اخبار

شاهمیرزایی: گسترش روابط تجاری خارجی و تکمیل زنجیره ارزش از مهمترین اقدامات صنعت پتروشیمی در دولت سیزدهم است

بسپار/ایران پلیمر مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اشاره به گسترش روابط دیپلماسی در دولت سیزدهم، اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی به دنبال سیاست افزایش همکاری‌ها با کشورهای همسایه و همسو در این دولت، مذاکرات فراوانی با کشورهای روسیه، ازبکستان، ارمنستان، هندوستان، پاکستان، آفریقا و کشورهای شرق دور داشته که منجر به گسترش همکاری‌های خارجی در زمینه فروش کاتالیست، مواد شیمیایی، صدور خدمات فنی و مهندسی، تأمین تجهیزات و قطعات شده است.

مرتضی شاهمیرزایی ضمن تبریک فرارسیدن هفته دولت و گرامی داشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر، به نقش حائز اهمیت توسعه زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در اقتصاد کشور اشاره و  اظهار کرد: ایجاد ارزش افزوده، ارزآوری، اشتغال­زایی، محرومیت ­زدایی و تکمیل زنجیره تأمین صنایع گوناگون کشور با توسعه صنعت پتروشیمی به ارمغان می‌آید.

وی به ضرورت توجه به توسعه صنایع تکمیلی به‌ویژه در شرایط تحریم‌های ظالمانه علیه ایران تأکید کرد و افزود: صنعت پتروشیمی نماد اقتصاد مقاومتی و درون‌زایی اقتصادی در عرصه صادرات غیرنفتی است.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به گسترش روابط بین‌الملل در دولت سیزدهم اشاره و اظهار کرد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز به دنبال سیاست افزایش همکاری‌ها با کشورهای همسایه و همسو در این دولت، مذاکرات فراوانی با کشورهای روسیه، ازبکستان، ارمنستان، هندوستان، پاکستان، آفریقا و کشورهای شرق دور داشته که منجر به گسترش همکاری‌های خارجی صنعت پتروشیمی ایران در زمینه فروش کاتالیست و مواد شیمیایی، صدور خدمات فنی و مهندسی، تأمین تجهیزات و قطعات شده است.

شاهمیرزایی مهمترین اقدام در دولت سیزدهم را برنامه‌ریزی برای دستیابی به قله تکمیل زنجیره ارزش دانست و گفت: به این منظور شرکت ملی صنایع پتروشیمی به عنوان تنظیم‌گر و سیاست‌گذار صنعت پتروشیمی، سند توسعه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی را تدوین و ابلاغ کرد.

وی گفت: همسو با تحقق این هدف، شرکت ملی صنایع پتروشیمی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی را با هدف افزایش ارزش افزوده و درآمدزایی، کاهش خام و نیمه‌خام فروشی، رفع نواقص موجود در زنجیره ارزش کشور برای کاهش واردات، خودکفایی در تأمین بازار داخلی و افزایش تاب‌آوری، کاهش ارزبری، اشتغالزایی و تنوع‌بخشی سبد محصولات و در نتیجه مقاصد صادراتی به سرمایه‌گذاران معرفی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی ادامه داد: طرح‌های زنجیره ارزش صنعت پتروشیمی در قالب 20 بسته در پنج زنجیره پروپیلن، متانول، اتیلن، آروماتیک و بوتیلن به مجموع ظرفیت اسمی سالانه 3.8 میلیون تن با سرمایه‌گذاری 4.2 میلیارد دلار و با قابلیت تولید سالانه 4.4 میلیارد دلار از انواع محصولات پایین‌دستی ارائه شد.

شاهمیرزایی با تأکید بر اینکه طرح‌های زنجیره ارزش بر اساس دسترسی هلدینگ‌ها به خوراک‌های مورد نیاز، در قالب طرح‌های ملی خودکفایی به آنها ابلاغ شده است، تصریح کرد: تعدادی از هلدینگ‌ها برای سرمایه‌گذاری در این زمینه پیش‌قدم شده‌اند و تاکنون چندین موافقت‌نامه اصولی برای طرح‌های زنجیره ارزش صادر شده است.

پتروشیمی مصداق بارز جلوگیری از خام‌فروشی؛ مصرف روزانه یک میلیون بشکه معادل نفت‌خام

وی ادامه داد: صنعت پتروشیمی هم‌اکنون با ظرفیت اسمی سالانه بیش از 92 میلیون تن، روزانه حدود یک میلیون بشکه معادل نفت‌خام از منابع هیدروکربوری را به مواد ارزشمند پتروشیمی تبدیل می‌کند به‌طوری‌که این صنعت در سال 1401 حدود 27 میلیارددلار برای کشور درآمدزایی داشته است.

معاون وزیر نفت یادآور شد: پتروشیمی‌های گچساران، دی‌آریا پلیمر خمین، پارس گلایکول، فاز نخست پالایش گاز شهدای هویزه خلیج فارس، واحد دوم هوای فشرده دماوند انرژی عسلویه، پیش‌تراکم کارخانه گاز و گازمایع 900 و 1000 و مخازن نه‌گانه مخازن سبز پتروشیمی عسلویه طرح‌هایی هستند که طی دو سال فعال دولت سیزدهم به بهره‌برداری رسیده‌اند.

شاهمیرزایی از افتتاح پنج طرح پتروشیمی تا پایان سال 1402 خبر داد و تصریح کرد: ظرفیت صنعت پتروشیمی با بهره‌برداری‌های جدید تا پایان سال 2.5 میلیون تن افزایش می‌یابد.

 

بازنگری طرح‌ها غیرفعال و جایگزینی طرح‌های زنجیره ارزش

وی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی مبتنی بر بهره‌گیری حداکثری از خوراک‌های اولیه موجود در صنعت نفت و گاز و کشش بازار داخلی و خارجی برنامه‌ریزی شده و در حال اجراست، اظهار کرد: براین اساس، بازنگری مجوز طرح‌های پتروشیمی با تمرکز بر تکمیل زنجیره ارزش در دستور کار شرکت ملی صنایع پتروشیمی دولت سیزدهم قرار گرفت و مجوز بیش از 10 طرح پتروشیمی غیرفعال ابطال شد و بعضی از طرح‌ها به طرح‌های زنجیره ارزش تبدیل شد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی همچنین انطباق بیشتر توسعه صنعت پتروشیمی بر مبنای آمایش سرزمینی و توجه به مسائل زیست محیطی را از ارکان توسعه پایدار دانست که در برنامه‌های توسعه‌ای صنعت پتروشیمی توجه ویژه به آنها شده است.

شاهمیرزایی ادامه داد: هم‌اکنون اجرای 67 طرح با مجموع ظرفیت سالانه 48 میلیون تن در قالب برنامه هفتم توسعه و 37 طرح با مجموع ظرفیت سالانه 51 میلیون تن در قالب برنامه هشتم توسعه در صنعت پتروشیمی در برنامه توسعه سال‌های آتی صنعت پتروشیمی قرار دارد.

وی مجموع سرمایه‌گذاری صنعت پتروشیمی ایران از آغاز تا کنون را حدود 85 میلیارد دلار عنوان و اظهار کرد: طرح‌های در دست اجرای صنعت پتروشیمی ظرفیت جذب حدود 70 میلیارد دلار سرمایه را دارند.

به گفته معاون وزیر نفت، نوسازی اسکله‌های ماهشهر و عسلویه و ساخت اسکله‌های جدید 16 و 17، اخذ موافقت وزیر نفت برای احداث خط انتقال متانول از منطقه عسلویه به منطقه انرژی‌بر پارسیان با هدف توسعه زنجیره ارزش متانول، تعیین تکلیف طرح‌های متوقف گلستان، ابن‌سینا همدان، خط مرکز از دیگر اقدام‌های اساسی شرکت ملی صنایع پتروشیمی در دولت سیزدهم است.

امضای 23 قرارداد و تفاهم‌نامه با داخلی‌ها

شاهمیرزایی یادآور شد: 85 درصد فروش صادراتی در سال 1400 معادل 12.7 میلیارد دلار و 91 درصد فروش صادراتی سال 1401 معادل 14.55 میلیارد دلار از سوی مجتمع‌های تولیدی پتروشیمی در سامانه ارزی نیما به فروش رسیده است.

وی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی همسو با اجرای سیاست‌های کلان و استفاده حداکثری از توانمندی‌های داخلی گام برمی‌دارد، اظهار کرد: اقدام‌های متعددی در شرکت ملی صنایع پتروشیمی همسو با شناسایی و همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان انجام شده است؛ از این رو 107 شرکت دانش‌بنیان در سال 1400 و 234 شرکت دانش‌بنیان در سال 1401 در حوزه اجرا و ساخت تجهیزات داخل صنعت پتروشیمی برای همکاری شناسایی شدند.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی با بیان اینکه شرکت ملی صنایع پتروشیمی بنا به ضرورت تمرکز بر توسعه ساخت داخل، توانمندسازی شرکت‌های دانش‌بنیان و به هم‌رسانی کسب‌وکارهای این حوزه اقدام به تأسیس مرکز نوآوری و خودکفایی صنعت پتروشیمی کرده است، ادامه داد: شرکت ملی صنایع پتروشیمی از طریق شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی 23 قرارداد و تفاهم‌نامه همکاری در حوزه تولید دانش‌های فنی، کاتالیستها و مواد شیمیایی با شرکت‌های داخلی امضا کرده است.

شاهمیرزایی با اشاره به اینکه هم‌اکنون بیش از 85 درصد کاتالیستهای صنعت پتروشیمی بومی‌سازی شده است، یادآور شد: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی متعهد شده است که تا پایان دولت سیزدهم همه کاتالیستهای مورد نیاز صنعت پتروشیمی را با کمک شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی‌سازی کند.

نیپنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا