اخبار

گفتگو با مدیرعامل نواندیشان صنعت و تجارت: شکست انحصار برابندر آلمان در ایران!

بسپار می نویسد، عمده فعالیت این شرکت طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی است. دارای کادر فنی مجرب و همچنین تمامی دستگاه­ ها توسط خود شرکت طراحی شده و هیچکدام کپی و یا واردات نیست. 

یکسری از دستگاه­ ها برای نخستین بار در ایران طراحی شده­ اند که نمونه خارجی نیز نداشته ­است و همچنان در انحصار این شرکت است. اصل فعالیت این شرکت ساخت دستگاه طبق سفارش مشتری است. مشتری استاندارد یا نیاز خود را در اختیار مجموعه ما قرار می­دهد  بر اساس نیاز مشتری، دستگاه را طراحی و می ­سازیم و سپس دستگاه را تست کرده و تحویل مشتری می­دهیم.

مثلا دستگاه آزمون ترمومکانیکال اشاره کنم که در سال 91 به وزارت نیرو تحویل داده­شد و فاقد نمونه خارجی است و سازنده داخلی ندارد. یک خستگی مکانیکی، الکتریکی و حرارتی را بر روی کابل­های خودنگه­دار اعمال می­کند. طول آزمون 31 روز و شبیه ­سازی کابل بر روی دکل به مدت 50 سال است. اگر کابل این آزمون را پاس کند به این معنی است که کابل می­تواند به مدت 50 سال بر روی دکل قرار بگیرد. تمامی محاسبات آن را مجموعه ما انجام داده ­است. استاندارد اروپایی شماره 626HD است و براساس آن دستگاه را ساختیم و از سال 91 تا امروز حتی یک ساعت هم خاموش نشده ­است.

از دیگر محصولات انعطاف ­پذیری برای سیم و کابل بود و در سال 90یا 89 آن را برای اولین بار در داخل کشور تولید کردیم. در آن زمان آن را به صورت هوشمند ساختیم در حالی که نمونه تایواتی آن هوشمند نبود. دستگاه کاربرپسند است و  اپراتور به راحتی می­تواند با دستگاه کار کند و اکنون به بسیاری از شرکت­ها از آن استفاده می­کنند و تقریبا در انحصار خود ما است.

تجهیزات آزمایشگاهی مواد هالوژن­فری، مواد نسوز بدون هالوژن که تحهیزات آن را برای نخستین بار در ابران طراحی کرده و ساختیم. ادعا می­کنم که 80 درصد سهم بازار با شرکت نواندیشان صنعت و تجارت است و 20 درصد دیگر عمدتا وارداتی (از کشورهای تایوان و کره) است. این آزمون­ ها برای شرکت­های تولیدکننده کامپاند مانند کیمیا جاویدسپاهان و همچین مصرف­ کنندگان این کامپاندها که عمدتا تولیدکنندگان سیم و کابل هالوژن فری هستند کاربرد دارد. این کابل­ ها در مترو مورد استفاده قرار می­گیرد. اگر این کابل در تونل دچار حریق شد مسافران نباید دچار خفگی شوند. دستگاهی جهت اندازه­ گیری میزان آتش ­پذیری، اسیدیته گازهای حاصل، میزان اکسیژن مورد نیاز برای سوختن کابل و میزان غلظت دودی را که تولید می­کند ساخته­ایم. شروع­کننده این محصول شرکت نواندیشان صنعت و تجارت بود طبیعا پس از چندین سال رقبا نیز وارد بازار شدند.  از دیگر دستگاه­های ساخت شرکت فریزر دمای فوق پایین (در دمای 80- درجه) است و در مقیاس صنعتی به جرات می­توانم بگویم رقیبی نداریم که طبق سفارش مشتری دستگاه را بسازد. برای ساخت این دستگاه نیاز به کمپرسور دو مرحله­ای نیاز داشتیم و با توجه به تحریم­ها فریزر وارد ایران نشد و با ما با استفاده از دو کمپرسور تک مرحل ه­ای که در ایران به وفور یافت می­شود توانستیم کمپرسور دو مرحله ای را با سیستم کسکید طراحی کنیم و بسازیم. با داخلی­سازی این تکنولوژی توانستیم نیاز خود را به واردات کمپرسورهای دومرحله ­ای از بین ببریم.

برای اولین بار در ایران دستگاه اینترنال میکسر را ساختیم و روتورهای آن را به دانشگاه امیرکبیر تحویل دادیم که در نوع خود یک جهش بسیار خوبی بود. تمام دستگاه­ های اینترنال میکسر در دانشگاه ­های پلیمر ایران متعلق به برابندر آلمان است و در حدود 80 هزار یورو قیمت دارد. قیمت دستگاه ما اکنون زیر 100 میلیون است. 

(ادامه دارد …)

متن کامل این مصاحبه را در شماره 177 ام ماهنامه بسپار که در خرداد ماه منتشر شده است بخوانید.

در صورت تمایل به دریافت نسخه نمونه رایگان و یا دریافت اشتراک با شماره های 02177523553 و 02177533158 داخلی 3 سرکارخانم ارشاد تماس بگیرید. امکان اشتراک آنلاین بر روی صفحه اصلی همین سایت وجود دارد

[EasyDNNnewsLink|376]

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا