیت تحمل تا سرعت ۲۴۰کیلومتر در ساعت را نیز دارد. برای ساخت این تایر از آمیزه هایی با فرمول خاص استفاده می شود.


[EasyDNNGallery|19625|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

تایر پس از پخته شدن در دستگاه پرس و کوره، خنک شده و پس از کنترل کیفی وارد انبار می شود.

 


 

در این مرحله ۶ نوع دوده که بیشتر از کارخانه کربن سیمرغ تامین می‌شود، با ۱۰تا۱۲ نوع کائوچوی طبیعی و مصنوعی ترکیب و پس از آن در دستگاه بنبوری به صورت ورقه، به‌خطوط تولید هر بخش از تایر منتقل می‌شوند.

نام این واحد «کلندِر» است. همان بخشی که قرار است لایه‌های نخی و سیمی تایر در آنجا تولید شود. رول‌های بزرگی که در نگاه اول مانند پارچه‌اند و قرار است تا چند دقیقه دیگر لایه‌ای به ضخامت چند میلیمتر از آمیزه تولیدشده برای این کار، به دو طرف آن کشیده شود.

یکی از رول‌ها درون دستگاه است و با ظرافتی باور نکردنی، پارچه نازک را تحویل می‌گیرد و لایه نخی تشکیل‌دهنده تایر را تحویل می‌دهد. به قول یکی از کارگران «یک لایه به ضخامت پوست پیاز» در دوطرف نخ‌ها کشیده می‌شود.

یکی دیگر از بخش‌های مهم تایر، بِلت یا همان لایه‌های سیمی است و تایرهای رادیال به همان لایه‌های سیمی ‌شان معروف شده‌اند. برای ساخت این لایه تعداد زیادی قرقره از سیم‌های فولادی زردرنگ در سالن بزرگی کنار هم چیده شده‌اند تا برای هر تایر یک نوع بِلت مخصوص با تعداد و ضخامت مناسبی از سیم ساخته شود.

سیم‌های فولادی همگی از صنایع مفتولی زنجان می‌آیند و به کار بردن این حجم از سیم‌های فولادی مشخص می‌کند تایرسازی می‌تواند صنایع دیگر را نیز در کشور فعال کند.

در این بخش تعداد مشخصی سیم مفتولی با ظرافتی خاص در کنار هم قرار می‌گیرند و پس از ورود به رول مخصوص تولید لایه‌های سیمی، با لایه‌ای نازک از آمیزه ویژه تولید‌شده برای این بخش از تایر پوشیده می‌شوند و محصول نهایی یعنی لایه سیمی تولید و تحویل واحد تایرسازی می‌شود.

حالا نوبت ساخت رول‌های ترد (کف‌تایر) و ساید وال (دیواره‌های) تایر است که همگی در سالن رادیال کارخانه یزد‌تایر ساخته می‌شوند. لیفتراک براساس نوع محصولی که قرار است در این ساعت تولید شود، آمیزه ساخته‌شده برای دیواره یا کف تایر را به اینجا می‌آورد و بعد از گرم کردن و آمیزه، کار ساخت دو لایه اصلی تایر آغاز می‌شود.

ماده اولیه که با حرارت گرم شده، آماده شکل گیری است، با فشار از درون قالب‌ها عبور می‌کند و محصول تولید‌شده به‌عنوان ساختار تشکیل‌دهنده ترید یا ساید وال آماده می‌شود.

در مرحله بعد نوبت به برش لایه‌های سیمی است تا این لایه‌ها را زاویه‌دار برش دهد و بلت را به اندازه لازم برای هر سایز از تایر آماده کند.


تایرسازی، دقیق، حساس و جذاب!

به جذاب‌ترین مرحله از ساخت یک تایر می‌رسیم. اینجا قرار است هشت قطعه از تایر روی هم سوار شوند و محصولی به‌نام گرین‌تایر یا همان تایر خام و آماده برای ورود به مرحله پخت، تولید شود.


پیش‌از اینکه به این مرحله برسیم، دیگر اجزای ساخت تایر یعنی گپ‌استریپ یا همان کمربندی که به برای ایمنی و استحکام تایر به دور بلت‌ها یا همان لایه‌سیمی پیچیده شده است، ساخته می‌شود و همراه طوقه و لایه اینر‌لاینر که وظیفه تیوب ‌لس‌ کردن تایر را برعهده دارد، وارد سالن تایر‌سازی می‌شوند.

[EasyDNNGallery|19627|Width|400|Height|400|position||resizecrop|False|lightbox|False|title|False|description|False|redirection|False|LinkText||]

ساخت لایه‌های نخی و سیمی با ظرافتی باورنکردنی

در این مرحله اینر‌لاینر، سایدوال ها، لایه نخی، بلت یک و بلت دو و گپ‌استریپ روی هم سوار می‌شوند و در فرایندی دقیق گرین‌تایر یا همان تایر خام تولید می‌شود. پس از این مرحله است که تایرها وارد مرحله پخت می‌شوند و مدت ۱۱ دقیقه با پرس‌های مختلف که نقش گل‌های مختلف تایر را روی خود دارند، پخته شده و هر گرین‌تایر به یک تایر آماده تبدیل شود.

بعد از طی مراحل پخت که با فشار و گرمای بخار آب انجام می‌شود، تایرها توسط کاربر مستقر در هر خط کنترل شده و در صورتی که از لحاظ ظاهری مشکلی نداشته باشند، به واحد بسته‌بندی و انبار منتقل می‌شوند.

در این بین البته تعدادی از تایرهای تولیدی در هر ساعت نیز به‌صورت اتفاقی به واحد ایکس‌ری می‌روند و کلیه اجزای تایر توسط اشعه ایکس بررسی می‌شوند. در این مرحله هر نوع ایراد ساختاری و تولیدی در تایر قابل‌مشاهده است و اگر تایری مشکل‌دار باشد، تمام تایرهای تولیدشده در آن ساعت بررسی و بازبینی می‌شوند.

کارخانه تایرسازی یزد تایر که کلیه محصولات تولیدی آن تحت لیسانس وردشتاین هلند تولید و به بازار عرضه می‌شود، به‌دلیل بالا بودن تکنولوژی ساخت اولین گزینه برای خودروسازانی است که قصد انتخاب تایر برای خودروهای تولیدی خود را دارند.

انبار این تایرساز بزرگ و البته پیشرفته پر است از تایرهایی که به‌ترتیب بارگیری و راهی کارخانه‌های خودروسازی داخلی و خارجی می‌شوند، از ایران‌خودرو و سایپا گرفته تا خودروسازان روز اروپا که به‌تازگی محصولات خود را با تایرهای یزد تایر روانه بازارهای دنیا می‌کند.

 

نویسنده : علیرضا کافی


 


 


نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا