اخبار

گفتگوی بسپار با علیرضا بهزادی: قرار نیست برای هرکاری از پیشکسوتان اجازه بگیریم!/ استاندارد سفره های یکبار مصرف تدوین شد/ چه کسانی این استاندارد را نوشتند؟

بسپار می نویسد، بیش از یک سال از اظهارنظر رییس اتحادیه پلاستیک تهران می گذرد که در آن وی مدعی مضر بودن سفره های یکبار مصرف به شیوه ای شد که بسیاری از متخصصین صنعت و دانشگاه بعدتر آن را غیرعلمی خواندند. 

حالا با کمک جمعی از اساتید، استاندارد ملی ایران به شماره 22033 برای سفره های یکبار مصرف پلی اتیلنی، بسته بندی، ویژگی ها و روش های آزمون بالاخره منتشر شده است.

بسپار در میان رسانه های تخصصی نخستین و شاید تا مدت ها تنها مجموعه ای بود که در این زمینه واکنش نشان داد، نامه ای سرگشاده به ایسنا نوشت و نسبت به انتشار اظهارنظرهای غیرتخصصی در فضای جامعه هشدار داد. پرونده ای در این خصوص در قالب ویژه نامه در خردادماه سال گذشته منتشر کرد و در آن با صاحبنظران و اساتید صنعت و دانشگاه به گفت و گو نشست. این نسخه از مجله بعدها به رفرنسی در این خصوص تبدیل شد. هر چند تهدیدهای زیادی را نیز متوجه این مجله کرد که (متاسفانه) به تنهایی در برابر آنها ایستاد. 

یکی از افرادی که در این مدت با پیگیری های خود مسیر صحیح را برای عموم مصرف کنندگان هموار کرد، علیرضا بهزادی بود. در نهایت هفته گذشته استاندارد سفره های یکبار مصرف پلی اتیلنی به شماره 22033 تدوین و منتشر شد. 

هدف از تدوین این استاندارد تعیین ویژگی ها، نمونه برداری، روش های آزمون، بسته بندی و نشانه گذاری انواع سفره های یکبار مصرف پلی اتیلن است.

 

زهرا علمی زاده از شرکت پاک بنیان البرز، ابراهیم وحدانی از سازمان ملی استاندارد ایران، اکرم افشاری کاوه از شرکت فرا آزمون آریسا، علیرضا بهزادی از شرکت کربی پلیمر، فریبا پیغامی، کارشناس استاندارد، مریم تشکر از شرکت معیار گستر صدر، افرا جعفری پور از شرکت رزین پلاستیک نیلگون، معصومه جهانگیری از پژوهشگاه استاندارد، الهام رضایی چکان از سازمان ملی استاندارد ایران، میلاد سلطانی از شرکت نایلون سپید، ابراهیم سیدان از شرکت مهدی پلاست از اعضای کمیسیون فنی تدوین استاندارد بسته بندی- سفره یکبار مصرف پلی اتیلن- ویژگی ها و روش های آزمون بوده اند.

 

 علی رضا بهزادی، مدیر عامل شرکت کربی در گفتگو با خبرنگار بسپار در خصوص تدوین سفره های یکبار مصرف گفت: بنده به هیچ انجمن، حزب و فردی وابستگی ندارم. منافع و ضررهای من از بسیاری از افرادی که در این زمینه فعال هستند کم تر است. زمانی که موضوع سفره­ های یکبار مصرف مطرح شد، با پیگیری های صورت گرفته، متوجه شدم که مجله بسپار از پیش پیگیری هایی انجام داده است. سعی کردیم به صورت عمومی از همه پیگیری کنیم. بسیاری از گروه ها و انجمن ها قول همکاری دادند اما متاسفانه اینکار را انجام ندادند. با پیگیری های متعدد و تهدید به شکایت خبرگزاری ایسنا (به عنوان یک خبرگزاری علمی و دانشجویی ) به جرم تشویش افکار عمومی خواستار این شدیم تا مطلبی را که در رابطه با منع  سفره های یکبار  منتشر کرده بودند را تصحیح کنند اما قبول نکردند. و در نهایت فشارها باعث شد که در گفت  گو با مسوولین مربوطه در وزارت بهداشت از ابهام در این زمینه سخن بگویند. 

به موازات این کار طی تماسی با اداره استاندارد مقرر شد که در این زمینه استانداردی تدوین و برای همیشه به این گفت و گوهای بی اساس پایان داده شود. آقای مهندس وحدانی مسوول پیگیری استاندارد سفره های یکبار مصرف شد.

ادعا نمی کنم که این قانون کامل و بی نقص است، شاید بتوان آن را کامل تر نوشت اما شروع و اقدام خوبی است. برای هر مساله ای می توان چنین کاری کرد تا دیگر هر فردی خارج از اطلاعات صحیح و علمی حرفی بزند که موجب تشویش افکار عمومی شود. این مساله واقعا برای من ناخوشایند بود.

وی در ادامه افزود: قرار نیست از شخصی اجازه بگیریم و هر کاری که می کنیم منوط به اجازه برخی افراد باشد. قرار نیست که همه به دلیل اینکه پیشکسوت هستند پای قانون را امضا کنند. اگر قانونیست که به نفع همه هست باید انجام شود. بسیاری از قوانین هستند که ضرر ما هستند ولی به دلیل اینکه قانون است ما نیز به عنوان مطیع قانون، به آن احترام می گذاریم و به آن تمکین می کنیم. 


بخشی از مصاحبه های بسپار در خصوص سفره های یکبار مصرف  که در سال 95 منتشر شده را بخوانید:

[EasyDNNnewsLink|406]

[EasyDNNnewsLink|407]

[EasyDNNnewsLink|408]

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا