اخبار

گفتگوی بسپار با ماشین سازی نجفی: قطعی برق را مدون کنید ولو به قیمت یک روز تعطیلی!

بسپار/ ایران پلیمر  در هفته های اخیر قطعی مکرر و طولانی مدت برق، تولیدکنندگان صنعت را با چالش جدیدی مواجه ساخته است. وارد شدن لطمات غیرقابل برگشت به ماشین آلات و حجم زیاد محصولات ضابع شده اهم این مشکلات است. امیر نعیمی از شرکت ماشین سازی نجفی که به نام ماشین سازی دانش پک نیز شناخته می شود به خبرنگار بسپار از طرح پیشنهاد قطعی یک روز در هفته برق و تعطیلی یک روز در هفته تولید می گوید.
این شرکت به مدیریت روح اله نجفی از سال 89 فعالیت خود را با با ساخت دستگاه­های ماشین آلات پلاستیک (بخش یکبار مصرف) آغاز کرده است و ادعا می کند تقریبا حدود 90 درصد تولیدکنندگان بزرگ در این بخش درکشورمانند پنگوین، رزین پلاستیک، پیلگون و … از ماشین آلات این شرکت استفاده می ­کنند. 

نعیمی می گوید: از سال 95 با سازمان گلرنگ وارد یک طرح استراتژیک شدیم و قراردادی را برای یک دستگاه­ (به نام طرح “فریزر آسان مصرف” ) که توسط شرکت اختراع شده شده بود بستیم و با یکی از شرکت های زیرمجموعه گلرنگ به نام پاکان پلاستکار وارد همکاری 7 ساله شدیم. یک کارخانه ماشین سازی در منطقه کرج (شهریار)  ایجاد کردیم که دفتر مرکزی نیز در آنجا واقع است. در کارخانه دیگر و در شهرک صنعتی شکوهیه قم (یک واحد 12 هزار متری و سه سالن 4 هزار متری) محصول آیری پلاست را تولید می کنیم.

از سال 95 اقدام به ساخت این محصول کردیم اوایل سال 96 اظهارنامه ثبت اختراع آن ارسال و همان سال علامت تجاری و ثبت آن برای ما ارسال شد. در گذشته در ایران محصولات پلاستیک در بخش فریزر که مصرف خانگی دارد به صورت  سنتی  تولید می شد و از لحاظ بهداشتی ایراداتی به آن وارد بود. ما نوع تولید و بسته بندی محصول  را از حالت سنتی خارج کرده ایم. این اقدام در سطح بین المللی نیز به ثبت رسیده است. بسته بندی آن مانند بسته بندی های دستمال کاغذی است که کاملا بهداشتی بوده و به هیچ وجه با هوای بیرون در تماس نیست. این اقدام نخستین بار در این صنف رخ داده و ماشین ساخت آن هم ثبت اختراع شده است.

نعیمی از مشکلات قطع شدن برق در این مدت می گوید: تقریبا هر روز با اداره برق استان قم جلسه داریم و امروز هم آقای نجفی جلسه دارند. ماشین آلات ما در استان قم، اکسترودر هستند.  زمانی که آن ها را روشن می کنیم، 2 تا 3 ساعت زمان می برد تا از طریق المنت ها  گرم شوند.  هر اکسترودر 16 متر مربع فضا اشغال می کند. هر دستگاه به 70 – 80 آمپر برق سه فاز نیاز دارد. همانطور که پیشتر گفتم علاوه بر زمانی که دستگاه به مرحله تولید برسد، معمولا 3-4 ساعت نخست هم کیفیت محصولی که از دستگاه دریافت می کنیم مطلوب نیست. متاسفانه در استان قم دو مرحله برق قطع می شود از ساعت 11 الی 13 و 3 صبح الی 6 صبح. بنابراین ما در این شرایط اصلا قادر به گرفتن خروجی مناسب نیستیم و خروجی دستگاه ما تنها ضایعات است!

این شکل تولید نه اقتصادی است و نه درآمدی را برای شرکت به همراه خواهد داشت.

به همین دلیل پیشنهادی را در استان قم ارایه کردیم، اگر برایشان مقدور است در هفته یک روز شنبه یا بکشنبه یا حتی دو روز، حاضریم به طور کامل کار نکنیم  ولی از روز دوشنبه تا شنبه هفته آینده به طور کامل برق در اختیار ما باشد. که متاسفانه گفتند به دلیل اینکه  نیروگاه برق استان قم از تهران تامین می شود این مساله از اختیار اداره برق قم خارج است و هنوز به نتیجه نرسیدند.

پیگیری موضوع برق تا دو- سه هفته زمان می برد تا نتیجه دهد. اگر دوستانی که  در این صنعت جایگاهی دارند بتوانند گرد هم آیند و در قالب تشکل ها به این موضوع ورود  کنند شاید مشکل بسیاری  از تولیدکنندگان برطرف  شود. شاید یکی از معضلات اکثر تولیدکنندگان قطعی برق است. اگر این روال ادامه یابد تا 1- 2 ماه آینده امکان دارد 50 درصد صنف های تولیدی به خصوص منطقه قم یا جنوب تهران که  شهرک های صنعتی در آنجا واقع هستند و با قطعی برق دست و پنجه نرم میکنند به تعطیلی کشیده شود.

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا