اخبار

گفتگوی بسپار با انور حسینی، مدیر مجتمع شرکت نخ تایر رازی: نخ پلی­ استر تایر را برای اولین بار در ایران تولید خواهیم­ کرد

بسپار/ ایران پلیمر می نویسد، انور حسینی در گفت و گو با خبرنگار بسپار می گوید: در سال 1384 با دستگاه دیپ نخ تایر در تاکستان به اسم آرتاویل تایر آغاز به کار کردیم تا سال 93 که دستگاه های بافت ایرجت را خریداری کردیم و یکسال بعد دستگاه های کیبل کورد را اضافه کردیم. 

در سال گذشته سرمایه­ گذاری بزرگی برای 6  خط ذوب ریسی نخ تایر پلی­استر با ظرفیت 15 هزار تن انجام دادیم و امیدواریم بتوانیم نخ پلی استر عالی یعنی HMLS برای تایر های رادیال را وارد بازار کنیم و مقداری هم به اروپا صادرات داشته ­باشیم که حدودا تا آخر سال آینده به بهره برداری می­رسد. نخ تایر در واقع ستون فقرات تایر است.

 در تایر های قدیمی نخ نایلون و قبل از آن از ریون استفاده می­شد اما در حال حاضر در ایران از نایلون 6-6 و نایلون 6 استفاده می­شود که در سبد محصولات ما نیز قرار دارد و حدود 60 درصد بازار را همین نخ نایلون شامل می­شود. در تکنولوژی رادیال نخ نایلون در تایر کاربرد ندارد و نخ پلی استر استفاده می­شود که مقاومت بالاتری دارد و پایداری ابعاد بالاتری دارد. مدول بالاتری ارایه می کند و خواص تایر و کیفیت آن را تحت تاثیر قرار می­دهد. این محصول تا به حال تولید داخلی نداشته است. چینی­ها در این بخش سرمایه ­گذاری زیادی دارند و در حال حاضر بخشی از محصولات ما مانند نخ نایلون از چین وارد می شود. برخی کارخانه های تایر سازی چینی به وسعت کل کارخانه های تایر سازی ایران است!

نخ تایر رازی با گلدستون و یزد تایر قرارداد بسته و از طریق یزد تایر با رنو وارد معامله غیر مستقیم شده است. مواد اولیه نخ را از خارج کشور وارد می­کنیم اما مواد شیمیایی مصرفی مانند فرمالین و آمونیاک را از پتروشیمی­ ها تهیه می­کنیم. خوشبختانه این صنعت درحال رشد است و خواست­های جدید مانند صدا و سازگاری با محیط زیست روی تایر مطرح شده که باعث به روز شدن و رشد ما شده ­است. البته در حال حاضر که سرمایه گذاری بزرگی انجام داده ­ایم و ساختمان در حال ساخت برای راه اندازی خطوط تولید جدید داریم با تاخیر بسیار زیادی برای بازپرداخت پول از خودرو سازی ها مواجه ­ایم.


(ادامه دارد…) 



متن کامل این مقاله را در شماره 185ام  ماهنامه بسپار که در بهمن ماه منتشر شده است بخوانید. 





در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد .تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا