اقتصاد و مدیریت

گزارش هفته‌نامه اکونومیست: سالمندان به زودی اقتصاد جهان را تغییر می‌دهند

بسپار می نویسد،  در قرن بیستم جمعیت جهان دو بار دوبرابر شد. در قرن فعلی به خاطر کاهش شدید نرخ تولد در بیشتر جهان، حتی یک بار هم دوبرابر نخواهد شد. اما تعداد افراد بالای ۶۵سال در بیست و پنج سال آینده دوبرابر خواهد شد. این تغییر در ساختار جمعیت به بزرگی‌ تغییرات گذشته نیست، اما آن‌قدر بزرگ است که اقتصاد جهان را دگرگون کند.

❇️طبق تخمین‌‌‌های جمعیتی سازمان ملل، منبع اصلی‌ جامعه شناسان‌، حدود ۶۰۰میلیون نفر در جهان امروز بالای ۶۵سال هستند. این یک رقم قابل توجهی است. «فرد پیرس»، یک نویسنده، ادعا می‌کند که شاید نیمی از آدم‌‌هایی که در طول تاریخ به بالای ۶۵ سال رسیده‌اند، امروز زنده باشند. اما از نظر درصد جمعیت (۸ درصد) تفاوت چندانی با چند دهه پیش وجود ندارد.

❇️اما تا سال ۲۰۳۵، بیش از ۱/۱بیلیون نفر (۱۳درصد جمعیت) بالای ۶۵سال خواهند بود. این نتیجه طبیعی پایین آمدن نرخ تولد است که باعث کاهش رشد در جمعیت شده. یعنی‌ به‌طور نسبی افراد کمتری جوان هستند. نسبت افراد سالمند به افراد کارمند به سرعت افزایش خواهد یافت. در سال ۲۰۱۲ برای هر ۱۰۰ نفر آدم بین ۲۵ تا ۶۴ سال، ۱۶ نفر بالای ۶۵ سال بودند (تقریبا همان میزان سال ۱۹۸۰) . سازمان ملل پیش‌بینی‌ می‌کند که تا سال ۲۰۳۵ این رقم به ۲۶ نفر برسد.

❇️در کشور‌های ثروتمند این رقم خیلی‌ بالاتر خواهد بود. در سال ۲۰۳۵، ژاپن ۶۹ نفر سالمند (۴۳ نفر در سال ۲۰۱۰) و آلمان ۶۶ نفر سالمند (۳۸ نفر در سال ۲۰۱۰) برای هر ۱۰۰ نفر کارمند خواهد داشت. حتی در امریکا که نرخ تولد نسبتا بالایی دارد، این نسبت ۷۰درصد افزایش خواهد یافت (۴۴ نفر سالمند) . کشور‌های در حال توسعه که در حال حاضر نسبت خیلی پایین‌تری دارند، افزایش چندان زیادی نخواهند داشت اما شاهد رشد نسبی‌ بالا‌تری خواهند بود. در همین زمان، نسبت افراد سالمند به افراد کارمند در چین بیش از دوبرابر افزایش خواهد یافت (از ۱۵ به ۳۶ نفر سالمند) در امریکای لاتین این نسبت از ۱۴ به ۲۷ نفر سالمند افزایش خواهد یافت.
 منبع:اقتصاد آنلاین/اکونومیست 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا