اخباراخبار ویژه

گزارش های ویژه ChinaPlas 2023/ نقش کلیدی ویتنام در تولید صنایع پلیمری در جنوب شرق آسیا

گروه ترجمه و تولید محتوا در بسپار/ ایران پلیمر

گزارش های تصویری این گروه رسانه ای از نمایشگاه چایناپلاس 2023 را که از امروز به مدت 4 روز در شنژن برپاست در صفحه اینستاگرام بسپار دنبال کنید.

صنعت پلاستیک در ویتنام به توسعه کلی صنعتی این کشور کمک کرده است و در طول سال‌ها، این صنعت رشد قابل توجهی داشته است. مطالعه‌ای توسط بانک جهانی در مورد صنعت پلاستیک ویتنام نشان  می‌دهد که چگونه پلاستیک به طور گسترده در بسته بندی، کالاهای مصرفی، خودرو، الکترونیک، حمل و نقل / هوانوردی و کشاورزی استفاده شده است. طبق آمار بانک جهانی، تنها در سال 2019، تولید صنعت پلاستیک در این کشور به 8.89 میلیون تن رسید که حدود 17.5 میلیارد دلار به اقتصاد ملی یا 6.7 درصد از تولید ناخالص داخلی کمک کرد.

طبق گزارش Mordor Intelligence، رشد تولید صنعتی ویتنام در بازار پلاستیک این کشور مثبت است و قرار است سالانه 8 درصد در دوره 2023-2028 رشد کند. بر اساس این گزارش، در حالی که همه‌گیری کووید-19 بر بازار پلاستیک ویتنام تأثیر نامطلوب گذاشت، بهبود صنایع عمده مصرف‌کننده نهایی باعث افزایش تقاضا شد و در نتیجه بازار پلاستیک اکنون به سطوح قبل از همه‌گیری رسیده است.

فرصت‌ها در این بازارِ به سرعت در حال رشد، گسترش یافته است – به‌ویژه برای کسانی که مواد خام، محصولات پلاستیکی نهایی و فناوری‌های تولید را تامین می‌کنند، زیرا ویتنام واردکننده خالص این اقلام است. در کنار نیاز به پلاستیک‌های مهندسی، فناوری‌های پیشرفته در قالب گیری دمشی، اکستروژن (رانشگری)، قالب گیری تزریقی و … برای فرآورش پلاستیک تقاضای زیادی دارند. همچنین، با توجه به این گزارش هجوم سرمایه‌گذاران خارجی در بخش تولید، نیازمندی‌های پلاستیکی را به‌ویژه در کاربردهایی مانند بسته‌بندی، برق و الکترونیک، ساختمان و ساخت و ساز، خودرو و حمل‌ونقل، لوازم خانگی، مبلمان و غیره بیشتر کرده است.

 

نوسان پلاستیک‌های ساختمانی به دلیل فعالیت‌های ساختمانی

طرح توسعه صنعت پلاستیک ویتنام شاهد رشد فزاینده صنعت ساخت و ساز بوده است که در حال حاضر حدود 25 درصد از نیازمندی‌های پلاستیک را به خود اختصاص  می‌دهد. با برنامه دولت برای ساخت یک میلیون واحد مسکونی در 350 منطقه صنعتی و احداث کارخانه‌های بیشتر، بخش فنی پلاستیک منتفع  می‌شود.

رشد صنعت ساخت و ساز ویتنام نیاز به فناوری قالب گیری اکستروژن برای ساخت لوله‌های پلاستیکی، درب‌های PVC، قاب‌ها، پوشش‌های دیوار، سقف‌ها و غیره را گسترش داده است. این فناوری عمدتاً در بخش ساختمان و ساخت و ساز برای تولید لوله‌های PVC، HDPE، PPR، میله‌های پروفیل، درب‌ها و پنجره‌های پلاستیکی، پانل‌ها و مبلمان استفاده می‌شود. دو شرکت بزرگ در بخش پلاستیک ساختمانی Tien Phong Plastic JSC (NTP) و Binh Minh Plastic JSC (BMP) هستند.

 

گرایش بخش بسته بندی به سمت پایداری

حوزه بسته بندی بزرگترین مصرف کننده پلاستیک در ویتنام است. زیرا انتخابی برای بسته بندی مواد غذایی و نوشیدنی، بسته بندی پزشکی و مراقبت شخصی، بسته بندی کالاهای مصرفی و بسته بندی صنعتی است. به نظر  می‌رسد که بخش بسته بندی در چند سال آینده حدود 15 تا 20 درصد رشد سالانه داشته باشد و اکنون بیش از 900 کارخانه در ویتنام در این بخش مشغول به کار هستند. سرمایه گذاری در بخش بسته بندی نیز در طول سال‌ها افزایش یافته است و غول‌های بسته بندی فعالیت‌های خود را به شهرهای کلیدی ویتنام منتقل کرده اند.

یکی از این بازیگران بزرگ Tetra Pack است که در مارس 2022 سرمایه گذاری 5.9 میلیون دلاری را در کارخانه مواد بسته بندی خود انجام داد. این سرمایه گذاری با هدف افزایش تولید از 11.5 میلیارد به 16.5 میلیارد بسته برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای بسته‌های ضد عفونی در ویتنام و سایر بازارهای منطقه‌ای بود.

شرکت دیگر Billion Industrial Holdings Limited است که در سپتامبر 2022 توسعه کارخانه‌های تولید چیپس بطری‌های پلی استر را اعلام کرد. ظرفیت تولید تاسیسات این شرکت به 300000 تن رزین PET افزایش  می‌یابد.

شرکت کوکاکولا نیز با معرفی بطری‌های پلاستیکی کاملا بازیافتی خود در ویتنام در سپتامبر 2022 بازار را تحت کنترل خود درآورده است.

با توجه به اینکه بازار پلاستیک‌های بازیافتی ویتنام در حال گسترش است، بازیافت به بخش جذابی تبدیل شده است. قانون حفاظت از محیط زیست که در ژانویه 2022 اجرایی شد، مسئولیت جمع آوری پسماند‌ها، بازیافت و مدیریت آن را برای تولیدکنندگان الزامی  می‌کند. این مهم همچنین سرعت بازیافت بالایی را ایجاد کرده است که منجر به  تقاضای زیادی برای ماشین آلات بازیافت شده است.

شرکت‌های خصوصی نیز شروع به اجرای بازیافت کارآمد کرده اند. یک نمونه پروژه‌ی مشترک توسط Tetra Pack و Dong Tien Packaging  وPaper Co., Ltd  با مبلغ 3.97 میلیون دلار آمریکا برای ارتقا و گسترش ظرفیت بازیافت کارتن‌های نوشیدنی مصرف شده با لایه نازک پوشش‌های بسپاری در ویتنام است. این اولین بار است که یک شرکت بسته بندی خارجی در حوزه‌ی بازیافت داخلی در ویتنام سرمایه گذاری کرده است. شرکت دیگر Duy Tan Plastics Recycling Corporation، عضو PRO Vietnam، در حال ساخت یک کارخانه بازیافت پلاستیک 60 میلیون دلاری در لانگ‌آن است.

 

سود تولید خودرو از سرمایه گذاری خارجی

صنعت مونتاژ و ساخت خودرو ویتنام دریافت کننده‌ی سرمایه گذاری‌های تولیدکنندگان جهانی خودرو مانند هوندا، جنرال موتورز، فورد، تویوتا، مرسدس بنز، شرکت خودروسازی مکونگ، ایسوزو و غیره بوده است که با هزینه‌های کمتر نیروی کار، زمین و انرژی جذب  این کشور  می‌شوند. تا به امروز، ویتنام چهارمین بازار بزرگ خودرو در منطقه جنوب شرقی آسیا با فروش سالانه خودرو با بیش از 320000 خودرو است. تولید اجزاء و قطعات خودرو و نیز وسایل نقلیه کامل به ویژه با افزایش استفاده‌های شخصی پس از همه‌گیری COVID-19 در حال رشد است.

سرمایه گذاری‌های جدید در صنعت خودروسازی ویتنام شامل گریت وال موتور (GWM) و TAG در منطقه ی‌هانوی برای خودروهای هوشمندتر و پاک تر است. نمونه‌ی دیگر، خودرویی است که توسط VinFast مستقر در ویتنام ارائه شد که در آن موتورهای احتراق داخلی به تمام الکتریکی تبدیل شده بودند. VinFast دارای یک مجتمع خودروسازی در Hai Phong است که 90٪ خودکار است.

همه‌ی این‌ها به تعداد فزاینده شرکت‌های خارجی خواهد افزود که در حال حاضر تاسیسات تولیدی خود را در کشور ویتنام برای تولید تلفن‌های هوشمند، لپ تاپ و دوربین فعال کرده اند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا